Ve výběrovém řízení už začalo hodnocení nabídek. „Na výstavbu odpočívky Chotýčany podali nabídku čtyři zájemci,“ uvedl pro Deník Jan Studecký, tiskový mluvčí ŘSD. Parkovací plochy po obou stranách dálnice mají dohromady pojmout 80 kamionů, 100 osobních aut nebo osm autobusů a dále se počítá se stavbou dětského hřiště, dvou požárních nádrží nebo prostorem pro kontrolní stanoviště Policie ČR. To jsou základní technické parametry stavby, která by měla podle původních předpokladů ŘSD vyjít na necelých 300 milionů korun. Samostatně se pak má budovat čerpací stanice pohonných hmot.

Na druhé jihočeské dálnici na trase Písek – Příbram byly nedávno zahájeny práce na části D4, která bude stavěna v délce 32 kilometrů dceřinou společností firmy Eurovia. Podle Ivety Štočkové, tiskové mluvčí Eurovie zatím začaly třeba archeologické nebo pyrotechnické průzkumy. Dálnice totiž povede územím, kde se na konci 2. světové války aktivně bojovalo. Aktuálně se také provádí dílčí kácení dřevin. „Větší zemní práce předpokládáme po skončení průzkumů na podzim letošního roku,“ doplnila Iveta Štočková. Trasa mezi Příbramí a Pískem se staví v projektu PPP, takže stát si bude postavenou dálnici "pronajímat" po dobu 25 let a nezaplatí ji najednou. Součástí projektu PPP je i údržba navazujících 16 kilometrů dosud hotové navazující dálnice.

Nový úsek D4 má vybudovat konsorcium DIVia, které tvoří firmy Vinci a Meridiam. „Nejdříve musíme zajistit nezbytnosti k bezpečnosti na stavbě a vůči životnímu prostředí, například zábrany proti vstupu obojživelníků na staveniště,“ přiblížil harmonogram prací při zahájení stavby na začátku června Dalibor Cvach, ředitel společnosti DIVia stavební.

Vystoupení umělců v Ohana horor cirkusu v pátek 16. července na českobudějovickém sídlišti Máj.
Hororová rodina děsí a baví v Budějicích. Nahlédněte do šapitó

Význam připravované akce na D3 u Chotýčan je o to větší, že na celém 70 kilometrů zatím zprovozněném úseku D3 se nachází jediná podobná oboustranná středně velká odpočívka, a to u Mitrovic. „Více než 60 kilometrů dálnice je tedy bez odpočívky,“ říká Jan Studecký a připomíná, že například řidiči kamionů ji mohou využít pro přestávky, které mají povinné.

Stavba odpočívky bude vzdálena zhruba 450 metrů od obce Chotýčany celková plocha budoucích odpočinkových ploch se zázemím bude necelých 24 000 m2. S délkou přibližně 400 metrů a šířkou necelých 100 metrů. V prostoru odpočívek jsou navrženy i zálivy pro kontrolní stanoviště PČR. Protože současný terén je v místě nad úrovní dálnice, bude nutné odbagrovat zeminu v objemu asi 250 000 kubíků. Součástí návrhu odpočívek je také přeložka současné polní cesty od Chotýčan a stavba nového mostu, který dnes umožňuje zemědělské technice cestu přes dálnici. Nosnou konstrukci mostu tvoří spřažený ocelobetonový rám o jednom poli s rozpětím 41,14 m.

Už při stavbě samotné dálnice před nedávnem v místě budoucí odpočívky firma Eurovia odstřelila horninu až do hloubky 5,5 metru, aby pod vozovku mohla uložit chráničky pro chystané inženýrské sítě. Zajímavostí je, že součás