Když mu byly tři roky, autobusy ho zcela uchvátily. Propadl jim natolik, že dnes ví o táborské městské hromadné dopravě víc, než kdokoli v samotném Comettu Plus. Na jeho webových stránkách mhdtab najdete úplně všechno. Dnes patnáctiletý Martin Horák si je vytváří sám a neustále je aktualizuje.

Jak jste přišel k tak neobvyklému koníčku?
Já měl autobusy rád od dětství. Vždycky mě hrozně zajímalo, co se tam děje. Už od tří let jsem autobusem často cestoval. Vlastně každý den do školky a zpátky. Vždycky mě zajímalo, proč jezdí zrovna ten který autobus. Když se objevil jiný nebo nový, zajímalo mě, proč se tak stalo…

A kdy jste se o autobusy a MHD začal zajímat s tou pravou vášní? Kdy jste městské hromadné dopravě propadl?
To mi bylo asi deset let. Začal jsem postupně sledovat, jak autobusy přesně jezdí, jaký typ autobusu je na jaké lince a postupně jsem se dostal až do fáze, kdy mě zajímá úplně všechno.

Co to znamená úplně všechno? Je pravda, že vaše webové stránky jsou podrobnější než ty, které má samotný Comett Plus?
Kdy jezdí, kdy nejezdí, většinou i hledám důvody, proč nějaký autobus nejede, nebo nepřijel. Proč se autobusy obměňují. Proč se mnohdy vymění novější autobus a ne ten, který jezdí nejdéle. Přišel jsem na to, že mnohdy se stane, že novější se rychleji opotřebí. Nemají zkrátka takovou životnost, jako jejich starší kolegové.

Určitě tedy víte, jaký nejstarší autobus po Táboře jezdí.
Je to Karosa B732. Myslím, že už nemá žádnou stálou linku. Poznávací značku z hlavy přesně nevím, ale myslím, že v ní figuruje číslo 51. Další v pořadí jsou pak stejné karosy s čísly vozu 88 a 66.

Kdy jste začal o MHD dělat webové stránky?
To je asi tři roky nazpátek. Na základce jsme k tomu trochu přičichli a mě to začalo ohromně bavit. Začal jsem se o tvorbu stránek zajímat a postupně jsem se dopracoval až ke stránkám o městské hromadné dopravě.

Ty vaše webové stránky jsou dost specifické. Co v nich lidem nabízíte? Jací lidé si je podle vás otevírají?
Nejspíš na ně lidé chodí, aby se dozvěděli něco víc než je na stránkách Comettu. Ty nebývají moc aktualizované. A otevírají si je především lidé, kteří o to už mají nějaký zájem.

A kdybych se já vás dnes zeptala, co je v MHD nového, co byste mi řekl?
Comett si pořídil dva nové autobusy, čeká se na nákup tří nových minibusů, v nejbližší době se bude zřizovat ta nová vnitrolinka. Respektive už měla být v provozu, ale zdržela se výroba těch minibusů. To je, co se týče nejžhavějších novinek, tak zhruba všechno.

Jak informace získáváte? To si třeba voláte do Comettu? Nebo tam máte nějakého špiona?
Spíš jen to, co pochytím z provozu. To, co sám vypozoruji. Taky si čtu stránky města. Sleduji tisk a vůbec všechny zprávy o MHD.

Myslíte si, že už jste jel v úplně ve všech autobusech, které po Táboře jezdí?
Stoprocentně vím o jednom, kterým jsem nejel. To je nejnovější kloubák, má číslo 95 a Comett si ho pořídil v roce 2010. Já totiž na lince, na které jezdí kloubáky moc nejezdím, takže jsem ještě neměl příležitost.

Které autobusy patří mezi vaše oblíbené?
Jsou to nízkopodlažní krátké Citelisy. Jsou staré okolo tří let a po Táboře jezdí jen dva. Vyrábí je bývala Karosa. Jsou lépe řešené než ty nejnovější vozy, které se nakupují dnes. Jsou velice dobře vnitřně řešené. Jsou v nich samostatná sedadla pro invalidy. Třeba v novějších autobusech jsou umístěna v prostoru pro kočárky a vozíčky, takže to je docela na nic.

Když sledujete městskou dopravu tak dlouho, můžete už třeba zhodnotit, zda lidí, kteří ji využívají, přibývá, nebo naopak ubývá?
Řekl bych, že jich spíš přibývá. Je to způsobeno hlavně tím, že linky se stále rozšiřují a přibližují se k lidem. Jezdí ke spoustě obchodů, kam dříve nic nejezdilo, zkrátka dopravní obslužnost se v Táboře vylepšuje.

Porovnával jste tu naši MHD s jinými městy? Je lepší nebo horší?
Myslím, že je na tom dobře. Má svůj systém, který se musí pochopit, a pak se v ní lehce orientujete.

Zajímáte se i o historii MHD?
Začátky městské hromadné dopravy v Táboře spadají do roku 1959. Původně tu jezdily staré škodovky a jednalo se o linku dnešní jedenáctky. Postupně autobusy přibývaly.

Máte ještě jiné koníčky?
Zajímám se o počítače, zejména o webové stránky a všeobecně se zajímám o to, co se v Táboře děje. A nakonec i o to, co se děje v celé naší republice. Zajímám se také o životní prostředí. Na úrovni zastupitele města by mě jednou bavila i politika. Měl bych alespoň možnost nějak zasahovat do dění v Táboře.

