Jak informuje mluvčí krajského úřadu Hana Brožková, stavba mostu v Plané nad Lužnicí vyjde na asi 220 milionů korun. „Staveniště bylo předáno 23. června 2021, předpokládáme otevření mostu předčasným užíváním v pátek 15. září 2023,“ dodává podrobnosti.

Zimní přestávka i stavební komplikace

Zajímavost stavby:
Nový modrý ocelový most se konstrukčně obejde bez středového pilíře, měří 80 metrů.

Nestavělo se ale nonstop. „Stavební práce byly pozastaveny kvůli zimní přestávce a dořešení geologie pro inženýrské sítě,“ vysvětluje mluvčí kraje s tím, že se jedná o složitou stavbu. „Zejména musely být rozebrány inženýrské sítě z původního mostu a uloženy jeden a půl metru hluboko pod dno řeky Lužnice. Navíc během doby, kdy na řece platil první povodňový stupeň, musela být rozebrána a znovu založena skruž sloužící k podepření mostu, protože ji voda podemlela,“ vyjmenovává Hana Brožková.

 

Příliš hlučná náhrada

Až na nový most budou moci auta, dělníci rozeberou ten provizorní, který sloužil po dobu stavby. Ale také notně potrápil své okolí, provoz na něm byl totiž hlučný. Vedení města Planá nad Lužnicí se po stížnosti na hluk snažilo najít řešení. Plánský starosta Jiří Rangl popisuje: „Obdrželi jsme stížnost na jeho hlučnost, zhotovitel konstatoval, že na mostě provádí týdenní prohlídky, nemá závady a je zcela funkční,“ uvádí.

Starý plánský most už v pondělí 18. července nahradí provizorní jednosměrné přemostění Lužnice.
Most v Plané nad Lužnicí srovnají se zemí, zastoupí ho jednosměrné přemostění
U provizorního mostu v Plané nad Lužnicí se usadila kachní rodinka.
Podívejte se, provizorní most v Plané nad Lužnicí hlídá jedenáctičlenná ochranka

Zvýšenou hlučnost stavby sloužící převážně osobní dopravě k překonání řeky tak po dohodě s krajskou hygienickou stanicí utlumilo snížení maximální rychlosti průjezdu na 20 km/h. „Problémy s hlukem to úplně nevyřešilo, protože hlučnost je dána samotnou konstrukcí mostu, ale částečně to pomohlo, na vše dohlíží městská a státní policie častějšími kontrolami,“ popisuje.

Na provizorní most nesmí až na výjimky (auta stavby, záchranných složek, popelářů) totiž vozidla vážící více než 3,5 tuny. „Na most se tak nedostanou hlučnější nákladní auta, kromě snížení maximální rychlosti jsme nechali instalovat i radary,“ uzavírá Jiří Rangl.

Demolice mostu v Plané přes řeku Lužnici v září 2022.
VIDEO: Podívejte se, starý most v Plané nad Lužnicí mizí pod těžkou technikou

Původní most musel být zdemolován kvůli nevyhovujícímu stavu, výstavba nového má zvýšit bezpečnost a kvalitu dopravy v regionu. Nákladní automobily po dobu uzavírky musí využívat k přepravě objízdné trasy a mosty přes Lužnici v Soběslavi a Táboře.