Páteřní linky, které v pravidelných časech a bez zbytečných zajížděk spojí různé části města, logicky navazující spoje v uzlových zastávkách a rychlospoj, který nebude trčet v zácpách, tak by měla již za dva měsíce fungovat MHD v Českých Budějovicích. Logická návaznost spojů by dokonce mohla ročně uspořit až osm milionů korun.

Nový systém dopravní podnik města podle dohody s radnicí spustí 12. června. Podle autorů radikálních změn by přesměrování dosavadních linek mělo přinést většině cestujících daleko větší komfort, cestování městem by mělo být rychlejší, přehlednější a praktičtější. „Nový generel vychází z průzkumu potřeb cestujících, jsou do něj zapracovány i požadavky a stížnosti veřejnosti,“ přibližuje náměstkyně primátora Ivana Popelová.

Radnice i dopravce by rádi radikálními změnami přesvědčili veřejnost, že dobře zorganizovaná MHD je ideálním způsobem dopravy, a ulehčili tak městu od automobilové dopravy. „Bylo by to dobře, uvidíme, doposud mi po všech stránkách víc vyhovuje, pokud jezdím autem,“ reaguje Michal K. z krajského města. Nový systém počítá i s připomínkami veřejnosti. „Od června změny vyzkoušíme v praxi, na podzim je dopravní podnik vyhodnotí a reálné návrhy zohlední,“ přibližuje Popelová.

Pilířem nového systému bude podle vedoucího oddělení strategie a řízení dopravy dopravního podniku Radka Filipa šest páteřních linek označených čísly 1, 2, 3, 5, 9 a 11. Ty budou mít provázané jízdní řády a jezdit mají v krátkých a pravidelných intervalech. Některé dokonce změní trasu tak, aby bez zajížděk spojily městské čtvrti a uzlové body. Cestující tam budou moci bez dlouhého čekání přestupovat.

Co cestující čeká? „Trasa jedničky se nemění, úpravy dozná grafikon, spoje budou jezdit v pravidelných časech a budou provázané s ostatními linkami,“ říká Filip.
Zásadní změny se dotknou trolejbusové linky číslo 2. „Od polikliniky Sever bude trasa napřímena na Senovážné náměstí, nebude zajíždět k nádraží,“ upozorňuje Filip cestující.
Právě důkladný průzkum ukázal, že většina z pasažérů dvojky na nádraží nevystupuje ani nepřestupuje a tato cesta je pro ně při cestě ze severu města na jih jen zajížďkou. Pro ty se cesta zkrátí o sedm minut. Cestující mířící na nádraží budou tak nově z dvojky přesedat Na Sadech na jiné spoje. Také konečná dvojky dozná změn, nově bude spoj zajíždět k nemocnici a končit na točně Papírenská.

Ve vysněný spoj by se měla změnit linka číslo 3. Dosud přetíženým spojům by mělo pomoci posílení ve všední dny i o víkendech. Ve špičce mezi 7. a 8. hodinou by trojka měla jet každé čtyři minuty, dokonce i o víkendech, ale spoj pojede v desetiminutových intervalech. Tato linka se navíc stane první vlaštovkou ve snaze upřednostnit MHD v dopravně složitých situacích. Kde to podmínky dovolí, využije spoj preferenčních pruhů, jinde by měla rychlý průjezd křižovatkami zaručit dopravní ústředna, která je schopná pustit spoji, který by jinak uvízl v zácpě, zelenou.

Zásadní změna se dotkne i linky číslo 5. Pod tímto označením bude od 12. června jezdit nová páteřní trolejbusová linka ze sídliště Máj přes Strakonickou a nádraží až do Rožnova. Po nové trase pojede také šestka, spojí Hrdějovice, Kněžské Dvory, Senovážné náměstí a odtud pojede přes Nádraží na Dobrou Vodu. „Bude to přímé spojení pro zaměstnance velkých firem, jako je Motor, Budvar a Bosch s nádražím,“ vysvětluje Radek Filip.
Jen s časovými posuny musejí počítat cestující na linkách číslo 4, 7, 8, 10 a 9. Devítka se stává linkou páteřní, výrazně naroste frekvence spojů, ve špičce tak na její trasu vyjede osm trolejbusů za hodinu.

Trasu jedenáctky dopravní podnik přeloží z Pekárenské ulice do ulice Na Sadech. Také dvanáctka pojede jinudy, její nízké využití vedlo k rozhodnutí spojit tímto spojem Havlíčkovu a Husovu kolonii a zároveň snížit frekvenci spojů.

Kosmetická změna čeká i třináctku, ta bude nově zastavovat ve směru od Srubce u zimního stadionu. Čtrnáctka pojede po své původní trase z Vltavy až k poliklinice Sever, pak ale nově pojede Rudolfovskou ulicí do Nového Vráta. Linka č. 15 bude bezbariérovým rychlým spojem z Vltavy přes Šumavu, kolem výstaviště po ulici Na Dlouhé louce k poliklinice Jih a nemocnici.

Šestnáctka z Litvínovic bude nově končit u nádraží, stejně tak tu bude končit devatenáctka z Homolí. Zcela zrušená bude linka číslo 17.
V posledních deseti letech nevídaný zásah do systému MHD by měl ale vyhovět potřebám cestujících. Doprava trolejbusy a autobusy bude pro ně časově výhodnější i pohodlnější. Posílí přetížené spoje a omezí naopak ty nevytížené, jízdní řády dostanou logická pravidla. V neposlední řadě by měly změny přinést i úspory v nákladech na provoz městské hromadné dopravy. Naopak beze změn zůstávají ceny jízdného, v budoucnu se mohou cestující těšit i na výhodnější ceny a rozšíření nabídky nočních spojů.