VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na cestující městskou dopravou se chystá zdražení

Táborsko -Pravděpodobně o dvě koruny se zvedne cena jízdného v MHD. Comettu roste ztráta.

18.10.2011 2
SDÍLEJ:

Městská doprava podraží. Foto: Ilustrační foto Deník

Helena Kvasničková nasedá do městského autobusu každý den. Jinou možnost k přesunům po městě nemá. Nezbyde jí nic jiného, než si do přihrádky cestování od příštího roku odložit víc peněz. Stejně jako dalším desetitisícům lidí.

Když se na jednu stranu položí nejdražší denní jízdenka za 14 korun s ubývajícím počtem cestujících a na druhou stále se zvyšující položka nákladů na dopravu, vyjde vám hrůzná černá díra, kterou musí někdo zacelit. Tím někdo jsou radnice tří měst aglomerace – Tábor – Sezimovo Ústí a Planá nad Lužnicí.
Jak uvedli starostové Tábora Jiří Fišer a Ústí Martin Doležal, na látování už nemají.

„Už je více než rok na spadnutí, že cena tarifu jízdného se musí zvednout. V opačném případě by to pro nás znamenalo nalít do systému dalších šest milionů. Nebo omezit komfort cestujících. Ale to by bylo brutální,“ naznačil Fišer, který před své zastupitele předstoupí s návrhem na zdražení o dvě koruny za jízdenku. A také se stanoviskem kolegů z Ústí a Plané. U Doležala podporu získá.

„Nesouhlasím, aby se zvyšoval podíl měst na úhradě ztráty. Kdyby se jízdné nezdražilo, představovalo by to pro nás další půlmilion. A to je už moc.“ Domnívá se, že by měli zaměřit pozornost na hospodaření celého Comettu.

Naposledy se jízdné zdražilo k prvnímu lednu 2009, od té doby ale narostla cena pohonných hmot. Zatímco letošní rok začínal s 24 Kč za litr, nyní už dopravce platí šestadvacet. A řítí se čtyřprocentní nárůst DPH. Každé procento představuje 400 tisíc na odvodu z tržeb.

Tržby z městské hromadné dopravy se propadají, klesá i počet cestujících. O situaci s Táborským deníkem mluvil šéf MHD dopravní společnosti Comett Plus Petr Pistulka.

Jmenujte hlavní argumenty pro zdražení tarifů jízdného.
Zdražení vstupů, hlavně nafty a růst DPH o čtyři procenta. Tato čtyři procenta v odvodu z tržeb budou představovat 1,6 milionu.

Jak se od roku 2009 promítá růst cen vstupů do vaší ekonomiky?
Když se tři roky neměnilo jízdné, tak se zvyšoval příspěvek obcí. Také jsme dělali některá opatření: pořídili jsme autobusy na plyn , upravovaly se linky s úsporou kilometrů, uspořili jsme jich ročně v průměru 150 tisíc. To byla i reakce na pokles počtu cestujících, který způsobila například i hospodářská krize. Tyto věci musí jít proti sobě, není možné jen zdražovat a převést vše pouze na lidi. Vždy se dělají opatření tak, aby se uspořilo a aby se také náklady nehnaly příliš vysoko. Jenže dnes už autobus za dva miliony nekoupíte, většinou za šest. A to vše se do cen promítá.

Jsou z vašeho pohledu linky, které jsou zralé na zrušení?
Po opatřeních, která jsme již udělali, taková linka není. A co jsme na méně využívaných trasách ušetřili, to jsme převedli na posílení jiných. Například na Strkov. Jen ubírat a rušit, by byla cesta do pekel. To by se mohl celý systém MDH rozbořit.

Je naopak nyní v plánu zavést někam novou linku? Třeba zajíždět do další nedaleké vesnice?
Požadavky by byly, ale zatím zavedení linky v rámci městské dopravy do další vesnice na stole neleží. To vyžaduje řešení s objednavatelem, aby věděl, kolik by ho to stálo a zda se to vyplatí.

Naznačil jste, že jste přišli o některé cestující, jaký je tedy trend?
Poslední dva roky počet cestujících poklesl, ale je to především v oblasti časových předplatných jízdenek. Jednoznačně to odráží nezaměstnanost a úbytek pracovních příležitostí. Je na druhou stranu pravda, že hodně lidí dnes jezdí do zaměstnání autem. Pro někoho se víc vyplatí auto, pro jiného autobus. Takže to, že u největších zaměstnavatelů ubyli pracovníci, se projevuje i u nás.

