VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na cestující městskou dopravou se chystá zdražení

Táborsko -Pravděpodobně o dvě koruny se zvedne cena jízdného v MHD. Comettu roste ztráta.

18.10.2011 2
SDÍLEJ:

Městská doprava podraží. Foto: Ilustrační foto Deník

Helena Kvasničková nasedá do městského autobusu každý den. Jinou možnost k přesunům po městě nemá. Nezbyde jí nic jiného, než si do přihrádky cestování od příštího roku odložit víc peněz. Stejně jako dalším desetitisícům lidí.

Když se na jednu stranu položí nejdražší denní jízdenka za 14 korun s ubývajícím počtem cestujících a na druhou stále se zvyšující položka nákladů na dopravu, vyjde vám hrůzná černá díra, kterou musí někdo zacelit. Tím někdo jsou radnice tří měst aglomerace – Tábor – Sezimovo Ústí a Planá nad Lužnicí.
Jak uvedli starostové Tábora Jiří Fišer a Ústí Martin Doležal, na látování už nemají.

„Už je více než rok na spadnutí, že cena tarifu jízdného se musí zvednout. V opačném případě by to pro nás znamenalo nalít do systému dalších šest milionů. Nebo omezit komfort cestujících. Ale to by bylo brutální,“ naznačil Fišer, který před své zastupitele předstoupí s návrhem na zdražení o dvě koruny za jízdenku. A také se stanoviskem kolegů z Ústí a Plané. U Doležala podporu získá.

„Nesouhlasím, aby se zvyšoval podíl měst na úhradě ztráty. Kdyby se jízdné nezdražilo, představovalo by to pro nás další půlmilion. A to je už moc.“ Domnívá se, že by měli zaměřit pozornost na hospodaření celého Comettu.

Naposledy se jízdné zdražilo k prvnímu lednu 2009, od té doby ale narostla cena pohonných hmot. Zatímco letošní rok začínal s 24 Kč za litr, nyní už dopravce platí šestadvacet. A řítí se čtyřprocentní nárůst DPH. Každé procento představuje 400 tisíc na odvodu z tržeb.

Tržby z městské hromadné dopravy se propadají, klesá i počet cestujících. O situaci s Táborským deníkem mluvil šéf MHD dopravní společnosti Comett Plus Petr Pistulka.

Jmenujte hlavní argumenty pro zdražení tarifů jízdného.
Zdražení vstupů, hlavně nafty a růst DPH o čtyři procenta. Tato čtyři procenta v odvodu z tržeb budou představovat 1,6 milionu.

Jak se od roku 2009 promítá růst cen vstupů do vaší ekonomiky?
Když se tři roky neměnilo jízdné, tak se zvyšoval příspěvek obcí. Také jsme dělali některá opatření: pořídili jsme autobusy na plyn , upravovaly se linky s úsporou kilometrů, uspořili jsme jich ročně v průměru 150 tisíc. To byla i reakce na pokles počtu cestujících, který způsobila například i hospodářská krize. Tyto věci musí jít proti sobě, není možné jen zdražovat a převést vše pouze na lidi. Vždy se dělají opatření tak, aby se uspořilo a aby se také náklady nehnaly příliš vysoko. Jenže dnes už autobus za dva miliony nekoupíte, většinou za šest. A to vše se do cen promítá.

Jsou z vašeho pohledu linky, které jsou zralé na zrušení?
Po opatřeních, která jsme již udělali, taková linka není. A co jsme na méně využívaných trasách ušetřili, to jsme převedli na posílení jiných. Například na Strkov. Jen ubírat a rušit, by byla cesta do pekel. To by se mohl celý systém MDH rozbořit.

Je naopak nyní v plánu zavést někam novou linku? Třeba zajíždět do další nedaleké vesnice?
Požadavky by byly, ale zatím zavedení linky v rámci městské dopravy do další vesnice na stole neleží. To vyžaduje řešení s objednavatelem, aby věděl, kolik by ho to stálo a zda se to vyplatí.

Naznačil jste, že jste přišli o některé cestující, jaký je tedy trend?
Poslední dva roky počet cestujících poklesl, ale je to především v oblasti časových předplatných jízdenek. Jednoznačně to odráží nezaměstnanost a úbytek pracovních příležitostí. Je na druhou stranu pravda, že hodně lidí dnes jezdí do zaměstnání autem. Pro někoho se víc vyplatí auto, pro jiného autobus. Takže to, že u největších zaměstnavatelů ubyli pracovníci, se projevuje i u nás.

