Parní šlechtična černé metalízy s několikatunovým nákladem se musí nejdříve pořádně roztopit, potom vyčká na povel a v hodinových intervalech najíždí na estakádu, pak musí vydržet dokud se se mostní konstrukce neuklidní, a tak stojí na místě po boku nákladního „lokotraktoru“ 740 575-6 o stejné hmotnosti. Pak se měří prohnutí a další atributy, vše se koná za konstantních podmínek a vždy v noci. Správa železnic tímto počínáním ověřuje své výpočty před spuštěním zkušebního režimu tratě.

Výjimečná návštěva

Jak upřesnila čtyřčlenná posádka lokomotivy, jde o mašinu konstruovanou pro smíšené vlaky, lehké nákladní vlaky i rychlíky. „Naše babička letos slaví pětasedmdesát let,“ prozradil jeden z mašinfírů. Během léta se prý s nostalgickým strojem chrlícím páru účastní programů pro veřejnost. „Bývá to i osm až deset akcí, během covidu to bylo ale slabší. Letos ji lze vidět začátkem srpna v Železné Rudě, či na Chodských slavnostech v Domažlicích,“ uvedl.

Parní lokomotiva Plzeň 475.111
Přetlak páry 16 bar
Roštová plocha 4,34 m²
Indikovaný výkon parního stroje 2 000 koní
Služební hmotnost
- lokomotiva 99,6 t
- tendr 69,0 t
Maximální rychlost 100 km/h
Minimální poloměr oblouku 150 m
Celková délka přes nárazníky, lokomotiva s tendrem 24 790 mm
Kapacita tendru – uhlí / voda 11,2 t / 32 m³
Více o lokomotivě Plzeň zde

Výjimečně jezdí i do jižních Čech. „Naposledy jsme byli v Českých Budějovicích v listopadu loňského roku, když tam byl vystavený Legiovlak. A ten jsme potom s Plzní přetahovali do Plzně,“ popsala posádka.

Pondělí a úterý se práce uskutečnily na velké estakádě u Sedlečka, ve středu by se měl tým přesunout nad Kamenný rybník u Myslkovic. Dole pod mostními pilíři měření zajišťují odborníci, jde o 15 členů Stavební fakulty ČVUT z Prahy.

Nárazové měření i dlouhodobý monitoring

Jak informoval vedoucí Katedry ocelových a dřevěných konstrukcí profesor Pavel Ryjáček, kolektiv pracovníků na IV. koridoru provádí zatěžovací zkoušku dvou nových železničních mostních estakád. „Současně zde realizuje dlouhodobý monitoring a sledování mostů po dobu pěti let,“ dodal.

Parní lokomotiva řady 313.902, kterou členové plzeňského Iron Monument Clubu připravují na celkovou rekonstrukci. Mašinka potřebuje generální opravu kotle a výměnu opotřebovaných částí na kolech a nosném rámu, aby mohla dál zůstat provozuschopná.
Lokomotiva potřebuje nákladnou opravu kotle. Plzeňský spolek na ni shání peníze

Mostní konstrukce u Sedlečka jsou tužší, než se předpokládalo. „To nám potvrdilo prvotní měření, což bývá v zásadě obvyklé, takové chování jsme očekávali,“ vysvětlil profesor.

K práci používají různé druhy přístrojů. „Mimo geodetického měření máme další zařízení, používáme bezdrátovou technologii na sledování sepnutí ložisek, dále pracujeme s laserovými snímači dráhy na měření pohybu v konkrétní části konstrukce a induktivní snímače dráhy včetně strun. Na estakádě nad Kamenným rybníkem uplatníme i metodu korelace obrazu. To je metoda rozpoznání obrazu a deformace konstrukce v závislosti na změně ve fotografiích,“ shrnul Pavel Ryjáček.

Exkurze na stavbě nové přeložky IV. koridoru v úseku Soběslav - Doubí u Tábora 8. června 2022.
VIDEO: Podívejte se. Koridor mezi Soběslaví a Doubím má první kolej

Iron Monument Club (IMC) Plzeň sdružuje nadšence do technických památek, hlavně fanoušky historie železnice. Mezi zakládající organizace patří Český svaz ochránců památek. Během existence klubu členové pořídili a zachránili několik parních lokomotiv, historických železničních vozů a stabilních parních strojů. IMC Plzeň vlastní dvě parní lokomotivy 475.111 a 313.902, jednu dieselovou T211.042, několik osobních vozů a dalších železničních artefaktů. Především v západních Čechách pořádají oblíbené nostalgické jízdy pro veřejnost, zabývají se i výrobou pohlednic, odznaků a dalších suvenýrů se železniční tématikou.