S výsledky jsme celkem spokojeni, tvrdí zástupci středních škol na Táborsku. Základní úroveň státní maturity by měla většina studentů zvládnout. Odborné školy jsou na tom ale o něco hůř.

„Dá se říci, že naše výsledky odpovídají zveřejněnému průměru. Je to ale obor od oboru. Knihovníci například dopadli výborně v češtine, studenti hotelovky zase v cizích jazycích. Studenti oboru obchodně podnikatelská činnost byli nad průměrem z matematiky. Neprošla by jich jen čtvrtina,“ informovala včera Deník zástupkyně ředitele SŠ obchodu, služeb a řemesel v Táboře Ivana Prošková. Dodala, že odborné školy jsou ale oproti gymnáziím, která vykazovala nejlepší výsledky, znevýhodněné. Jejich žáci mají totiž mnoho hodin odborných předmětů na úkor těch všeobecných, ze kterých se státní maturita skládá.

„Myslím si, že základní úroveň státních maturit zvládnou u nás všichni. Vyplývá to z výsledků generálky. Většina našich studentů volila vyšší úroveň a zvládla ji velmi dobře,“ raduje se ředitelka Táborského soukromého gymnázia Markéta Švadlenová.

Jestliže všechny provázela před generálkou nejistota, teď si učitelé i studenti oddychli. Státní maturita se dá zvládnout jak organizačně, tak pro většinu i obsahově.

„Dopadla jsem dobře, až mě to překvapilo. Všechno mám na osmdesát až devadesát procent. Teď už ze státní maturity strach nemám. Je to více o všeobecném přehledu, než o tom, co se učíme ve škole,“ říká studentka čtvrtého ročníku Gymnázia Pierra de Coubertina v Táboře Lenka Hralová. Z českého a cizího jazyka volila vyšší úroveň, matematiku základní.

V klidu mohou být i studenti technického lycea na SPŠ strojní a stavební v Táboře.
„Studenti lycea dopadli v generálce na státní maturity vysoce nad celostátním průměrem. Je vidět, že jde o obor, který splňuje předpoklady přípravy žáků pro vysoké školy,“ uvedl ředitel táborské průmyslovky Marcel Gause.

V češtině by na technickém lyceu neuspěly necelá dvě procenta studentů, z cizího jazyka sedm procent. Převážná většina budoucích maturantů tohoto oboru si pro generálku zvolila vyšší úroveň matematiky. Z té by neprošlo 22,8 procenta. „Studenti z oboru strojírenství a stavebnictví měli horší výsledky v češtině a v cizích jazycích. Přeci jen se ukázalo, že nejsou humanitně založeni,“ doplnil informace Gause. Nejhůř dopadli studenti nástavbových oborů. „Tři čtvrtiny z nich by nezvládli cizí jazyk. Ale oni si ho vůbec nemusí zvolit. Hodně žáků si nanečisto zkusilo všechny předměty. Evidentně jim šlo o to, aby si udělali kvalifikovaný odhad toho, na co mají,“ shrnul ředitel.

„CERMAT žádná souhrnná data o jednotlivých školách nebude nikomu poskytovat, ani je jakýmkoli způsobem zveřejňovat. Požádali jsme krajské úřady, aby na
zaslání výsledků škol netrvaly, chceme předejít dezinterpretaci. Výsledky žáků a škol v maturitní generálce totiž prakticky žádným způsobem nevypovídají o tom, jak dopadne maturitní zkouška na jednotlivých školách, a už vůbec nevypovídají nic konkrétního o kvalitě jednotlivých škol.“
Petr Habáň, tiskový mluvčí