Na začátku příštího roku vám, pane ministře, bude chybět zhruba pět tisíc policistů. Kteří to budou?
Nejvíce starší policisté, kteří slouží více než jedenadvacet let. Letos dochází k výrazné generační obměně a o tom, jestli policisté skutečně chybí, budeme schopni říct až po reformě. Ale v přepočtu na počet obyvatel máme skoro nejvíce policistů z celé Evropy. Problém je v tom, že jsou na špatných místech a zatížení zbytečnou byrokracií a agendami. Teprve strukturální změny ukáží, jestli počet 47 tisíc tabulkových míst je vůbec potřebný. Teď například na osm policistů připadá jeden velitel, a to mám pocit, že není zdravá struktura.
Máte představu, jak by to mohlo vypadat v Jihočeském kraji? Ten si totiž v republice v počtu mrtvých na silnicích drží druhé nejhorší místo. Přitom hlídky na silnicích chybějí právě proto, že nemáte lidi.
Máme zmapované propady a jižní Čechy vycházejí asi na sto policistů z celé správy. Pokud jde o zabité na silnicích, je třeba si uvědomit, že vstupem do shengenského prostoru jsme provedli reorganizaci služby cizinecké a pohraniční policie a z nich odchází zhruba dva tisíce policistů. Dominantně je přesouváme právě do oblasti pořádkové a dopravní. Situace na silnicích není věcí jen policie. Je to také o dobré prevenci a fungování BESIPu i o odpovídajících investicích do dopravní infrastruktury a o rozumném zákonu. To, že v současné době chybí hlídky, jen potvrzuje dlouhodobé podstavy. Situaci zlepší i výchova, a to vám říkám jako táta dvou dětí. Můžu je trestat, ale k tomu, aby se naučily co by měly, je povedu jinak, než trestáním.
O čem jste kromě fungování Czech Pointu v Táboře ještě hovořili?
Například o projektu P1000, který se týká modernizace tisíce policejních služeben po celé republice. Podíváte–li se na ně dnes, máte pocit, že se mnohdy píše rok 1960. Na jedné straně chceme zlepšit pracovní podmínky pro policisty a na druhé proměnit jejich služebny v místa důvěry a bezpeční. Aby občan, který tam přijde, neměl pocit, že je trestán podruhé. Proto jsme utvořili projekt, financovaný z prodeje zbytného majetku, vlastního rozpočtu a evropských fondů. V průběhu čtyř let by do modernizace mělo přijít tři a půl miliardy korun.
Kdy se dočká Tábor?
První služebna v Táboře bude ještě v tomto roce, tedy příjemné prostředí s otevřenou recepcí, z něhož zmizí mříže, kde být nemají.
Jaký je váš názor na propojení městské a státní policie?
V rámci reformy přicházíme s prvním krokem, a tím je zpřísnění podmínek pro výkon práce obecního strážníka z pohledu vyššího nároku na vzdělání a jejich odbornou způsobilost. O slučování v žádném případě neuvažujeme, o spolupráci ano. Chceme také rozšířit možnost spolupráce samosprávy s policií. Konkrétně například prostřednictvím veřejnoprávních smluv, kdy se obec nebo kraj dohodne s policií na realizaci některých bezpečnostně preventivních projektů.
Můžete uvést příklad?
Tak třeba starosta s okresním ředitelem uzavřou smlouvu, že město, policie a městská policie společně zrealizují nějaké projekty prevence kriminality, nebo že policie stabilně zvýší svou přítomnost v určité části města. Je možné dohodnout nadstandard, který bude ze strany samosprávy finančně kompenzován .
To znamená, že by daňoví poplatníci platili za policii podruhé?
Ano, jsou věci, které policie nyní vykonává zbytečně, například supluje doprovody nadměrných nákladů, převozy peněz nebo pořadatelskou službu na sportovištích. My nechceme, aby to dělala, nicméně má na to kapacity. A proto v okamžiku uzavření smlouvy může dojít k dohodě, že činnost bude vykonána a obcí uhrazena. Takže policie bude tam, kde si město přeje, ale úkony nebude vykonávat na úkor vlastního rozpočtu. Není přece logické, aby policisté suplovali pořadatelskou službu.