Obdobným klamavým postupům má zamezit nové nařízení Evropské unie, které vstupuje v platnost zítra. Zpracovatelům i prodejcům masa stanoví povinnost označovat původ vepřového, drůbežího, skopového a kozího masa. Dosud se země původu povinně uváděla jen u hovězího. U ostatních druhů masa se vyznačoval pouze výrobce, který mohl být český a maso brát z jiného státu.

CENOVKY musí kvůli nařízení předělat jindřichohradecký řezník Josef Štěrba. „Nevidím v tom žádný smysl,“ říká.

Hana Šťastná upřesnila, že zákazníci se nově dozvědí, odkud zvíře pocházelo, kde bylo vykrmeno a poraženo. „Transparentnější značení masa by se mohlo příznivě dotknout agropotravinářského sektoru v Jihočeském kraji, který v republikovém srovnání vyčnívá stále vysokým podílem živočišné výroby," zmínila Hana Šťastná. „Bohužel například stavy drůbeže chované v regionu vloni meziročně klesly o zhruba jednu pětinu. Prasat zde za stejné období přibylo necelých šest procent. Ovšem za posledních patnáct let se počet jihočeských ,čuníků' snížil o 65 procent," doplnila ředitelka RAK JK s tím, že v novém nařízení vidí šanci pro zvýšení výroby vepřového masa v rámci celé republiky.
Pro výrobce bude legislativní opatření znamenat další náklady spojené s výrobou nových obalů či novým značením výrobků. „Není to ale legrace. Nedávno nám na etiketách přibyly alergeny, teď zase tohle," posteskl si Josef Antoni, majitel společnosti Antoni.cz, výrobny produktů z masa z Dolního Třebonína na Českokrumlovsku. „Máme dvě možnosti. Buď najet na úplně nové etikety a za tím účelem koupit zcela novou mašinu, nebo změnit naše současné pěkné etikety s rámečkem na jednoduché bílé, aby se tam všechny ty údaje vešly. Ale na etiketách už je toho tolik…"
Josef Antoni z novinky není nijak nadšený. Jednak to znamená další výdaje, za druhé tím zase o něco narůstá už tak přebujelá administrativa. Podle jeho mínění jde o zbytečnost. „Vždycky zase vymyslí někdo něco dalšího, už jsem z toho unavený," podotkl Josef Antoni.

ODKUD MASO pochází, zákazníky táborské řeznice Heleny Slunečkové zajímá. Ptají se hlavně na hovězí.

Ředitelka RAK JK Hana Šťastná nicméně věří, že investice se zpracovatelům 
i prodejcům vrátí. „Rozumný český zákazník bude preferovat české produkty. Už s ohledem na jejich čerstvost a garantovaný ,rodokmen'. Nej᠆uvědomělejší konzumenti ocení ekonomický, sociální 
i ekologický přínos podpory domácího zboží. Bezesporu však při spotřebitelském výběru masa stále bude hrát velkou roli cena zboží. Slabší koruna proto může naše výrobce také posílit ve srovnání s dovozci," dodala. 

Z nové povinnosti nejsou řezníci nadšeni. Někteří věří, že nařízení zvýší zájem o české jídlo

Jižní Čechy Když jde Tomáš Rejžek z Českých Budějovic nakupovat maso, zajímá ho, odkud pochází. „Sleduju původ masa, je lepší, když je domácí, z českých chovů," řekl a doplnil, že pravidelně chodí nakupovat k řezníkovi čerstvé maso, kterému dává přednost před baleným.

Nejen Tomáš Rejžek, ale i další zákazníci se od zítřka dozvědí informace o původu kupovaného masa snadněji než dosud. A to díky nařízení Evropské unie, které stanoví, že zpracovatelé i prodejci musejí spotřebitelům předat informace o tom, odkud zvíře pochází, kde bylo vykrmeno a poraženo. Povinnost se vztahuje na vepřové, drůbeží, skopové a kozí maso. Dosud se země původu povinně uváděla jen u hovězího.

Nařízení EU stanoví, že od 1. 4. musejí zpracovatelé i prodejci povinně uvádět zemi původu vepřového, drůbežího, skopového i kozího masa. Dosud se vyznačoval jen výrobce, který mohl být český a maso brát z jiného státu.

Mnozí zpracovatelé či prodejci masa však z novinky nadšeni nejsou.

