Už teď běhá jednaosmdesátileté Marii Peterkové z Horusic mráz po zádech při pomyšlení, jak bude od prosince jezdit ke svému lékaři do Českých Budějovic. Také ona totiž přijde v novém jízdním řádu o svůj vlak.

Největší ránu dostala v rámci zefektivňování vlakové dopravy právě trasa Tábor – České Budějovice. Od prosince na ní ubyde ze současných dvaatřiceti hned sedm vlaků.
„Do Horusic jsem se přestěhovala z Budějovic. Mám tam svého lékaře, zubaře i plno známých. Byla jsem zvyklá jezdit tam i třikrát týdně,“ líčí Marie Peterková.
V Horusicích totiž nemá ani obchod ani poštu. Všechno si vyřizovala v krajském městě. Její oblíbené vlaky v osm a v deset dopoledne ale nový jízdní řád nenabídne.
„Ráno jede vlak v půl sedmé. Vozí děti do školy, je přeplněný a nejspíš bych si ani nesedla. Další jede až v půl jedné,“ stěžuje si důchodkyně.

Rychlíky nestačí

Jedním z důvodů, proč se škrtalo nejvíce na této trase, je i fakt, že tu téměř každou hodinu jezdí rychlíky.
„Toto odůvodnění bohužel neobstojí v místech, kde rychlíky nestaví. Pokud kraj provede redukci osobní vlakové dopravy, bylo by zapotřebí obsloužit tato místa například autobusy,“ míní místostarosta Veselí nad Lužnicí Václav Matějů.

Také soběslavský místostarosta Zdeněk Vránek se netají zklamáním. Boj za zachování dosavadních spojů vedl za Doubí, Roudnou a pracovníky v třísměnných provozech.
„Řekne se, že tady nastoupí jen pět šest lidí. Ale pro těch šest je to životně důležité. Jsou rádi, že vůbec nějakou práci mají. A kam si přijdou stěžovat? Na kraj? Ne, k nám na radnici,“ říká Vránek.

V Roudné například o víkendu zastaví jen čtyři vlaky v každém směru. Další spoje ubyly zejména v takzvaném sedle, tedy v době, kdy nezajišťují dopravu cestujících do zaměstnání nebo do škol.

Málo peněz

Problém je samozřejmě v penězích. Dosud částečně dotovaly České dráhy osobní vlaky z nákladní dopravy. Po oddělení obou odvětví se ztráta v osobní dopravě projevila naplno. Vláda přislíbila na pokrytí ztrát 2,65 miliardy korun, což samozřejmě nestačí. Další peníze přidává kraj.
„Loni přispěl kraj na vlakovou dopravu 325 miliony, letos dal dokonce o šest milionů víc. Ale musíme se chovat ekonomicky,“ uvedl vicehejtman Martin Kuba.

Průměrně činí tržba za jízdné dvacet procent nákladů na soupravu. Spoje, které z nového jízdního řádu zmizí, měly dokonce jen okolo šesti procent. Jeden vlakový kilometr přitom stojí 107 korun. To je skoro třikrát tolik, co kilometr autobusový.
„Spoje, kde nejezdili lidé, jsme dali pryč. Pokud strpíme, aby nám po dráze jezdily prázdné vlaky, budou peníze chybět jinde. V nemocnicích, na silnicích nebo ve školách,“ zdůvodnil Kuba. Podle něj vede cesta přes zefektivnění dopravy při zachování dopravního komfortu pro cestující.