Minulý týden hodnotil rekonstrukci Křižíkova náměstí v Táboře, respektive jeho nové umělecké dílo, sochař František Svátek. Dnes vám přinášíme pohled na náměstí ze strany architektonického pojetí. Dílo pro nás hodnotil mladý architekt Ladislav Zeman z Hodětína, který nyní v Táboře pracuje.

Sraz jsme si dali právě u plastiky Alberta Králička Brána času, která je dobrým orientačním bodem. „Socha není v konečném výsledku nejhorší. Lepší než parkoviště, které tu bývalo. Jen bych ji usadil z pohledu na Nové Město víc vlevo. Tak, aby se v ní obrazily hlavní ulice staré a novější části města. Takto je bezúčelná. Její osvětlení mi přijde diskotékové, když už, nechal bych jen bílé světlo," říká Ladislav Zeman ještě než si podáme ruce.

V Táboře se na téma rekonstrukce Křižíkova náměstí vedou dlouhé diskuse už měsíce. Někomu nový stav padl do oka, jiní by postupovali jinak, další se odvolávají na dobu před opravou.

Je bezpečnější

„Z pohledu motoristy se může zdát zvolené řešení křižovatky ne úplně šťastné. Na křižovatce vznikly nové semafory a ve špičce směr od jordánské hráze zpomalují víc než za minulého stavu. Naproti tomu ale řidiči jedoucí z ulice Na Parkánech mají díky dalšímu pruhu snazší napojení do provozu a hlavně v dopravní špičce nenastává tolik nebezpečných situací, jak tomu bylo dříve," míní architekt.

VÝBĚR LAMP.  Vzhled lamp by mladý architekt volil jiný, v tomto prostoru mu také chybí vodní prvek.

Nechal by ale lépe seřídit semafory a udělal by v ulici Na Parkánech ještě samostatný odbočovací pruh do Budějovické ulice. „Vešel by se. Ale jinak křižovatku hodnotím dobře. Pruhy jsou konečně široké podle norem, jsou užší, což působí psychologicky na řidiče, takže tu jedou pomaleji. To je plusem pro pocity chodců. Musíme si uvědomit, že je křižovatka především centrem města, kde se pohybuje veliké množství lidí a nejedná se o žádnou rychlostní silnici. Toto řešení do budoucna může z centra vytlačit auta, která městem jen projíždí," dodává a otáčí pohled směrem na Staré Město.

Změnu směru jízdy Palackého ulicí vidí jako velké plus, podle něj tak nevznikají kolizní situace a doprava je plynulejší. A navíc se vrátila k dřívějšímu způsobu.

Největší pozitiva vidí v tom, že je křižovatka více pro chodce. Nový přechod blíže k zastávce je pro pěší bezpečnější a pohodlnější. „Sice někteří lidé stále v místě původního přebíhají a přechod jim chybí, ale jde jen o dlouholeté návyky. Přechod na Budějovickou ulici by ale měl být, snad se ho lidé dočkají s rekonstrukcí ulice," přemýšlí a dodává, že rozšířené chodníky a nový prostor místo parkoviště dodává místu větší dojem městského prostoru, než rušné křižovatky.

Architektovi ale vadí lavičky u plastiky: příliš prý prostor zahlcují a v horkých dnech budou tak rozpálené, že si lidé nesednou. Umístil by je proto pod stromy.

Více vody

Ušetřeno kritiky nezůstalo ani současné osvětlení lampami a zvolený design odpadkových košů. „Lampy jsou vysloveně průšvih. Měly by být decentnější, jednoduššího tvaru. Při průjezdu ve dne to z několika pohledů vypadá jako suchý les. Koše zrovna tak, jsem pro jednoduchost a tyto mi připomínají pražské odvětrání metra. Z toho nejsem nadšený," nešetří prvky Ladislav Zeman. Některým lidem tu vadí řetězové zábrany.

„Ty ale být musí a tyto jsou lepší než žlutočerné sloupky. Zázrak to není, ale aspoň nejsou vidět," hodnotí. Co mladému architektovi na Křižíkově náměstí vyloženě chybí, je nějaký vodní prvek.

„Vím, že je zde pítko, ale měla tu být fontánka nebo brouzdaliště v časech horkého letního počasí. Takový prvek je vždy navíc zpestřením nejen pro děti," vysvětluje s tím, že rád jezdí na kole, ale tady by na cyklostezku nenavázal, protože v Táboře není jejich síť dokončená. Přesto tu před obchodem Billa postrádá kolostav. „Ale kolo bych tu stejně nenechával. Bál bych se, že mi ho někdo ukradne."

Podle Ladislava Zemana se rekonstrukcí vyřešila zejména bezpečnost ze směru od Bechyně, protože automobily už nenajíždějí doprostřed křižovatky, jak a kdy se jim zachce.

„Myslím si, že celkově se jedná o zdařilou rekonstrukci, dal se při ní větší důraz na pěší než na automobily, a to si místo jako Křižíkovo náměstí rozhodně zaslouží. Přece jen jde o styčný bod mezi Starým a Novým Městem. Na kruhový objezd zde nemůžete ani myslet, na to je prostor moc malý. A ke všemu jich je už v Táboře až dost," uzavírá svou cestu novým prostorem.

David Peltán