Situace je zatím značně nepřehledná, ani policisté ještě nemají v ruce nástroj, který by jim pomohl v posouzení jednotlivých případů. Řidič by totiž od listopadu měl před jízdou předpokládat, kde ho může na silnici potkat sníh nebo námraza. A podle toho mít na autě správné pneumatiky.
„Je to dost zvláštní. U nás může být sucho, ale za sto kilometrů je vše jinak. To abych sledoval počasí po celé republice,“ nechápe takový postup Pavel Křivánek z Tábora.
Při kontrole by tak mohla vzniknout celá řada nedorozumění, která by měla dohru i ve správní řízení. Polemikám o tom, zda podmínky pro zimní gumy byly či nebyly, musí policisté předejít. Dosud ale čekají na návod.
„Tyto nejasné situace bude řešit manuál, na kterém pracovali experti a všichni ho na oddělení dopravní policie dostanou v pondělí,“ uvedl táborský policejní mluvčí Miroslav Doubek.
Přesto mají ale řidiči termín prvního listopadu zafixovaný a pneumatiky raději přezouvají. Pavel Křivánek tak učinil již před týdnem. „Je to jistější a bez dlouhého čekání.“
Jistější je to pro řidiče, kteří si zimní pneumatiky chtějí teprve koupit. Ze skladů totiž mizí rychlostí blesku a na trhu jich je nedostatek.
„Zatím mám zásoby různých značek, ale některé rozměry skutečně nejsou. Ovšem jestli to takto půjde dál, za tři týdny mne řidiči vyčistí. Pokud pořídím nové, budou dražší,“ upozorňuje majitel servisu Josef Šiška.
Cena kaučuku rapidně roste. Plantážníky z Číny a Indonésie totiž postihla nepřízeň počasí, která jim komplikuje stáčení ze stromů. „A zásoby skoupila Čína, kde masivně roste prodej aut, takže na Evropu nezůstává,“ říká jednatel firmy Pneu – Tec Jan Samec.
Podle Samce mají evropští výrobci pneumatik problémy už zhruba dva roky. Na druhou stranu se na evropský trh tlačí výrobky z Asie.
Také táborský Pneu – Tec, který se specializuje na gumy pro nákladní auta, se potýká s jejich nedostatkem. Firma tak přichází o zákazníky.
„Když pneumatiky dle jejich přání nemám, odejdou jinam. Mnohdy je ale ani jinde neseženou, tak se nám někteří naštěstí vrátí a zvolí buď jinou značku, nebo protektor,“ dovává Samec. Odhaduje, že letos Evropě bude chybět přibližně 30 procent z obvyklého objemu pneumatik.
„Samozřejmě, že se vše odráží na našich tržbách, už nejsme schopni na poptávku reagovat. V době krize každý vyprodal své staré zásoby a teď se snaží je doplňovat, takže pneumatik je nedostatek,“ dokresluje Samec situaci.
Bezradný je i šéf soběslavského servisu Zdeněk Fišer. Zákazníkům nemá co nabízet. „Již nemám ani zásoby, všechno jsem prodal a ani není kde brát, ani na internetu nejsou. Třeba na fabii se ještě dají sehnat, ale už jsou tak drahé, že je lidé moc nechtějí,“ říká podnikatel.
Podstatně lépe je na tom autoservis Karla Borkovce z táborské Jordánské ulice. Nakupuje po internetu a zatím drží krok s poptávkou.
„Najdu si na internetu firmy a vyberu si ty nejlevnější. Do čtyřiadvaceti hodin mi pneumatiky přivezou,“ říká.
V každém případě je nutné začít zimní obutí shánět a nečekat až přijde sníh. To se totiž podle Josefa Šišky teprve strhne ta pravá sháňka.
„Pochopitelně je lepší mít zimní obutí hned od listopadu, provoz je podstatně bezpečnější. Naštěstí mám ještě zásobu bazarových pneumatik, ale až začne sněžit, počítám, že budou i tyto rychle pryč,“ dodal Šiška.