Srdce, oko, knížky, sluníčka ale i smích a tácek s jídlem a pitím může v dětské mysli symbolizovat život. Jak by žáci ztvárnili ten svůj, znělo zadání pro návrh na logo projektu Otevřeno.


Táborská základní škola Orbis – Pictus získala evropský grant na inovaci školního vzdělávacího programu.
„Ušili jsme si projekt na tělo. Snažíme se po celou dobu profilovat jako škola, která je založena na vztazích a hodnotách. Díky grantu to můžeme propracovat,“ míní ředitelka Miroslava Nejezchlebová.


Pilířem projektu je dvouleté vzdělávání celého pedagogického sboru v etické výchově. Na závěr získají oprávnění k jejímu vyučování.
„Nejedná se o další aprobaci, ale o způsobilost k etice vychovávat. Chceme, aby byla průřezovým tématem od první do deváté třídy,“ zdůraznila ředitelka.


Třetí rok už budou do projektu zapojeni žáci v plném rozsahu. Deváťáky čeká týden dobrovolnických prací, ostatním bude stačit Den pro druhého.
„Spolupracujeme s různými sociálními organizacemi v regionu. Děti se v nich aktivně zapojí do pomoci ostatním,“ dodala Nejezchlebová.
Členka projektového týmu Andrea Koblasová ale chtěla žáky do práce zapojit hned od začátku. „Pro děti i učitele jsme uspořádali výtvarnou soutěž. Měli nakreslit jednoduchou značku pro ikonu, která by znamenala život,“ objasnila Koblasová.


Nedostali nic víc než čtvrt hodiny času a černou tužku. Vytvořit vystihující zkratku ale nebyla legrace.


„Děti často kreslily knížky, ale i postavy z rodin, nebo cesty. Některé použily třeba symbol jin a jang, přestože jim ani nerozumí,“ zmínila se Koblasová.
Mezi sedmi nejlepšími návrhy se objevil i klíč sedmačky Moniky Volkmerové. Ten nakonec inspiroval grafika, který jako finální logo použil klíčovou dírku.
„Šla jsem nejjednodušší cestou. Když nám vysvětlovali zadání úkolu, mluvilo se o klíči k našemu životu,“ objasnila Monika svůj záměr.


Logo sedmiletého Antonína Cáby pro změnu vypadalo jako tácek s jídlem a pitím. „Bez toho bychom přeci nepřežili,“ obhajoval svůj návrh.


Plný název tříletého projektu „Otevřeno“ zní Inovace školního vzdělávacího programu – výchova k prosociálnosti a jeho harmonogram je zpracován do konce roku 2011. Byl vybrán v rámci programu Vzdělání pro konkurenceschopnost a je plně financován z Evropských sociálních fondů.