Kompromis. Dohoda. Prozatímní spokojenost. Tak se dá shrnout výsledek včerejšího jednání obcí, kraje a Českých drah. Nový jízdní řád je optimalizován.
Věta, která zazněla v úvodu jednání ale předznamenala průběh dalšího: „Zavedení nových vlaků není možné, nejsou peníze.“ A následovalo: „Pokud něco chcete, ano, ale něco za něco.“
„Bez problémů jsme se dostali k posunutí prvního ranního vlaku na zhruba stejnou dobu, jako to bylo loni,“ uvedl po jednání starosta Libějic František Drtina. Navíc je do jízdního řádu zakomponován další ranní spoj, který vyjíždí z Bechyně v půl šesté. Něco ale musely obce obětovat.
„Bylo nám řečeno, že peněz více nebude. Zástupci kraje byli podle mého názoru na jednání zbyteční. O tom, že na dopravu nic nepřidají, mohli dát vědět i písemně,“ zhodnotil bechyňský starosta Jaroslav Matějka.
Bechyňka nevyjede v deset dopoledne a ani o tři hodiny později. Za úspěch mohou ale zástupci obcí okolo nejstarší elektrifikované trati v Čechách považovat změnu odjezdu víkendového spoje, který vozí lidi z kulturních akcí. Ten se místo ve 21.01 vypraví z Tábora ve 22.30 hodin.


Horusice zpět ve hře
S dobrým pocitem z jednání odjížděl i veselský místostarosta Václav Matějů.
„Chtěl bych pochválit České dráhy za vstřícnost v jednání o nejpalčivějších problémech, které přinesl nový jízdní řád,“ uvedl. Horusickým se totiž navrátí spoj, kterým jezdili zejména středoškolští a vysokoškolští studenti do škol v Českých Budějovicích. „V tomto případě jsme nemuseli obětovat nic. Jednalo se vlastně o technickou záležitost, jak ze spěšného vlaku, který Horusicemi jen projíždí, udělat opět osobní,“ naznačil Matějů. Vlak s názvem Kiss jižní Čechy, který vyjíždí z Veselí v 6.15, tedy zastaví v Horusicích i dalších obcích na trase a do cíle dojede jen o sedm minut později, než současný spěšný spoj.
„Také nás trápilo, že se lidé pracující v Českých Budějovicích nemají jak dostat o víkendu do práce. I to se podařilo vyřešit,“ upozornil Matějů. Vlak, který je v Budějovicích před šestou ranní, pojede denně. Za oběť však padl víkendový spěšný v 6.15. „Vlak sice začne stavět i v Horusicích, pojede ale jen ve všední dny. Vyjma zimních měsíců, kdy zajišťuje dopravu lyžařů na Šumavu,“ dodal.
Výsledky jednání jsou konečné a úpravy jízdního řádu začnou platit od 8. března.
„Vyřešili jsme na jednání dílčí problémy, tedy připomínky, které přišly na kraj nejen do předchozího jednání, ale i další, které zástupci jednotlivých obcí předložili na místě,“ zdůraznil ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah Jiří Kafka. Dodal, že však celou koncepci budou muset všichni společně řešit až při přípravě nového jízdního řádu.
Že ale všechno spočívá hlavně v penězích, skloňovaly svorně všechny zúčastněné strany. „Dá se mluvit o kompromisu. Nechali nás zoptimalizovat dopravu podle našich minimálních požadavků, aniž do systému přišla jediná koruna navíc,“ míní Drtina.
Částka 344 milionů korun, kterou dá kraj na drážní dopravu, je konečná. A přes ni nejede žádný vlak.