Každý den čeká na řidiče projíždějící jihočeským městečkem na Lužnici malý horor v podobě kolon zpomalujících průjezdnost. Dlouhé fronty aut se tvoří v obou směrech. Vidět jsou zejména při dopravních špičkách ráno a večer. Situaci nepřidají ani páteční invaze rekreantů směřujících na jih a jejich nedělní návraty domů. Pokud se řidiči k sobě nezachovají ohleduplně, na křižovatku od mostu lze jen s velkým riskováním vjet.
Místní se těší hlavně na dálnici. Doufají, že vše změní.
V kolonách až dvacet minut
„Čekáme hlavně na dálnici, protože ten kruhový objezd u benzínky pomůže jen velice částečně. Odkloní dopravu od pomyslného středu Plané, která pak bude směřovat na Turovec, Chýnov, Pelhřimov a Brno,“ naznačil tajemník úřadu Antonín Koliha.
Budoucího investora dálnice vybírá pověřená firma. Kdo bude soukromým investorem by mělo být jasné za rok až rok a půl. Poprvé by se měl využít systém tzv. PPP – postav, provozuj a předej.
V praxi to znamená, že zhruba dva roky bude stavět, potom třicet let provozovat, aby se mu investice vrátila, a poté dálnici předá státu.
„Jezdím tudy často do Veselí a Budějovic a pokud jedu ráno nebo večer, tak musím počítat raději s dvacetiminutovou rezervou i více. Kolony jsou opravdu velmi časté. Už aby byla dálnice,“ posteskl si Stanislav Jelínek z Tábora.
Pomůže jedině dálnice
Nejproblematičtějšími místy v Plané jsou křižovatka hlavní silnice se směry na Malšice a Turovec a přechod pro chodce, který je velmi frekventovaný především kvůli obchodům a nedaleké základní škole. Těm pravděpodobně kruhový objezd od benzínky směrem k Madetě ale nepomůže.
„Kruhový objezd s podjezdem k Madetě neodvede dopravu mezi Táborem a Českými Budějovicemi. Kdo pojede od Tábora na Chýnov, odbočí již v Táboře a kdo pojede od Budějovic, stejně musí přes Planou projet. Jediné, co podle nás vyřeší komplikovanou a přetíženou dopravu v centru Plané, je dálniční obchvat,“ naznačil včera tiskový mluvčí táborských policistů Miroslav Doubek.