Majitel píseckého řeznictví a uzenářství Jirotka Zborník Jiří Jirotka považuje nařízení Evropské unie za nesmyl. „Zákazníkovi napíši to, co mi oznámí dodavatel. Když mi napíše, že je maso z Aljašky, tak napíši, že je z Aljašky. Vím, že je to hloupost, ale splníme přání Evropské unie," okomentoval legislativní povinnost a přirovnal ji k nařízení zveřejňovat alergeny v potravinách. „To jsou nesmysly, které zajímají minimum lidí. Nepamatuji se, že by se na alergeny někdo u nás ptal. Většinu zákazníků zajímá pouze cena," dodal. V jeho obchodě prodávají jen nebalené maso, kupují ho bourané nebo v půlkách. Zákazníky budou o původu masa informovat na cenovkách, jako to nyní dělají u masa hovězího.

Jindřichohradecký řezník Josef Štěrba půjde cestou označení země původu masa na cenovkách, které má u vystaveného zboží, stejně jako to udělal s alergeny u masných výrobků. „Musíme cenovky předělat a dáme na ně znaky jednotlivých států. Nevidím v tom ale žádný smysl. U hovězího jsme prakticky soběstační, ale u vepřového vyprodukujeme jen asi 40 procent. Takže je jedno, zda dovezené maso bude na pultech, nebo zpracované v salámech a podobně. Stejně dnes jen málo výrobců má vlastní jatka a maso dováží," uvedl s tím, že by mělo být především směrodatné, když veterinář maso orazítkuje, že je poživatelné.

Do řeznictví Heleny Slunečkové v Táboře jsou hospodyňky zvyklé chodit pro osvědčené maso. Helena Slunečková totiž celou dobu, tedy 17 let, bere maso od stejného dodavatele z Malšicka a poslední čtyři roky ještě od výrobce z Mladovožicka. Tím si uhlídá kvalitu. „Údaje o původu masa si lidé také mohou přečíst, protože je mám vyvěšené na pultu. Lístek přijde s masem přímo od výrobce, je na něm původ zvířete, které on zabil. Nakupující se o původ docela zajímají a u hovězího se ptají také na stáří. U vepřového tolik ne, protože to bývá vždy kolem půl roku. Konkrétně nás nové značení nijak nezatíží, pro nás to bude pořád stejné," řekla provozovatelka obchodu.

Z lístku, který dodavatel posílá spolu s várkou masa, dostává zákazník všechny údaje. Kromě stáří poraženého zvířete také název chovatele i registrační číslo jatek, dále číslo zvířete, kdy bylo poražené, kdy maso dodavatel rozboural a dokdy má být spotřebované. „Já beru pouze české maso," ujistila Helena Slunečková.

Podle informací Stanislavy Kolářové, výrobní ředitelky obchodní společnosti Vodňanská drůbež, nemusela firma v souvislosti s novým nařízením a z něj vyplývající nutnosti dotisku údaje o uvádění země původu nebo místa provenience masa investovat do nákupu nových počítačů a tiskáren. „Museli jsme ale investovat do změn v programování v počítačovém systému a změnit systém vnitřního označování masa. Dále jsme museli uhradit nemalé finanční prostředky za změny v grafické podobě etiket, které vyplynuly z důvodu zvětšení prostoru pro dotisk povinných údajů," vyjmenovala Stanislava Kolářová.

„Vzhledem k tomu, že vyrábíme zboží nejen pro český trh, museli jsme požadované změny uskutečnit na etiketách a obalech v několika jazycích," doplnila.

Na druhé straně je pro tuto firmu povinnost uvádět výše zmíněné informace přínosem. „Je důležité produkovat české výrobky a podporovat tak tuzemský trh," poznamenala.

Společnost ZEFA Volary prodává balená masa pouze v malém rozsahu. Z balených mas nabízí výhradně maso hovězí, kde povinnost uvádět zemi původu na etiketách byla již v minulosti. „U výsekových nebalených mas uvádíme původ masa na vývěskách v prodejnách. Uvádět původ prodávaného masa má smysl. Záruka zákazníkovi o původu masa je ovšem odvislá od poctivosti prodejce a nastaveného kontrolního systému," řekl za uskupení Agrokomplex Šumava jednatel společnosti František Šimek