Táborská radnice oprášila bezmála tři roky starý záměr dát reklamním poutačům po ulicích jednotnou a kultivovanější tvář.

Již v srpnu roku 2008 se totiž radní zamýšleli nad tím, jak zkrotit divoké rozmisťování tak zvaných áček a různých stojanů, které lidi lákají k nákupům. Od té doby vznikla loni v červenci na odboru dopravy mapka s lokalitami, kde stát nemohou. Jedná se o trasu z nádraží až na Žižkovo náměstí. Cedulím, které na chodnících na této trase tu a tam ještě dnes stojí, dobíhá platnost povolení.
Nové vedení radnice přesto na tuto hlavní cestu znovu zaměřilo svou pozornost.
„Na této trase je řada reklamních poutačů různé úrovně, kterou se nedaří dostat do vkusných mantinelů,“ zdůvodnil starosta Jiří Fišer s tím, že inspiraci, jak by stojany mohly vypadat, čerpají i z Českého Krumlova.
Loni také vyšlo nařízení neumisťovat cedule do blízkosti křižovatek, aby nebránily výhledu řidičů. Ochranné pásmo je stanovené na deset metrů od dopravního uzlu.

Majitelům obchodů a restaurací chce ale radnice nabídnout náhradní řešení.
„Na Novém městě by nosiči reklam mohly být například sloupy veřejného osvětlení,“ nastínil starosta. Ozdravnou kúrou by měly projít také rondely, neboli betonové válce, které slouží k výlepům plakátů. Radnice pak odmítá světelné a pohyblivé reklamy.
„Je pravda, že některé jsou nevkusné a že mne ani nijak do obchodu nelákají. Pokud mi nepřekážejí, tak si jich ani moc nevšimnu,“ hodnotí Martin Pecl z Tábora.

Jenže obchodníci to mohou vidět jinak. Upoutávkám na své zboží či služby dávají větší význam.
„Myslím, že pro nás jsou poutače směrodatné. Máme totiž obchod v pasáži a tudíž bez výlohy, takže z chodníku nejsme vidět. Pokud je mít nebudeme, může nám to uškodit,“ říká například Monika Růžičková, vedoucí papírnictví z ulice 9. května.
Ve Veselí nad Lužnicí spravuje většinu reklamních ploch firma WIP reklama, kterou si město za tímto účelem najalo.
„Má na starosti vývěsky a reklamní válce, kam se lepí plakáty, ale i instalaci navigačních cedulí k místním provozovnám a obchodům. Dává těmto plochám jednotný ráz, který sem zapadá a nikde nic nepřekáží,“ informoval místostarosta Václav Matějů.

Podnikatelé svými stojkami příliš město nezamořují. Podle místostarosty většinou volí reklamu umístěnou ve výloze či přímo na fasádě domů.
„Se stojkami zatím ve městě problém nemáme, protože přímo na komunikace je umisťuje jen málo podnikatelů,“ potvrdil Matějů.

V Soběslavi museli řešit menší problémy s reklamní plochou kolem mezinárodní silnice E55 v místech křižovatky na Bechyni.
„Jednalo se o neoprávněné používání asi ve dvou či třech případech. Přímo ve městě podnikatelé jako reklamní plochu využívají převážně své výkladní skříně. Bohužel, podnikatelů tady moc nemáme, takže ani reklam tady moc není,“ vysvětlil místostarosta Vladimír Drachovský důvod, proč se v Soběslavi nemusí řešit nevhodné umístění reklamních áček na chodnících či u silnic.

Zato Bechyně má v plánu stanovit umisťování reklam jasná pravidla. Ruku v ruce půjdou s dokončením rekonstrukce náměstí.
„Budeme vypisovat výběrové řízení na městský informační systém a následně začneme řešit i reklamy soukromých podniků. Těm chceme dát také nějaká pravidla. Bechyně má smlouvu s firmou WIP reklama, ale někteří vzali reklamu do svých rukou, a ve městě tak jsou vyvěšeny na černo,“ nastínil blížící se změny starosta města Jaroslav Matějka.
Momentálně evidují jeden problém.
„Reklamní poutač je na místě, kde vadí. Překáží ve výhledu řidičům nákladních aut,“ upřesnil starosta.