Státní smutek v Senegalu, přetížené plavidlo se převrhlo, v bouři zahynulo 1863 lidí, děsivé vánoční peklo, srážka s tankerem, 4375 mrtvých, Titanic, srážka s ledovcem, Hanibal ztroskotal… Jakub Rypáček začal svoji prezentaci pěkně zostra.

Světový den vody oslavili včera šesťáci ze ZŠ Školní náměstí v Sezimově Ústí projektovým dnem.

„Děti se ve škole učí, že voda je základ života. Tento projekt by je měl nasměrovat k tomu, že je pro ně voda tak důležitá, že by ji měly chránit,“ uvedl ředitel školy Pavel Vaňásek.

Deset skupinek zpracovávalo pět okruhů: život ve vodě, voda v dopravě, voda pro život, voda k rekreaci a sportu a voda v umění. Každá skupina měla možnost svoji práci konzultovat s dospělým konzultantem z řad vyučujících. Při práci jim pomáhaly doplňující otázky.

Jakub Rypáček se svým kolegou Miroslavem Svoradem se před celou třídou pochlubil prací na téma voda v dopravě. Dynamicky začal právě lodními katastrofami. „Všechno jsem si našel na internetu. Tohle mě zrovna bavilo. Znám i některé filmy o těchto neštěstích, třeba Titanic,“ svěřil se Jakub.

V moři informací

Právě práce s internetem byla nosným pilířem celého projektového dne. Kromě grafického zpracování se ale samozřejmě hodnotil i projev a celkový dojem z představování práce.

„Děti by se měly naučit v tom obrovském toku informací orientovat. Roztřídit získané poznatky na ty důležité a méně důležité, dát je do určité formy a nakonec je umět prezentovat. Dnes když dáte někomu úkol, jde k internetu. Je ale už obtížné tou spoustou informací nějak proplout,“ zhodnotil ředitel.

Koordinátor akce, učitel informatiky Pavel Kubec, koncipoval projekt tak, aby zasahoval do všech předmětů. Projektový den měl zúročit předchozí týdenní práci.

Pijte vodu

A co se děti od svých spolužáků ještě dozvěděly? Že průměrný Čech spotřebuje ročně jen pět kilogramů rybího masa, jeden člen rodiny spotřebuje denně 9,1 litru vody, přičemž nejvíce se plýtvá při koupání, a že ahoj je jediný přijatelný vodácký pozdrav, protože každý jiný bývá zdrojem posměchu. A taky proč pít vodu z vodovodu.

„Je zdravá a chutná. Stojí jen šest haléřů za litr a bývá vždy čerstvá. Je optimálně uskladněná a šetří životní prostředí,“ vypočítává výhody vody z kohoutku Zuzana Prášková.

Celkovými vítězkami projektového dne se stala Natálie Popovičová a Andrea Prokopová za svoji práci voda v umění. Nejenže zarecitovaly báseň Karla Šiktance Smutný vodopád, zazpívaly píseň s tématikou voda a během jejich prezentace se třídou linuly tóny Smetanovy Vltavy, ale všechny ve finále pobavil kreslený vtip, kdy si vodník pochvaluje, že doutník z rybníka není tak silný jako obyčejná cigára.

„Nejtěžší byla recitace. Najít báseň bylo ale jednoduché. Vody je v literatuře dost,“ míní Natálka.

Výkony svých spolužáků ohodnotili i sami šesťáci. V závěrečném dotazníku se měli vyjádřit i k tomu, co jim projektový den přinesl.

„Zjistila jsem, že vystupování před třídou není tak jednoduché, jak jsem si myslela,“ svěřila se Denisa Wanieová. Nakonec si všichni připili. A čím jiným, než vodou.