Již jen několik dní chybí do prvního listopadu, kdy podle zákona začíná pro silničáře zimní období a s ním související zimní údržba.

Sůl je na skladu

Táborští silničáři, kteří mají na starosti státní silnice, dostanou tuto zimu do péče vznikající dálnici směrem na Mezno. „Přibude nám jedna chemická trasa, a museli jsme tak předělat celý operační plán. Naopak na jiných trasách se nám díky tomu podařilo některé údržbové trasy zkrátit,“ naznačila ředitelka táborských silničářů Radka Pavlíková.
Zatím silničáři nevědí, jak bude nová stavba kvalifikována. Zda už jako dálnice, nebo jako silnice první třídy. Závisí na tom totiž časy, jak rychle musí kalamitu zvládat.
„Zatímco u silnice první třídy nám zákon nařizuje tři hodiny na údržbu, u dálnice je jsou to pouze hodiny dvě,“ vysvětlila Pavlíková.
Silničáři se letos těší na jeden nový sypač. Posypového materiálu mají již nyní dostatek. V plné hale je připraveno na zimu 2000 tun soli a k tomu i 13 000 tun inertního materiálu. „Ještě do konce roku něco dokoupíme,“ poznamenala Pavlíková.
Trasy menšího významu řeší silničáři dodavatelsky.

Obce vartují stroje

Na zimu se i připravují obce, které kromě rovných cest budou muset řešit i údržbu řady parkovišť a obecních zákoutí.
Veselští sypou pouze inertním posypem, sůl nepoužívají. Písek má město připraven z vlastních zdrojů. Na zimu se jím standardně zásobují kolem 300 tun.
„Máme připravené dvě radlice, traktorový sypač na multikáře. Máme i nasmlouvané firmy, které v případě větší zimy nám přijedou na pomoc,“ naznačil Václav Zasadil ze střediska Veselských služeb.
Přes Veselí vede devět kilometrů státních silnic, které tvoří obchvat a průtah městem. O ostatní komunikace včetně chodníků a parkovišť se stará město.
Ani menší obce příchod zimy nepodceňují. V Ratibořských Horách využívají pro zimní údržbu technického zázemí bývalého zemědělského družstva, dnešní Agronovy. Uzavírají společně smlouvu na zabezpečení posypu a prohrnování jak v obci, tak v přilehlých částech.
„Za služby platíme hodinově, minulá slabá zima byla ideální, protože nás přišla levněji,“ poznamenal starosta Radek Lamboj. Přesto si v roce 2006 zimní údržba vyžádala zhruba 150 tisíc korun, a to kvůli tuhému lednu a únoru.
Pneuservisy řidiči atakují od poloviny října.
„Určitě by řidiči neměli čekat na led a sníh, ale přijít, i když je přes den dvacet stupňů. Počasí totiž umí přejít do zimy během dvou dnů,“ doporučil vedoucí Barumservisu v Sezimově Ústí Petr Chval a dodal, že zimní přezutí nenahradí opatrnou jízdu.

 

Barum Servis Sezimovo Ústí

-Přehození kol z osy na osu a vyvážení (pokud jsou zimní gumy na druhých discích)
400 – 450 korun

-Převlečení pneu na stávající disky a vyvážení
800 – 1000 korun

-Pořízení 4 nových pneu (fabia), jejich montáž a vyvážení
5500 – 8000 korun

 

Autoservis Jindra Soběslav

-Přehození kol z osy na osu a vyvážení (pokud má motorista zimní gumy na druhých discích)
360 – 400 korun

-Převlečení pneu na stávající disky a vyvážení
640 – 700 korun

-Pořízení 4 nových pneu (fabia), jejich montáž a vyvážení
6300 – 7900 korun

Pneuservis Dražice

-Přehození kol z osy na osu a vyvážení (pokud má motorista zimní gumy na druhých discích)
cca 360 – 390 korun

-Převlečení pneu na stávající disky a vyvážení
cca 580 – 620 korun

-Pořízení 4 nových pneu (fabia), jejich montáž a vyvážení
3700 – 5700 korun

 

Josef Říha Bechyně

-Přehození kol z osy na osu a vyvážení (pokud má motorista zimní gumy na druhých discích)
250 – 300 korun

-Převlečení pneu na stávající disky a vyvážení
550 – 600 korun

-Pořízení 4 nových pneu (fabia), jejich montáž a vyvážení
5500 – 6500 korun