Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) už provedlo potřebné změny, především jsou podél komunikace nová betonová svodidla a upraveno už bylo také dopravní značení. Například u lokality Na Klaudě, kde má úsek s vyšší rychlostí končit, se měnil i směr sjíždění do jednoho pruhu.

Podle Tomáše Voráčka, provozního vedoucího budějovické pobočky ŘSD, se zvažovalo, že u sjezdů z dálnice D3 bude dovolená rychlost snížena na obvyklou devadesátku. Ale nakonec bude sto desítka i tam. "Celý úsek bude na sto deset," říká k chystané úpravě Tomáš Voráčka dodává, že pro nájezdy na dálnici bude rychlost snížena a také před Českými Budějovicemi budou řidiče postupně krotit značky omezující rychlost.

Úsek, kde se nyní rychlost zvyšuje, byl už před lety stavěn s myšlenkou na komunikaci vyšší úrovně. Podařilo se tehdy prosadit i dražší variantu, protože už se počítalo s návazností na dálnici.

Jde o čtyřpruh s dělícím pásem uprostřed. Jak říká dopravní specialista jihočeského policejního ředitelství Stanislav Vorel, parametry pro rychlost sto deset nejsou sice nějak konkrétně určeny, může být dovolena třeba i na silnici se dvěma pruhy. Ale bezpečnostní prvky, jako třeba zmíněný dělící středový pás, hrají v povolování vyšší rychlosti klíčovou roli. Komunikace také musí mimo jiné odpovídat šířkovými poměry, stoupáním nebo poloměry zatáček.

Změny, které se nyní musely provést, vyšly ŘSD na deset milionů korun, mimo jiné i proto, že samotná svodidla jsou poměrně nákladná.

Potřebná administrativní jednání, aby se v uvedeném úseku zvedla nejvyšší dovolená rychlost z 90 na 110 kilometrů v hodině, se vedla od začátku roku. Čtyřproudý úsek silnice mezi Českými Budějovicemi a lokalitou Na Klaudě u Lišova měří přibližně šest kilometrů. Při jízdě devadesátikilometrovou rychlostí lze tento úsek podle našeho měření zdolat zhruba o padesát vteřin pomaleji než při jízdě sto desítkou.

V jižních Čechách už byla rychlost 110 kilometrů v hodině povolena třeba na silnici u Písku, která má vyhovující bezpečnostní parametry, mimo jiné výškový profil nebo úhly zatáček.