Pohled na chybějící mosty v Čekanicích se řidičům nabídne ještě několik měsíců. Stavaři kompletně zbourali jeden z mostů na silnici I/19, která se o několik kilometrů dál napojuje na jihočeskou dálnici D3. Další rekonstruují postupně.

Ani další most, jenž stojí necelý kilometr dál, neušel buldozerům. Jen ho nelze strhnout celý. Řidiči by se totiž nemohli na dálnici napojit. Práce mají skončit v půlce září.

„Přijde mi nesmyslné, aby se takové mosty bouraly po 25 letech. Buď někdo zanedbal údržbu, nebo byly tak špatně postavené, že nevydržely běžný provoz. Každopádně mi to přijde zvláštní," divil se nad demolicí mostů Jaroslav Adler, který bydlí v Čekanicích. Oba mosty Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nechalo zbourat z důvodu, že jejich technický stav už neobstál při hlavní kontrole. Ty se spolu s běžnými provádí pravidelně u všech mostů v republice. Odborníci posoudí, zda se nezměnil jejich technický stav a most je dál bezpečný pro osobní i nákladní dopravu.

„Prohlídka u obou mostů signalizovala špatný technický stav, a proto musel následovat diagnostický průzkum, který ukázal, že mosty jsou postiženy takzvanou betonovou korozí. Hodnoty, které jsou snesitelné pro tento druh poškození, desetkrát převyšovaly meze tolerance," vysvětlila za ŘSD Vladimíra Hrušková důvod, proč se přistoupilo k odstranění obou mostů. Poškozená jsou podle sdělení i čela nosníků nad opěrami, kde je korozí zasažená i kotevní výztuž. Stavba nových mostů vyjde na 24 milionů bez daně.

Poškozené byly hlavně nosníky. Pro jejich nápravu by se však mostovka musela složitě zdvihat, což znamenalo téměř stejně náklady jako stavba nového mostu. Projektant proto doporučil jeho stržení. V úvahu se bral i fakt, že most stojí přibližně 25 let a jeho životnost je skoro u konce. Navíc je v souvislosti s dálnicí velmi vytížen. Nové mosty chce ŘDS mít hotové do 16. září.

Autor: Veronika Gigalová

Koroze betonu:• V betonu jsou zality výztuže, které jsou ve většině případů z uhlíkové oceli.
• Ocel je v betonu pasivní, téměř nepodléhá korozi.
• Pokud se však k výztuži dostane voda, vznikne chemická reakce, která již poškozuje nejenom ocel, ale i beton, který se drolí.