Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na cestující městskou dopravou se chystá zdražení

Táborsko -Pravděpodobně o dvě koruny se zvedne cena jízdného v MHD. Comettu roste ztráta.

18.10.2011 2
SDÍLEJ:

Městská doprava podraží. Foto: Ilustrační foto Deník

Helena Kvasničková nasedá do městského autobusu každý den. Jinou možnost k přesunům po městě nemá. Nezbyde jí nic jiného, než si do přihrádky cestování od příštího roku odložit víc peněz. Stejně jako dalším desetitisícům lidí.

Když se na jednu stranu položí nejdražší denní jízdenka za 14 korun s ubývajícím počtem cestujících a na druhou stále se zvyšující položka nákladů na dopravu, vyjde vám hrůzná černá díra, kterou musí někdo zacelit. Tím někdo jsou radnice tří měst aglomerace – Tábor – Sezimovo Ústí a Planá nad Lužnicí.
Jak uvedli starostové Tábora Jiří Fišer a Ústí Martin Doležal, na látování už nemají.

„Už je více než rok na spadnutí, že cena tarifu jízdného se musí zvednout. V opačném případě by to pro nás znamenalo nalít do systému dalších šest milionů. Nebo omezit komfort cestujících. Ale to by bylo brutální,“ naznačil Fišer, který před své zastupitele předstoupí s návrhem na zdražení o dvě koruny za jízdenku. A také se stanoviskem kolegů z Ústí a Plané. U Doležala podporu získá.

„Nesouhlasím, aby se zvyšoval podíl měst na úhradě ztráty. Kdyby se jízdné nezdražilo, představovalo by to pro nás další půlmilion. A to je už moc.“ Domnívá se, že by měli zaměřit pozornost na hospodaření celého Comettu.

Naposledy se jízdné zdražilo k prvnímu lednu 2009, od té doby ale narostla cena pohonných hmot. Zatímco letošní rok začínal s 24 Kč za litr, nyní už dopravce platí šestadvacet. A řítí se čtyřprocentní nárůst DPH. Každé procento představuje 400 tisíc na odvodu z tržeb.

Tržby z městské hromadné dopravy se propadají, klesá i počet cestujících. O situaci s Táborským deníkem mluvil šéf MHD dopravní společnosti Comett Plus Petr Pistulka.

Jmenujte hlavní argumenty pro zdražení tarifů jízdného.
Zdražení vstupů, hlavně nafty a růst DPH o čtyři procenta. Tato čtyři procenta v odvodu z tržeb budou představovat 1,6 milionu.

Jak se od roku 2009 promítá růst cen vstupů do vaší ekonomiky?
Když se tři roky neměnilo jízdné, tak se zvyšoval příspěvek obcí. Také jsme dělali některá opatření: pořídili jsme autobusy na plyn , upravovaly se linky s úsporou kilometrů, uspořili jsme jich ročně v průměru 150 tisíc. To byla i reakce na pokles počtu cestujících, který způsobila například i hospodářská krize. Tyto věci musí jít proti sobě, není možné jen zdražovat a převést vše pouze na lidi. Vždy se dělají opatření tak, aby se uspořilo a aby se také náklady nehnaly příliš vysoko. Jenže dnes už autobus za dva miliony nekoupíte, většinou za šest. A to vše se do cen promítá.

Jsou z vašeho pohledu linky, které jsou zralé na zrušení?
Po opatřeních, která jsme již udělali, taková linka není. A co jsme na méně využívaných trasách ušetřili, to jsme převedli na posílení jiných. Například na Strkov. Jen ubírat a rušit, by byla cesta do pekel. To by se mohl celý systém MDH rozbořit.

Je naopak nyní v plánu zavést někam novou linku? Třeba zajíždět do další nedaleké vesnice?
Požadavky by byly, ale zatím zavedení linky v rámci městské dopravy do další vesnice na stole neleží. To vyžaduje řešení s objednavatelem, aby věděl, kolik by ho to stálo a zda se to vyplatí.

Naznačil jste, že jste přišli o některé cestující, jaký je tedy trend?
Poslední dva roky počet cestujících poklesl, ale je to především v oblasti časových předplatných jízdenek. Jednoznačně to odráží nezaměstnanost a úbytek pracovních příležitostí. Je na druhou stranu pravda, že hodně lidí dnes jezdí do zaměstnání autem. Pro někoho se víc vyplatí auto, pro jiného autobus. Takže to, že u největších zaměstnavatelů ubyli pracovníci, se projevuje i u nás.

Když počet cestujících klesá, budete na to reagovat při nákupu nových autobusů? Mám na mysli, zda nebudete pořizovat spíše menší.
To tak dobře nejde. Sice nějaké procento cestujících ubylo, ale když spočítáme průměr, tak chybí v každém voze třeba jen jeden člověk. Takže ve špičce bychom je s malým autobusem neodvezli. Samozřejmě určité množství malých vozů pro některé spoje je dobré mít, protože té trase vyhovují. Ale uvidíme, co bude do budoucna. Jestli porostou požadavky na tyto malé autobusy a někdo si je objedná, tak to budeme řešit. Zatím se tak ale neděje.

Autor: Alena Šatrová

Místo události:
18.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Největší volební okrsek v Táboře? Stravenky místo bábovky a kupa odpově

Ilustrační foto.

Kam o víkendu zajít do kina

Na co zajít v sobotu do kina

Táborsko - Přinášíme přehled sobotního programu kin.

Nové Sněmovně připijí v Plané pivem

Táborsko - Až se v sobotu ve 14 hodin zavřou volební místnosti, pro členy komisí začne nejodpovědnější část jejich práce.

Právě jsme se narodili

Táborsko - Díky vstřícnosti táborské porodnice vám na našich stránkách přinášíme fotky nejmladších obyvatel Táborska.   

Starosta odvolil mezi prvními. Na koloběžce

Tábor - Sedm minut po otevření volební místnosti dorazil před budovu základky na náměstí Mikuláše z Husi starosta Jiří Fišer. Jak jinak, než na koloběžce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení