Před rokem dostali řidiči na dovolenou další kus jihočeské dálnice. Úsek Tábor – Veselí n/L. nám podstatně zrychlil přesun k moři nebo alespoň do Budějovic. Jaký byl ten rok? Stále ještě v režii zkušebního provozu a ne pro každého radostný.
Tak například za celých 12 měsíců, k 30. červnu, si investor – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepřevzal část trasy, kde se loni vlivem povodní sesunula ornice ze svahů, a ani most přes Koberný. Vrátili jsme se i za obyvateli 
z měst na trase D3, kteří nám loni řekli, co jim dálnice přinesla nebo naopak vzala.

Tak například po roční zkušenosti stále vidí pozitivní vliv dálnice na dopravu v Plané ředitelka zdejší základní školy Hana Vellánová. „Dálnice mi vzala kus krásné přírody, ale přinesla výrazné zklidnění dopravy. Do Tábora jsem dříve jezdila i hodinu, teď je to plynulejší," staví do kontrastu. Podle ní se dálnicí rozhodně zvýšila i bezpečnost dětí po cestě do školy.

Auta se ale na starou silnici opět vracejí. Zatímco v listopadu 2013 projelo Planou denně průměrně 905 nákladních aut, podle květnového měření už 1320 náklaďáků denně. Přičíst je to nutné i uzavření Lužnické ulice v Táboře a vedení objížďky přes Planou.
S protichůdnými pocity se po roce dívá na otevření úseku do Veselí majitel zdejší pekárny Zdeněk Štěch. „Co se týče firmy, přineslo otevření spíše negativa. Když jeli lidi z Prahy do Budějovic, koupili si tu třeba koláče na semináře. To se teď neděje."
Z pohledu občanů ale registruje pozitiva. „Je možné přejít ulici, už tu není tolik karambolů. Bydlím tady sedmnáct let a jen před námi bylo asi šest havárií," říká pekař. Jenže náhlý úbytek zákazníků ho donutil propustit prodavačku. Teď se podle něj situace stabilizovala.

U každého dálnice rozhodně vyhráno nemá

Problém vyřešil tím, že si otevřel obchod na Sídlišti nad Lužnicí. Ani letošní zpoplatnění dálnice mu ale zákazníky nevrátilo. „Mělo vliv spíše na místní provoz, kdo jede z Prahy do Budějovic, jede dál po dálnici a nesjíždí," je přesvědčen Zdeněk Štěch.
Vedoucí pumpy AGIP v Sezimově Ústí Martin Pražák si ještě v září pochvaloval, že i po otevření dálnice jezdí k pumpě dost řidičů. Dnes připouští, že po roce je pokles zákazníků znát. A ani zpoplatnění na tom mnoho nezměnilo. „Spousta lidí si ty dálniční známky koupila. Na to, kolik tu dneska projede aut, je tu dost silná konkurence," stěžuje si Martin Pražák.
Ivan Hanzal z čerpačky Ono Planá nad Lužnicí loni tvrdil, že se jejich pumpy otevření dálnice výrazně nedotklo. Podobně se vyjadřuje i nyní jeho kolegyně Helena Jindrová. „Lidi o nás vědí, že máme pořád nižší ceny než ostatní stanice, proto kvůli tomu sjedou i z dálnice," tvrdí pumpařka.

To majitel plánské cukrárny Andrei Štiak si před rokem stěžoval na padesátiprocentní propad tržeb.
„Od dubna se ale situace opět zlepšila.Ve srovnání s dobou před otevřením dálnice máme propad tržeb o 10 až 15 procent. Kromě dálnice bylo na vině i loňské počasí," vysvětluje cukrář. Že by provozovnu zavřel, jak o tom loni po otevření dálnice uvažoval, dnes již nemluví.
Na kraji města podniká Jan Friedek, tomu dálnice do ekonomických výsledků nezasáhla vůbec. „Na odbyt neměla vliv. Ale už tu nestojí fronty kamionů, které blokovaly příjezd do Plané. Nicméně provoz je pořád veliký," soudí majitel firmy na zpracování plastů .
Loni i letos jsme se na dopady a přínosy otevření nového dálničního úseku zeptali i vedoucího táborského hotelu U Drsů Romana Procházky. „Vidím to úplně stejně jako tehdy. Zprovoznění dálnice jsme nijak extrémně nepocítili a ani skladba hostů se výrazně nezměnila," ujišťuje Roman Procházka.

