Starý most dle návrhu vynálezce Františka Křižíka na první elektrifikované trati Rakouska-Uherska slouží od roku 1902. Překlenuje Lužnici na trase z Tábora do Bechyně v ulici Na Bydžově. Ale už se na něm dávno podepsal zub času a nevyhovuje současné legislativě.

Technická data mostu z roku 1902: Po Křižíkově mostě v Táboře vede jedna kolej. Celý most je 174 metrů dlouhý, je umístěn 20 metrů nad hladinou řeky; má tři klenuté otvory ve zdivu. Jedná se o kovovou konstrukci měřící ke zděnému pilíři 36 metrů, od pilíře k protějšímu levému břehu má 60 metrů.

Stávající konstrukci nelze podle Správy železnic (SZ) opravit, a tak ji nahradí novou. „Správa železnic se s památkáři dohodla, že kvůli omezující únosnosti stávajícího mostu se starý most snese a vybudujeme novou mostní konstrukci. Ta bude velmi podobná té stávající. Zároveň zachováme původní pilíře mostu,“ říká mluvčí SZ Jan Nevola. Kopie historického mostu má v lokalitě vzniknout už v roce 2025 a vyjít SZ na více než 150 milionů korun.

Trafostanici v Údolní ulici v Táboře nově zdobí portrét Františka Křižíka.
Trafostanici v Údolní ulici v Táboře nově zdobí portrét Františka Křižíka

Podle Nevoly může část původní konstrukce zůstat v Táboře jako připomínka dob minulých. „Ve spolupráci s městem Tábor hledáme místo a funkci pro umístění jednoho sneseného oblouku mostu. Jednou z možností je jeho umístění před Křižíkovu elektrárnu na břehu Lužnice,“ prozrazuje.

Tip Deníku: Město Tábor je partnerem akce Českých drah Mikulášská jízda s historickou lokomotivou Bobinkou, jež se uskuteční v sobotu 2. prosince 2023. Díky ní se tak můžeme po mostě projet za doprovodu družiny Mikuláše, anděla i čerta a užít si tak netradiční nadílku s dětmi. Ceny zpátečního jízdného z Tábora do Bechyně jsou 200 Kč dospělí, děti od 6 do 15 let 140 korun. Rezervace míst je nutná na www.cdnostalgie.cz. Vlak odjíždí v 15.25 z táborského nádraží, v Bechyni lze navštívit remízu s modelovým kolejištěm a zakoupit občerstvení včetně punče. Zpět jede nostalgická souprava v 19.36 hodin.

Chtějí díl do exteriéru elektrárny

Samospráva Tábora už delší dobu plánuje obnovu Křižíkovy elektrárny, Národní památkový ústav vyslovil přání zachovat jeden z oblouků mostu, který lze umístit na betonový podstavec. Jak popisuje starosta města Štěpán Pavlík, aktuálně vzniká nová podoba elektrárny i jejího exteriéru kolem řeky. „Uvažujeme, že bychom tam po dohodě s památkáři fragment mostu umístili,“ naznačuje.

Oblouk má dle jeho vyjádření 30 metrů na délku a 6 metrů na výšku. „Umístění celého nepovažujeme za vhodné, protože jde o mohutný objekt a jeho údržba by byla hodně náročná,“ podotýká s tím, že v úvahu připadá asi osmimetrová část konstrukce.

Kulturní památkou je nejen most ale i sousední elektrárna. Jak už dříve radní avizovali, uvnitř by mohlo být muzeum se stálou expozicí věnované elektrifikaci a Křižíkovi, také sály pro koncerty, výstavy i přednášky.

Železniční most přes řeku Lužnici je situován na 1,279 km železniční tratě Tábor - Bechyně. Jde o působivou a velkorysou stavbu, která je součástí první elektrifikované dráhy v Rakousku - Uhersku, postavenou v letech 1902-1903. Koncepce mostu zdařile vyřešila složitou terénní i komunikační situaci a je dobrým příkladem zapojení inženýrské stavby do krajiny. Z pohledu stavebně technického je most ukázkou vysoké řemeslné i technické úrovně stavební produkce na počátku 20. století. Zdroj: NPÚ

Tábor opraví památky po Františku Křižíkovi. Dočká se trafostanice i elektrárna.
Tábor opraví památky po Františku Křižíkovi. Dočká se trafostanice i elektrárna

Práce na výrobě nového mostu mají začít už příští rok. Realizaci v roce 2025 se nevyhne nutná výluka na trati. Město chce v sousedství postavit také pěší lávku za zhruba 50 milionů. Lidé si totiž po železničním mostě zkracují cestu a samospráva toto přecházení považuje za rizikové.