Bezpečný kolostav ano, reflexní vesty nikoli. Jedno erární kolo ano, ale odrazky ne. Nadace Partnerství sice nabízí peníze na projekt bezpečných cest do školy, ale na co je lze použít konkrétně, určí až po jejich přidělení. Veselští školáci proto grant nepřijali.

„Chtěli jsme pro žáky především bezpečnostní prvky, reflexní vesty, odrazky a podobně, protože s nimi jezdíme na cyklovýlety. O jedno kolo jsme si také napsali pro případ, že by ho někdo z dětí neměl. Kolo nebylo prioritou, ale nakonec bylo tím jediným, co jsme si za pokrácené peníze z přiznané částky dotace mohli pořídit,“ říká zástupce ředitelky ZŠ ČSA ve Veselí nad Lužnicí Karel Novotný.

Škola zareagovala na vypsaný grant Nadace Partnerství, týkající se zvýšení dopravní bezpečnosti dětí ve městě. Smyslem programu Na zelenou je mimo jiné určovat nebezpečná místa z pohledu dětí a umožnit jim, aby o nich mohly mluvit se zástupci obcí a policie a zastupitele pak motivovat, aby na potřebné změny týkající se dopravní bezpečnosti uvolnili peníze z rozpočtu. Z 32 žádostí uspělo u nadace dvanáct. Veselí bylo mezi nimi.
Přes všechny hodiny práce, které projektu žáci i část učitelů věnovali, se nakonec škola rozhodla, že za daných podmínek grant přestává být přínosem. „Jestli si někdo myslí, že bezpečnost žáků v okolí školy vyřeší kolostav, tak mi to přijde na hlavu postavené. Ale aby bylo dítě na silnici vidět, to důležité asi není,“ netají se zklamáním zástupce ředitelky.

Nadace Partnerství má však svoje důvody, proč peníze na pořízení bezpečnostních prvků v rámci grantu nepřiznat.
„Myslíme to s bezpečnostní vážně. Prostředky individuální ochrany cíleně distribuujeme prostřednictvím partnerských dohod s producenty tohoto zboží. Snažíme se, aby tyto položky nefigurovaly v rozpočtu a nebraly zbytečně peníze, které se dají použít na něco jiného. Nabízíme tyto bezpečnostní prvky, ať už se jedná o vesty, odrazky nebo klipy na nohavice, nad rámec finanční podpory,“ reagoval Radek Patrný z Nadace Partnerství. Přiznal, že se jim ještě nikdy nestalo, aby škola dotaci nepřijala, a nechává celé záležitosti dveře otevřené. „Pokusíme se ještě se školou jednou spojit a přesvědčit ji o tom, že by bylo škoda do projektu nejít, když už se jim podařilo uspět v poměrně velké konkurenci,“ dodal.

Každopádně školní plán mobility už je na světě. Pro zjištění aktuálního stavu „školní mobility“ vytvořila pracovní skupina ve spolupráci se zástupci žákovského parlamentu dva základní dotazníky. První byl určen žákům školy a zjišťoval jejich způsoby cestování do školy. Druhý dotazník vyplňovali rodiče žáků. Jejich úkolem bylo zamyslet se nad komunikacemi a dopravní bezpečností ve městě, případně vytipovat dopravně problematická místa či situace.

„Nelíbil se například nový most a navazující přechod, protože je nepřehledný. Kritizovala se kvalita a někde i absence chodníků, nadjezd nad tratí, protože je pro děti nebezpečný, a několik křižovatek. Také v místě, kde byl postaven nový supermarket se vyznačilo více pruhů, což je krajně nepřehledné pro chodce i cyklisty. Na vytipování nebezpečných míst se podíleli především rodiče, kteří se do projektu zapojili,“ líčí Karel Novotný. Obavy, že dokument zůstane ležet ve skříni, jsou zbytečné. Vedení města považuje takový plán, byť by ho neposvětil dopravní specialista, za možný podklad při rozhodování o dalších investičních akcích.

„Víme například, že postupně se bude muset ve městě řešit několik v současné době již nevyhovujících přechodů pro chodce. Tenhle materiál může být podkladem v určení, která místa jsou akutní. Můžeme ho brát v potaz při rozhodování o aktuálních investicích. Má rozhodně vypovídací hodnotu,“ míní místostarosta Veselí Václav Matějů.

Co se dá vylepšit

– nebezpečné přechody silnic – na nepřehledných místech, smazané nebo poškozené vodorovné značení, někde je třeba doplnit další přechody, přidat výstražná světelná značení či zábradlí
– most přes Lužnici – šedé nosné oblouky jsou špatně viditelné, navazující přechod pro chodce,
– stav chodníků – někde chybí nebo jsou ve špatném stavu
– nerespektování dopravních předpisů neukázněnými účastníky silničního provozu
volně přístupný areál ČD pro žáky (poničený plot), nebezpečný nadchod nad tratí,
– chybějící značky
– málo světelných přechodů
– málo dopravního prostoru pro cyklisty, kteří se pohybují po komunikacích ve městě i jeho okolí.