Nejen provoz na staré silnici E55 ale trápí obyvatele Plané nad Lužnicí. Otevření dálnice zkomplikovalo život lidem v Hájkově čtvrti, přes kterou najíždějí auta na dálnici. Přivaděč v délce 800 metrů měl přitom stát už při otevření nového úseku do Veselí.
Problém byl v tom, Jihočeský kraj nabídl majitelům pozemků málo peněz, takže nakonec je muselo doplatit město. „Naposledy měl být přivaděč otevřen teď v červnu, jenže pořád se řešily přejezdy vleček k teplárně, Silonce a Hochtiefu. Poslední termín zprovoznění dálniční přípojky je stanoven na letošní říjen. Práce už se tam rozbíhají," konstatuje starosta města Jiří Šimánek.
Plánská radnice také usiluje, aby obce mohly zakázat tranzit nákladních aut přes svá území. Pokud příslušná novela zákona projde, týkala by se silnic druhých a třetích tříd. Zatím patří průjezd Planou mezi silnice prvních tříd. Radnice tak bude muset tlačit na změnu jejího zařazení.

Názory řidičů:

Na D3 je minimální provoz
Kateřina Fillová, Praha
Jsem naprosto spokojená. D3 má hladký povrch a je na ní minimální provoz. Je to dost v kontrastu s úsekem kolem Benešova, kde je to hlavně o víkendech hodně zacpané. My většinou jezdíme na chalupu do Bechyně, takže po dálnici jedeme jen kousek na Chotoviny. Dřív jsme jezdili přes Tábor. Cestujeme v pátek a v neděli, ale i přesto, že je v těchto dnech veliký provoz, tak je to na ní stále bez problémů. V týdnu jsem jela pracovně do Jindřichova Hradce a cesta byla příjemná. Uzavírky mi zásadně nevadí. Trochu se to tam zpomalí, nevnímám to ale jako zásadní problém. Tolik času člověk neztratí, když jede o trochu pomaleji.

Dálnice je nekvalitní a drncá
Vratislav Žampach, České Budějovice
S fungováním dálnice D3 po roce spokojený rozhodně nejsem. Největší výhrady mám k tomu, že se ji nepodařilo zatím prodloužit ještě o větší úsek, a pak k tomu, že první měsíc po otevření už na ní probíhaly opravy. Připadá mi, že celá dálnice je postavená velmi nekvalitně. Otevírala se loni v červnu, a když po ní jedete, tak v určitých úsecích, kde jsou spáry nebo mosty, to dost drncá. Takhle si nepředstavuji kvalitně odvedenou práci. S výraznými uzavírkami jsem se ale zatím nesetkal, a to ji využívám pravidelně.

Vyjádření ŘSD: Práce neskončily

• Stavbaři pokračovali na dokončení prací na D3 během celého roku. Stále ale nemohou řidiči využívat dálnici v plném rozsahu.

Tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová:
„Ke 30. červnu nebyla objednatelem přebrána část trasy, kde došlo při loňských povodních k sesuvu ornice ze svahů, a ani most přes rybník Koberný. V souvislosti s tím byla v průběhu letošního roku prováděna geotechnická pozorování a v současné době bylo rozhodnuto o způsobu opravy. Oprava bude zahájena 14. července a potrvá asi měsíc při částečné uzavírce pomalého pruhu v daném úseku dálnice. Následně ještě stavbaři opraví nerovnosti u mostních závěrů, kde podélné nerovnosti nevyhověly normovým požadavkům. Tyto vady z přejímacího řízení odstraní zhotovitel na vlastní náklady. Záruční doba je od 60 měsíců do 100 měsíců dle typu konstrukce, pokud není prodloužena o dalších 24 měsíců."

Psalo se na stránkách TD

2. srpna 2013
• Řidiči se již měsíc prohání po novém 25 km dlouhém úseku dálnice z Tábora do Veselí. Pokud se na něj vůbec dostanou. Přehlednost a značení je podle zjištění řady z nich katastrofální. Proto nadšení z rychlejší cesty střídají rozpaky z chybějících směrových tabulí.
Kateřina Balínková jezdí pravidelně z Chýnova do Veselí nad Lužnicí. Zpočátku se musela k plynulosti doslova prokousávat. „Na dálnici najíždím v Plané a ze začátku jsem s tím měla problémy. Nikde není označené, jak se ke sjezdům vůbec dostat, až těsně u nich. Navíc když si úsek projedete, je na něm stále spousta nedostatků. Někde chybí svodidla a když svítí sluníčko, na cedulích není ani nic vidět," hodnotí řidička.
3. července 2014
• Stále je nutné provést doznačení přístupů k dálnici na silnicích I., II., a III. třídy. V současnosti tento problém řeší ŘSD společně
s Jihočeským krajem.

Jan Rypáček