Komunistický zastupitel Václav Ebert tlumočil radnici vzkaz podnikatelů ze Starého Města. Prý „pěkně děkují za úpravu parkovného 
u pivovaru".

Všem bylo jasné, že jde o ironii. Zrušení výhodného celodenního stání jim prý maří kšefty. A to byl impulz vypravit se do terénu. Oslovili jsem 16 z 19 restaurací, které by újmu měly poznat nejvíc. A výsledek? Menší tržby, méně turistů, ale parkovné na vině nebude.

Tisknu mapu

Po necelých dvou měsících fungování změny v tarifu u pivovaru, kde nyní striktně stojí každá hodina 10 korun, jdeme zjistit, kde je pravda. Z internetu tiskneme plánek Starého Města, na němž jsou kromě ulic uvedeny také restaurace, celkem 19 různých názvů. S touto výbavou můžeme začít s průzkumem.

Nejlepší bude rovnou od zmíněného parkoviště. Odpoledne je auty téměř zaplněné. Několik volných místu tu přece jen ale zbývá. Podle prostředního písmena na poznávacích značkách soudíme, že necelá polovina vozidel patří turistům z Čech a zahraničí, zbytek místním.

Jako první se nám staví do cesty hotel Dvořák v Hradební ulici. „Návštěvníci, kteří se k nám přijdou například naobědvat, mohou auta nechat na našem parkovišti. Máme kapacitu 130 míst. Počet turistů změna tarifu stání u pivovaru nás nijak neovlivňuje," reaguje na náš dotaz generální ředitel Kamil Kulíšek. Další oslovení provozovatelé restaurací už tak pozitivně naladění ale nebyli. Většinou si stěžovali, že letos Tábor nějak málo láká.

Od hotelu Dvořák pokračujeme dál, směrem na náměstí. V Klokotské ulici po několika desítkách metrů dojdeme k restauraci Na Schůdkách.
„Oproti minulému roku máme během dne 50 až 70procentí nárůst. Chodí k nám spíše lidé z Čech, cizinci tu jsou jen výjimečně," hodnotí sezónu manželka provozovatele Martina Méry. Podle ní má na jejich ekonomiku větší vliv počasí než upravený tarif parkování.

Tuzemští turisté

Nad touto restaurací v Ovocné ulici je další s názvem Modrá růže. Tady se dozvídáme, že návštěvnost je stejná jako minulý rok, rozhodně není horší. A také tady utrácejí spíše Češi než zahraniční turisté.

Kroky nás pak vedou ulicí Martina Húsky až na Žižkovo náměstí, kde stojí Škochův dům s předzahrádkou.

„Letos je to trochu slabší. Turisté jezdí méně a je to hlavně znát, když je špatné počasí," míní provozovatel Jiří Krejčí. To v Besedě, která je na druhé straně náměstí, za sochou Jana Žižky si na malou návštěvnost nestěžují.

Lákat podzemím

Ještě se zastavujeme v Recykle restaurantu na Špitálském náměstí. „Nemám pocit, že by změna na parkovišti u pivovaru nějak zahýbala s návštěvností. Podle mě je parkování v Táboře drahé a míst je málo. Navíc chodí jen Češi, počet cizinců je rok od roku menší," konstatuje provozovatelka Žaneta Benešová. Navrhuje, že by se město mělo zaměřit spíše na kulturní lákadla než na parkování. Podle ní by do historického centra mohl turisty přitáhnout například zajímavý program v podzemních chodbách.

Nižší návštěvnost zaznamenala restaurace U Dvou koček ve Svatošově ulici. Provozovatel z toho sice také viní radnici, ale z úplně jiného důvodu. Nesouhlasí s tím, že nechala z ulic, jež vedou ze Žižkova náměstí, odstranit jejich reklamy a poutače. Kvůli tomu teď prý cizí návštěvníci města nemohou najít cestu do restaurací, které jsou v postranních uličkách. A to už je v tržbách znát.

Opoziční zastupitel Václav Ebert i po našem testu trvá na svém: parkovné vyhání turisty z Tábora.

„Měli bychom se snažit je přilákat a ne je odrazovat drahým parkovným. Kromě návštěvníků změna poškozuje i podnikatele, kteří tu mají kšeft," míní.

Lucie Janečková