Když počet cestujících klesá, budete na to reagovat při nákupu nových autobusů? Mám na mysli, zda nebudete pořizovat spíše menší.
To tak dobře nejde. Sice nějaké procento cestujících ubylo, ale když spočítáme průměr, tak chybí v každém voze třeba jen jeden člověk. Takže ve špičce bychom je s malým autobusem neodvezli. Samozřejmě určité množství malých vozů pro některé spoje je dobré mít, protože té trase vyhovují. Ale uvidíme, co bude do budoucna. Jestli porostou požadavky na tyto malé autobusy a někdo si je objedná, tak to budeme řešit. Zatím se tak ale neděje.

Autor: Alena Šatrová

Místo události:
18.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 18 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník - vedoucí skladu. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Znalost práce na PC, obsluha jeřábu, VZV., Zaměstnanecké výhody: závodní stravování, věrnostní příspěvky na PF+ŽP., Kontakt: osobně (Planá nad Lužnicí, 8-13 hodin po předchozí tel.domluvě), emailem, telefonicky (6-13hodin).. Pracoviště: Kovo planá a.s., provoz, Chýnovská, č.p. 535, 391 11 Planá nad Lužnicí. Informace: Marta Bendová, +420 381 405 170.

Výroba - Výroba Obsluha strojů 12 500 Kč

Obsluha ostatních strojů na výrobu a úpravu textilních, kožených a kožešinových výrobků jinde neuvedená dělnice na textilní dílně, obsluha vyšívacího automatu. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12500 kč, mzda max. 14000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Obsluha automatu na prostorové vyšívání: vkládání dílů do šablony, založení do stroje, vyndání dílů - zaučíme, případně další práce na dílně textilní výroby, uvítáme osobu se zdravotním znevýhodněním (není podmínkou), práce vestoje, nutná zručnost; při nástupu doba určitá s možností prodloužení na dobu neurčitou Závodní stravování, sleva v podnikové prodejně, kontakt e-mailem nebo osobně. Pracoviště: Dita výrobní družstvo invalidů, Stránského, č.p. 2510, 390 02 Tábor 2. Informace: Renata Bočanová, +420 381 479 202.

Gastronomie - Gastronomie Pomocní kuchaři 115 Kč

Pomocní kuchaři číšník/servírka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 115 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: praxe podmínkou. Pracoviště: Maga, spol. s r.o. - hotel lužnice, ČSLA, č.p. 41, 391 11 Planá nad Lužnicí. Informace: Gabriela Maxová, +420 604 226 875.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 18 000 Kč

Zámečníci strojů zámečník, svářeč. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: závodní stravování. Pracoviště: Abadia a.s., 391 76 Slapy u Tábora. Informace: Petra Filipová, +420 774 466 613.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jordán brázdil středověký vodní člun.
46

Středověký říční člun na Jordánu

Na Táborku hořelo pole.
6

OBRAZEM: Hořelo pole

Sprinter Zdeněk Stromšík pokořil v Táboře český rekord

Tábor - Letošní 57. ročník Velké ceny Tábora přepisoval historii. Sprinter Zdeněk Stromšík zaběhl český rekord, výškařka Michaela Hrubá splnila výkonnostní požadavek Českého atletického svazu pro start na ME v Berlíně, navíc dvakrát byl překonán i rekord stadionu Míru.

OBRAZEM: Lužnici ovládli vodáci v kostýmech

Soběslav, Planá nad Lužnicí – V sobotu 21. července dopoledne se vydala na plavbu ze Soběslavi do Plané nad Lužnicí třicítka vodáků v kostýmech.

V chotovinské mateřské škole je kvůli rekonstrukci i o prázdninách živo

Chotoviny – Navzdory poklidnému průběhu prázdnin je v chotovinské mateřské škole hodně živo. Stojí za tím avizovaná rekonstrukce jejích dvou nejstarších tříd.

Rod Lannů připomíná venkovní galerie

České Budějovice - Letní venkovní Galerie Na soutoku řek Vltavy a Malše nedaleko náměstí Přemysla Otakara II. v Českých Budějovicích představuje pozoruhodné dílo místních rodáků z rodiny Lannů.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT