Když kupuji pro někoho dárek, na slevy se neohlížím, tvrdí Vladimíra Hladíková z Nové Vsi u Chýnova. A není sama. Z dvaceti oslovených respondentů se podobně vyjádřilo sedmnáct.

„Nakupuji vánoční dárky s velkým předstihem. Něco mám dokonce už od září. Slevy rozhodně nevyhledávám, ale když už na něco výhodného natrefím, ráda toho využiji,“ dodává Vladimíra Hladíková.

Prodejci ale vědí své. Velké nápisy sleva dokáží leckoho zviklat. Zejména prodejci bot, sportu a oblečení lákají zákazníky na slevy už před svátky.
„Zlevnili jsme první a druhou část kolekce, a to až o čtyřicet procent. Lidé sice často nakupují to, co se jim líbí, takže se prodává i nejnovější zboží, ale určitě stále přibývá těch, kteří čekají na velké slevy,“ shrnula vedoucí prodejny Kenvelo v obchodním domě Dvořák Edita Krátošková.
A ty začnou v tomto obchodě už 27. prosince. „To půjdeme s cenou dolů na celém sortimentu. Lidé už si zvykli chodit po svátcích utrácet peníze, které dostanou pod stromek,“ dodala vedoucí.

Sport plus a obuv Bonet mívá slevy po celý rok. Na vybrané zboží.
„Určitě je hodně těch, kteří slevy vyhledávají. Obzvlášť v téhle době. Velké snížení cen míváme až po svátcích, abychom uvolnili místo pro novou kolekci,“ přiblížil jeden z majitelů obchodů Miroslav Hladík.

Už před Vánoci můžete se slevou nakoupit i v hračkárně či v některých obchodech s elektrem. Reklamy slibují až pětačtyřicet procent dolů.
„Některé reklamní triky jsou chytré. Málokdo zaregistruje, že slibovaná sleva se počítá až z marže. My nezlevňujeme. Je to těžké, když jedete na co nejmenší rabaty. Jsme ale součástí sítě Proton, a ta má velmi nízké ceny po celý rok,“ sdělil nám majitel elektra v OD Dvořák Radek Smetana.

Jestliže u dárků je přednější výběr před slevou, akce v prodejnách potravin lidé využívají velmi často. Supermarkety se předhánějí, který z nich nabídne nejlevnější colu, máslo či majonézu.
„Slevy potravin využívám celoročně, nejen před svátky,“ svěřila se Eva Židová z Plané nad Lužnicí.
Krize se na obratech příliš nepodepsala. Obchodníci se shodují, že dosahují přibližně stejných tržeb jako v loňském roce.
„Dá se říct, že kopírujeme předešlé roky,“ shrnul Miroslav Hladík.