Když počet cestujících klesá, budete na to reagovat při nákupu nových autobusů? Mám na mysli, zda nebudete pořizovat spíše menší.
To tak dobře nejde. Sice nějaké procento cestujících ubylo, ale když spočítáme průměr, tak chybí v každém voze třeba jen jeden člověk. Takže ve špičce bychom je s malým autobusem neodvezli. Samozřejmě určité množství malých vozů pro některé spoje je dobré mít, protože té trase vyhovují. Ale uvidíme, co bude do budoucna. Jestli porostou požadavky na tyto malé autobusy a někdo si je objedná, tak to budeme řešit. Zatím se tak ale neděje.

Autor: Alena Šatrová

Místo události:
18.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 17 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků skladník/ice. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: manipilace se zbožím ve skladu a příprava pro expedici, příspěvek na stravování, kontakt: tel., e-mailem. Pracoviště: Aknel group a.s. - prac. chotoviny, Průmyslová, č.p. 222, 391 37 Chotoviny. Informace: Jakub Jirovský, +420 605 400 775.

Obchod - Obchod Obsluha čerpacích stanic a mycích linek 18 000 Kč

Obsluha čerpacích stanic a mycích linek dopravních prostředků obsluha čerpací stanice. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: obsluha čerpací stanice, pokladní, doplňování zboží, objednávka zboží, práce v so i ne, kontakt: tel.: 9:00 - 18:00 nebo e-mailem. Pracoviště: Fato plus s.r.o. - čerpací stanice v bechyni, Za Trubným, č.p. 725, 391 65 Bechyně. Informace: Jan Tomeček, +420 606 608 051.

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 20 000 Kč

Mechanici a opraváři nákladních automobilů Automechanik. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Vhodné i pro absolventy., Vyučení v oboru automechanik. Opravy nákladních vozidel a autobusů. Mzda dle praxe a dovedností., Zaměstnanecké výhody: příspěvek na penzijní připojištění, zaměstnaneké jízdné, sociální fond, příspěvek na stravování., Kontakt: telefonicky (7-16 v pracovních dnech), emailem, osobně (Chýnovská 2115, Tábor).. Pracoviště: Comett plus, spol. s r.o. - mladá vožice, Náměstí obětí nacismu, č.p. 4, 391 43 Mladá Vožice. Informace: Marie Frýbortová, +420 737 262 235,381 485 219.

Výroba - Výroba Obsluha strojů 20 000 Kč

Obsluha stacionárních strojů a zařízení jinde neuvedená Obsluha vstřikolisů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 24000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: práce na HPP, vícesměnný provoz (12-ti hodinové směny, dlouhý, krátký týden), nástup možný ihned , Zaměstnanecké výhody: zázemí stabilní společnosti, firemní akce, závodní stravování, mimořádné prémie. , Kontakt: emailem.. Pracoviště: Idsc, spol. s r.o., mladá vožice, Voračického předměstí, č.p. 636, 391 43 Mladá Vožice. Informace: Andrea Machonova, +420 381 207 170.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Při střetu pěti aut u Kaplice jeden člověk zemřel a čtyři osoby se zranily.

EXKLUZIVNĚ: Sestry dostaly ocenění Gentleman silnic za pomoc u tragické nehody

Kostýmy v českokrumlovské kostymérně už jsou připravené.
24

Historický kostýmovaný průvod bude mít zhruba jedenáct částí

Dobrovolní hasiči z Písecka v požárním sportu obstáli

Písek - Po profesionálech, kteří zápolili v pátek, se na atletickém oválu v Písku sešli v sobotu ráno dobrovolní hasiči z celého kraje, aby poměřili síly v krajské soutěži.

Trenérský rekordman či největší karetní hříšníci. Nabízíme fakta o MS v Rusku

Boje v základních skupinách fotbalového mistrovství světa v Rusku jsou v plném proudu, v akci se už stihly představit desítky světových hvězd. Šampionát je vrcholnou událostí, kterou sleduje takřka celý svět. Přečtěte si největší zajímavosti o tomto mimořádném sportovním svátku. 

Z vojenského prostoru by mohl být příměstský park

Písek - Nedaleko Písku bude prostor pro rekreační sport i odpočinek.

Od července se změní výdej dokladů

Jindřichohradecko - Od 1. července budou mít všechny občanky čip, fotku na řidičák vám zase nově pořídí přímo na úřadě.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT