Stává se vám, že večer, když přijíždíte z práce, nemáte kde zaparkovat? V Táboře je to problém nejen centra, ale i velkých sídlišť.

Pětačtyřicetiletý Tomáš ze sídliště Nad Lužnicí o tom ví své. „Bojuji s tím pořád, kolikrát tu kroužím i dvacet minut, nakonec to nechávám i na vzdálenějším místě a musím jít domů pěšky,“ uvádí s tím, že stavbu parkovacího domu proto vítá stejně jako mnoho dalších obyvatel lokality.

Vyhrazená placená stání jsou podle něj dobrá věc. „Ale člověk na to musí mít. Myslím, že lidé, co si ho platí, budou ze zrušení dost naštvaní,“ dodává na dotaz Deníku.

Parkování na sídlišti Nad Lužnicí v místech, kde má vyrůst nový parkovací dům za maximálně 100 milionů korun.
Táborský rozpočet počítá se stavbou parkovacího domu i opravou knihovny

Aktuálně si podle místostarosty Martina Maredy platí parkování na SPZ celkem 56 vlastníků aut na sídlišti Nad Lužnicí. „Vychází to na 667 korun měsíčně, což je osm tisíc za rok,“ konstatuje.

Obyvatelé si podle Maredova vyjádření mohli o tzv. zvláštní užívání komunikace za účelem zřízení vyhrazeného parkování pro konkrétní automobil zažádat naposledy před dvěma lety. „Šlo o historické rozhodnutí umožnění výjimky v této konkrétní lokalitě, dva roky se již kvůli kapacitě parkování na sídlišti nová rezervovaná místa nepovolují, pouze prodlužují stávající,“ vysvětlil místostarosta.

Radní na svém posledním jednání přijali usnesení o zrušení tohoto privilegia k datu 31. prosince 2024. „Rozhodli jsme o tom, že všechna tato místa skončí příští rok v prosinci, protože se plánuje v příštím roce výstavba parkovacího domu a také by mělo v lokalitě dojít k celkové revizi a optimalizaci systému parkování včetně zřízení parkovacích míst pro držitele průkazů ZTP a ZTP/P,“ shrnul s tím, že zde mají vzniknout tzv. modré zóny pro rezidenty.

V modrých zónách většiny měst jsou místa vyhrazená pro rezidenty a abonenty, kde mohou bez omezení parkovat pouze osoby s platným parkovacím oprávněním. Využít je v některých případech mohou také návštěvníci na určitý časový úsek, a to po platbě parkování přes parkovací automaty či jiné prostředky, jako jsou parkovací aplikace, parkovací SMS a jiné.

Nabídnou místa v parkovacím domě

Starosta Štěpán Pavlík konstatoval, že šlo skutečně o anomálii vzniklou pro parkování na tomto sídlišti. „Jinde ve městě podobné formy vyhrazeného stání nefungují, už při stavbě parkovacího domu chceme vyhodnocovat, jak by mohl na sídlišti nový režim parkování fungovat. Jde tak o stejnou startovní čáru pro všechny, proto ke konci příštího roku ukončujeme všechny tyto smlouvy,“ popsal.

Nový most v Záluží na hlavní trase z Tábora do Mladé Vožice má být uveden do provozu už v pondělí 27. listopadu.
Novinky z dopravy v Táboře: Zprovozní most v Záluží, Jordánskou hráz i nové busy

Parkovací dům na sídlišti Nad Lužnicí město hodlá stavět už na jaře příštího roku na ploše bývalého hokejbalového sportoviště, které nyní slouží také k parkování. Jde o nejdražší investici roku, kde se počítá se čtyřmi patry a kapacitou asi 250 parkovacích míst, vjezdem ze Světlogorské a výjezdem do Vídeňské. Vyjít má na maximálně 100 milionů.

Radnice zájemcům o vyhrazené parkování hodlá později nabídnout prostory parkovacího domu jako náhradu za zrušená místa pro konkrétní vozidla. Jaký bude ceník, zatím není známo, parkovací dům mají podle informací radních spravovat Technické služby města Tábor. „Je to úplně předčasné, zatím informace o cenách nemám. Reálně ještě nevidíme konec stavby, určením cen se budou potom zabývat technické služby s odborem dopravy," uzavřel Pavlík.