Na rozbořeném Švehlově mostě už firma SDS Exmost nic neudělá. Nyní kraj, který rekonstrukci spojnice dvou částí Tábora platí, hraje jen o čas.
I když by čas kraji hrál přímo do karet, naplánovaný termín dokončení prací na konci roku mu stejně uteče. Byl už dost našponovaný při podpisu smlouvy
o dílo. Když se ale obrátí zády, bude propast nad řekou o něco déle.
Hejtman Jiří Zimola se
v Táboře zastavil ve středu, aby zjistil dopady uzavřeného mostu na život obyvatel nejen těch za mostem, ale i obyvatel Čelkovic, jimiž projíždí veškerá doprava.
„Situace není radostná, čekáme na dopis od jednatele Exmostu, v němž má sdělit, zda budou či nebudou pokračovat. Z některých informací víme, že odpověď nebude příznivá. Exmost nebude schopen práci dokončit, nemají ani finance, ani potřebnou kapacitu," potvrdil hejtman, co nad Táborem visí už několik týdnů a jen jednatel firmy Pavel Jankůj stále věřil, že nakonec svoje dílo dokončí. Dva dny se nám teď ředitele nepodařilo telefonicky zastihnout.
Kraj teď musí zjistit, zda je povinné vypsat nové výběrové řízení, nebo může práce dodělat firma, která se v soutěži umístila na druhém místě. Právě to je nyní pro Tábor velmi důležité, neboť najít nového vítěze je časově náročnější, než Švehlův most zadat z volné ruky. Místostarostka Olga Bastlová, která v tomto nyní zastupovala starostu, jenž pobýval na zahraniční dovolené, proto trvá na podrobném právním rozboru. „Apeluji, aby nám kraj předložil jednoznačný právní rozbor, že nelze zadat dokončení opravy bez výběrového řízení. Údajně to nejde, ale já jsem projevila zájem, aby nám to právně doložili," řekla místostarostka, která nad mostem u jednoho stolu seděla i se zástupci policie, kraje a Správy a údržby silnic.
Tábor se také připomněl s alternativou, aby se rozbouraný most provizorně zpřístupnil alespoň cyklistům a pěším. Kraj se zase musí postarat, aby nepřišel o dotace. „Hrajeme o třicet milionů a já je nechci hradit z krajských peněz, proto jsem v tom zadal jasné úkoly, že jde o výjimečnou a skutečně havarijní situaci. Uvidíme, jestli nám to uznají pro zadání zakázky dalšímu uchazeči. Musíme teď rychle přesně zjistit, co můžeme a co nemůžeme," naznačil hejtman, kde mohou vstoupit na tenký led.
V Táboře ale ujistil, že se budou snažit co nejvíce ulehčit život lidem, kterých se oprava mostu přes Lužnici nejvíce dotýká.
„Budeme se proto bavit o posílení městské dopravy, kterou zaplatíme, protože si uvědomujeme, že jsme investorem stavby, z druhé strany oceníme, když nám v tom město Tábor ve směru ke svým občanům pomůže," naznačil Jiří Zimola, který ujišťuje, že při původním výběrovém řízení neměli žádné signály o tom, že by firma SDS Exmost byla slabým partnerem, u něhož hrozí, že zakázku nebude schopný dokončit. Za rekonstrukci mostu požadovala podstatně méně než ostatní zájemci. Ředitel vítězné firmy Pavel Jankůj nám před časem vysvětlil, že „mostaři" teď prožívají těžké časy, a proto jsou šťastní za každou práci, která jim vyjde.
„Jednoznačně se ukazuje, že ne vždy to nejlevnější je také to nejlepší," cílí hejtman na zákon o veřejných zakázkách.