Kupujete si v trafice DVD s logem Deníků, nabízející slavné dobrodružné příběhy Karla Maye? Chcete se dozvědět o tomto spisovateli, jeho hrdinech, knihách a filmech víc? V tom případě si přečtěte encyklopedii Můj bratr Vinnetou! A protože se na jejím titulu pod autorským pseudonymem Karel Jordán skrývá Táborák Karel Deniš, položili jsme mu pár otázek.

Co pro vás Karel May znamená?
Tento německý spisovatel a jeho osudy, romány, hrdinové, ilustrace i filmy jsou pro mě vlastně celoživotní téma, byť v různých vlnách, v různé intenzitě a různé podobě. Původní klukovský obdiv se proměnil v předmět bádání, a nakonec i v literární popularizaci. Jako Karel Jordán jsem už v roce 1997 vydal knihu Muž zvaný Old Shatterhand, nedávno podstatně přepracovanou a doplněnou jako Můj bratr Vinnetou.

Kdy a kde to vaše poblouznění vlastně začalo?
Jsem dětská čtenářská a divácká „oběť“ šedesátých let minulého století. První Mayovu knihu jsem si vypůjčil od spolužáka někdy ve druhé třídě, bylo to prvorepublikové vydání Trampem v Sonoře s úžasnými kvaši malíře Zdeňka Buriana. Tou dobou u nás totiž mayovky nebyly oficiálně dostupné, od roku 1948 prakticky nevycházely. Vše se změnilo po obrovském ohlasu filmu Poklad na Stříbrném jezeře v roce 1962 a dalších mayovských snímků. Náhle se znovu objevily knihy v češtině, prodávaly se fotografie z filmů, vypuklo opravdové vinnetouovské šílenství v čele s herci Pierrem Bricem a Lexem Barkerem.

Jak to, že vám tohle nadšení vydrželo až do dospělosti?
Obnovení mého aktivního zájmu o věc přišlo ve chvíli, kdy soudruzi z NDR překonali čtyřicetiletou chybu a v Radebeulu u Drážďan opět zpřístupnili spisovatelovu muzejní Villu Shatterhand. May tam byl totiž až do poloviny 80. let zakázaný, neboť ho měli rádi i fašisté, z dětství logicky četbou těch napínavých příhod okouzlení. On měl ale problém s každou totalitou: pro komunisty byl reakční pangermán a Hitlerova oblíbená četba, nacisté zase jeho knihy přepisovali pro rasovou smířlivost a humanismus, ba pacifismus.

Co vás z jeho života zaujalo nejvíc?
Mayův život je sám o sobě podivuhodný román. Velká chudoba, dětská slepota, jen začatá učitelská kariéra, psychická labilita, dva pobyty ve vězení (celkem více než sedm let), jeho fiktivní cesty necesty po světě. Psaní šestákové sešitové kolportáže pod pseudonymy, postupně narůstající sláva až do pozice nejčtenějšího německého autora vůbec, vydávání se za samotného Old Shatterhanda – a pak pád v podobě odtajnění starých hříchů, označení za lháře, nekonečné soudy, smrt z vyčerpání a ostouzení. Dnes spravedlivě platí za klasika dobrodružné literatury, jednoho z celosvětově nejúspěšnějších spisovatelů (více než 200 milionů prodaných výtisků ve více než 40 jazycích), jeho obsáhlé dílo je trvale obdivováno nejen ve všech německy mluvících zemích, ale také u nás, na Slovensku či v Polsku.

A co filmové mayovky?
Klasické filmy ze šedesátých let - celkem jich vzniklo šestnáct, z toho jedenáct s Vinnetouem - jsou sice dnes už trochu legrační a patetické, ale jejich barevné pohádkové kouzlo stále platí. Zajímavé románové náměty, populární herci v hlavních rolích a skvělý český dabing, nezapomenutelná hudba a krásná jugoslávská krajina jsou často k vidění v televizi či ke koupi na DVD. Výlety na chorvatská Plitvická jezera a vodopády Krka, do soutěsky Paklenica či k řece Zrmanja jsou pak opravdu parádní součástí dovolené u Jadranu.
K velkému mayovskému výročí v roce 2012 se chystá řada oslav, v plánu je ale také hollywoodské zfilmování Vinnetouových příhod. A Old Shatterhandem by prý mohl být hvězdný Hugh Jackman nebo Matt Damon…

Co všechno ve vaší knížce najdeme?
Najdete tam životopis spisovatele, profily jeho hrdinů, prozkoumání slavné pušky henryovky nebo Apačovy stříbrné ručnice, německou i českou bibliografii a přehled ilustrací, ale také podstatnou pasáž o všech těch slavných filmech a hercích plus podrobný popis možných výprav na chorvatská místa natáčení. A k tomu spoustu ilustrací v textu a barevnou fotografickou přílohu. Doufám tedy, že ta kniha udělá radost všem, kteří si zachovali slabost pro sice jednoduchou, ale stále přitažlivou romantiku Mayova imaginárního světa.