Málokterá medicína se doposud vyhnula doplatku. Třicet korun manipulačního poplatku je jen další položkou na účtence z lékárenské pokladny.
„Od rána si pro léky bylo asi devět pacientů. Nikdo z nich si nestěžoval,“ uvedla odborná zástupkyně nově otevřené lékárny U Rentgenu Radka Matějíčková. Doufá, že když jdou poplatky přímo z kapes, třetí stejné kapky proti kašli si už nikdo zbytečně předepsat nenechá. Dodala, že doplatky za některé léky se díky manipulačnímu poplatku mírně sníží.
„Mám pocit, že platím dvakrát. Řádně si hradím zdravotní pojištění a pak si znovu platím u doktora i v lékárně,“ stěžovala si Ivana Kumštová z Tábora, která si v lékárně vyzvedávala předepsané léky.
Mírná nespokojenost byla patrná také u pacientů navštěvujících soběslavské lékárny. „Celý život si spořádaně platím pojištění. Čekal bych tedy kvalitní lékařskou péči, ale místo toho nás bude stát zase obírat dál a dál. Je to stále dokola,“ rozčílil se starší muž, který si právě vyzvedl léky. Jmenován do tisku ale být nechtěl.
Jana Hošková provozuje lékárnu Pharmed v ulici Petra Voka v Soběslavi. „Více administrativy nebo problémy spojené s poplatky nemáme. Jen musíme hlídat správné vyplňování kolonek na receptech, což nás brzdí. Jde jen o zvyk, nové úpravy se musí zaběhnout,“ zhodnotila a příblížila iniciativu lékárnické komory.
„Pacienty informujeme o cenách a poplatcích pomocí letáků. Také v novém roce jich tu pár máme, takže je přibalujeme k lékům nebo je pacientům dáváme,“ řekla Hošková.