V dolní části sídliště Nad Lužnicí včera poprvé okusily bicykly areál Odpočinkové zóny Komora. Po půl roce byl otevřen nejen sportovcům, ale celé veřejnosti.

„Dnes proběhne kolaudace budovy a do konce roku bychom měli celý areál předat do rukou Tělovýchovných zařízení města Tábora, která budou objekt spravovat. Sloužit bude široké veřejnosti i výkonnostním a vrcholovým sportovcům. Veřejnost je však základ,“ říká Karel Hotový, vedoucí odboru investic a strukturálních fondů.

Mistrovství světa v cyklokrosu se do Tábora vrátí po devíti letech. Na závodníky čeká na čtyřech hektarech trať 3320 metrů dlouhá, plná převýšení, překážek. Ale také lepší zázemí. Sportovci i veřejnost jistě ocení restauraci, administrační prostory, přírodní posilovnu, saunu, multifunkční hřiště nejen pro softball a baseball, pláž s beach volejbalem, WC, sadové úpravy i četná zastavení, která poslouží k odpočinku starším lidem i maminkám s dětmi.

Pro ty jsou připraveny nejrůznější prolejzačky.

Místo pro skate

Skateboardisté se po všech marných žádostech o lepší prostory možná dočkají. TZMT se tehdy odvolávalo na to, že skatepark není hlídaný a překážky tedy ničí vandalové. Nové tak byly v nedohlednu.

„Skatepark bude přiřazený k areálu. Zda na něm bude lepší povrch a nové překážky bude na rozhodnutí TZMT. Bude tu však člověk, který celý areál bude hlídat a starat se o něj,“ doplnil Hotový.

Výstavba areálu si vyžádala 94 milionů včetně revitalizace tehdejší panelové cyklostezky. Z regionálních operačních programů město dostane 60 milionů. Na cyklokrosové dráze by se mělo prohánět 30 členů místního klubu.

„Počítáme, že každý týden by tu mohlo v rámci tréninků i závodů jezdit až sto lidí. Věřím, že velkou část návštěvníků budou tvořit milovníci in-line bruslí,“ dodal Petr Balogh, jednatel Agentury Cyklistika.

Nově postavená trať pro mistrovství světa v cyklokrosu je téměř stejná jako v minulých letech během Světových pohárů. Na přípravě trati se podíleli i čeští reprezentanti Radomír Šimůnek a Zdeněk Štybar, podle nichž jsou nazvané dvě šikany na trati.

Změnou například je, že po startu se jede nejdříve jedno kolo po asfaltu a teprve po nájezdu do druhého kola se najíždí do terénu. Na trati budou čtyři velkoplošné obrazovky.

„Technicky je trať těžší, než bývala. Polovina je do kopce, polovina z kopce. Bude to boj o přežití v té náročnější pasáži. Asfaltová část je rychlá, díky super hladkému povrchu. Na trati už trénujeme, jen na travnaté plochy se musí opatrně, jsou ještě měkké,“ zhodnotil trať cyklokrosař Ondřej Bambula.

Republikový závod, který se na trati bude konat 9. ledna, pojede. Na světový šampionát by rád, našlápnuto má podle svých slov dobře.

David Peltán

Nechci malovat čerta na zeď, říká táborský cyklokrosový odborník

Tábor – Na táborské trati se pilně trénuje, jednou za měsíc probíhá soustředění reprezentace.

„Závodníci pojedou padesátkou, kdyby došlo k hromadnému pádu, byl by asi problém,“ říká Čestmír Kalaš

Čestmír Kalaš je šéfem táborského cyklokrosového týmu Budvar a působí jako jeden z hlavních organizátorů MS 2010. V rozhovoru pro Deník mluvil o tom, co se povedlo, i o tom, co nebylo úplně podle jeho představ.

Co vám aktuálně při pohledu na trať přidělává největší starosti?
Spíš mám trochu sportovní starosti. UCI přišlo na to, že bude atraktivní pro diváky, a to je pravda, když se po startu odjede celý jeden okruh. Až pak se pojede do terénu. Ne tři čtvrtě, jak jsme chtěli původně my, ale pojede se celý okruh plus tři čtvrtě.

Tedy velmi rychlý začátek…
…no právě. Závodníci pojedou padesátkou, kdyby došlo k hromadnému pádu, byl by asi problém.

Třeba kdyby bylo mokro?
Tak to by snad nemělo vadit. Zatáčky jsou mírně klopené, dají se projet plnou rychlostí. Kdyby ale, a nedopusť to pánbu, došlo k pádu, tak než se následky odstraní, mohl by být problém. Snad se to nestane. Schváleno je to lidmi z UCI, schválil to i hlavní sportovní komisař inženýr Janout. Nebudu malovat čerta na zeď, snad to bude bez problémů.

Sportovní areál v podstatě pouze chválíme, je něco, co vám ještě přidělává vrásky na čele?
Mrzí mě, že se nepodařilo vykoupit prostor za cílem. Jsou to soukromé prostory, ten člověk neustoupil, takže kvůli pár metrům, kde stejně nic nemá, nic nemůže stavět, ale městu to neprodal, nastaly komplikace. Prostředí mohlo být ještě atraktivnější. Takto je za cílem hned pár metrů pravotočivá zatáčka. Nebude to mít ale velký vliv. Asi už bych chtěl všechno moc ideální. To bychom si přáli moc.

Výstavba areálu postupuje podle plánu, budova je skutečně reprezentativní, bude pro klub do budoucna dobrým zázemím?
To je nádhera. Obrovská nádhera. Dnes je tu s námi pan Holeček, jeden z nejvyšších šéfů světové cyklistiky, dlouholetý předseda evropské cyklistické unie a druhý nejvyšší muž na světě v cyklistice vůbec. Když to viděl, úplně ztratil řeč. Říkal, že je obrovská nádhera, co se nám podařilo. Zázemí nebude jen pro cyklistiku, ale budou tady trénovat triatlonisti, bude se tu jezdit na kolečkových bruslích, pravidelně budeme pořádat závody pro děti. Bude to sportovní centrum pro přilehlé sídliště a okolí.

Kdy poprvé se pojede na táborském okruhu naostro?
Už se tady pravidelně trénuje. Každý měsíc tu má národní tým soustředění. Tak to bude probíhat až do ledna. První a vlastně jediný závod, který se tu před mistrovstvím světa uskuteční, bude mistrovství České republiky devátého ledna.

Kamil Jáša