Vám je dnes patnáct, jste ještě na základce, plánujete, že byste se živil něčím, co souvisí s MHD?
Asi ne. Dělat řidiče se mi nechce. Vzhledem k tomu, že nejsem nijak zvlášť zručný, automechanik by také nebyl dobrý nápad.

Jak byste si představil ideální den strávený s vašimi autobusy?
Rozhodně bych se věnoval všem autobusům, se kterými nemám možnost často jezdit. Těch je vlastně asi většina. Projížděl bych si všechny trasy a podíval bych se na všechny točny. Ještě jsem třeba nebyl na točně ve Stoklasné Lhotě a v Náchodě. Jo, a na Strkově.

Nemáte z MHD nějaké veselé historky z natáčení?
Nic extra veselého se mi při cestování autobusy nepřihodilo. Jen se mi párkrát stalo, že řidič od nádraží spletl směr a vyrazil na opačnou stranu. Mířil jsem do Měšic domů a dojel jsem ke Kotnovu.

Víte o tom, že po Táboře jezdil jednu dobu autobus plný plyšáků?
Pamatuji. Bylo to před pár lety a mám dojem, že si je tam řidič dal sám. Sám si takhle vyzdobil svůj autobus. Myslím, že jezdil střídavě třicítku a desítku.

Teď si vás trochu prozkouším. Kolik jezdí v současné době po Táboře autobusů?
Myslím si, že třicet pět. Asi pět z nich je rezervních.

Kolik má Comett Plus řidičů?
Přes šedesát. Jsou tu řidiči, kteří jezdí, kde je potřeba, jiní jezdí po celý rok stejnou linku.

Co revizoři?
Kolik je revizorů opravdu nevím. Ale z vlastní zkušenosti vím, že jezdí poměrně často. Lidé ale podle mne moc načerno nejezdí. Častější je to ve spojích, kde jezdí lidé okolo dvaceti let.

Kde máme v Táboře zastávky na znamení?
Nejbližší je tady za nádražím v ulici Vodňanského a pak je to zastávka Nový hřbitov. To je podle mě všechno.

Máte na svých stránkách aktualizovaný jízdní řád?
Ohledně jízdního řádu odkazuji na Comett. Ten jsem ještě nestihl udělat vlastní. Na Comettu je ale pravidelně aktualizovaný, tak jim není co vytknout.

Vy sám jste mi hned na začátku říkal, že vás zajímá, proč některé autobusy nejezdí. Tak proč některé autobusy nejezdí?
Většinou je to proto, že se rozbije. Taky už se párkrát stalo, že napadlo tolik sněhu, že autobus neprojel. Občas se také stane, že autobus sice jede, ale má už takové zpoždění, že jede v čase jako následující spoj.

Ćím jsou ty autobusy vlastně tak zajímavé?
V Táboře je zajímavá celá soustava, systém. Je také zajímavé, že tady máme autobusy, které jinde v republice nejezdí. Je to Ikarus 280 a teď nevím, jestli jsou v provozu ještě dva nebo už jen jeden. Pak je to Ikarus 417, který je opravdu jediný v republice. Vyrobilo se jich asi jen čtrnáct. Nebyl o ně zájem a pak také Ikarus zkrachoval. Celý systém je zajímavý v tom číslování. Každé z nich má svůj význam. První číslo je jakýsi směr a druhé už jen vyjadřuje drobné odlišnosti ve směru, nebo ve frekvenci. Zajímavé jsou i změny. Třeba padesátka dřív jezdila pořád, dneska už jen ve všední dny. Do Plané byly značně posíleny třináctky, které jezdí i o sobotách a nedělích. V průběhu uplynulého roku mělo dojít ke komplexnímu přečíslování. Nakonec k tomu ale nedojde a nové linky dostanou číslo šedesát. V Táboře se pracuje na optimalizaci dopravy, k poslednímu nejzásadnějšímu kroku mělo dojít loni, ale nejspíš se tak stane letos. Kvůli tomu, že optimalizace měla proběhnout v souvislosti s celostátní změnou jízdních řádů, kdy se některé spoje posunuly, si lidé stěžují, že autobusy často nenavazují na vlaky, na linkové autobusy ani na linky MHD navzájem. Až optimalizace proběhne, bude to snad lepší.

Troufnul byste si na to, abyste dopravu v Táboře optimalizoval?
Sám určitě ne. Vždyť už kvůli tomu probíhaly tři průzkumy. Důraz by měl být ale kladen na spoje v ranních hodinách, kdy jezdí spousta lidí a autobusy jsou přeplněné. Také by se měli zamyslet, jaké autobusy jsou na jaké linky posílány. Někdy jezdí naprosto zbytečně kloubák a jindy, kdy by se hodil, jede obyčejný autobus.

Myslíte si, že nová vnitrolinka je dobrý nápad?
Samotná myšlenka je dobrá. Staré město potřebovalo ošetřit. Otázkou je, zda budou mikrobusy dostačující.

Je ještě v Táboře nějaké hluché místo, které by potřebovalo podobně jako Maredův vrch obsadit?
Jsou to nové přistavované části města, jako je třeba Svatá Anna.

Jak vidíte budoucnost táborské MHD?
Myslím si, že se přeci jen ještě někam rozšíří. Určitě se třeba lépe obslužní Stop shop. A hlavně dojde k tomu, že některé autobusy budou jezdit dál. Že třeba neskončí v Náchodě, kde v současné době až na pár výjimek končí většina spojů, ale budou pokračovat. Taky si myslím, že bude MHD jezdit stále více lidí.