Jaké to asi je? Vyměnit si s někým jiným svoji práci, bydlení, kolegy ze zaměstnání, oblíbenou hospodu, pekárnu, kam si chodíte ráno pro rohlíky? A to na celý rok. Učitelka angličtiny Kateřina Kubešová to rozhodně bere jako obrovskou příležitost rozšířit si své obzory.

Díky Fulbrightově programu pro vzdělávací výměny mezi Českou republikou a USA si takhle vymění svá místa tři učitelé. Jednou z vyvolených institucí je i táborské gymnázium Pierra de Coubertina. Na zkušenou vyslalo Kateřinu Kubešovou a na oplátku bude po celý rok hostit Emily Jane Dykstra z washingtonské Cavalero Mid High v Everettu.

„Vyznávám filozofii, že člověk na sobě musí neustále pracovat. Od Fulbrightova programu jsem si slibovala hodně a doposud byla všechna má očekávání spíše překonána. Mé aktuální působiště, Cavelero Mid High, je poměrně mladá škola s úžasnou atmosférou neustálého pohybu a politikou spolupráce,“ napsala exkluzivně pro Deník Kateřina Kubešová přímo z města Everett.

Osnovy jejího předmětu English Language Arts jsou zaměřené na praktické dovednosti, současnou literaturu a média. Katka se v rámci výměny přestěhovala i s rodinou do Emilyna bytu. „Je to vysněné místo na severozápadním pobřeží USA s kombinací zeleně, oceánu a hor alpského rázu. Důležité ale je, že Fulbrightův program mi vnesl do života intenzivní kontakt s americkou kolegyní Emily Dykstra, která je pro mě vzorem profesionality a zdrojem inspirace, zejména z hlediska efektivní organizace práce,“ zhodnotila táborská učitelka.

Pro studenty táborského gymnázia je přítomnost Emily Dykstra také přínosem.
„Rodilý mluvčí je pro výuku jazyků vždycky obrovské plus. Přináší s sebou i kus své země a žáci ji tak mohou lépe poznat. V případě Emily jde navíc o někoho, kdo opravdu umí učit. Její vzdělání je přímo zaměřeno na výuku angličtiny v cizině,“ hodnotí výhody projektu zástupkyně ředitele gymnázia Marcela Horažďovská.

Kateřina Kubešová na oplátku ve své domovské škole za rok zúročí svoje zkušenosti z ciziny.
„Po prvních dnech v americké škole vím, že nadcházející školní rok nebude zcela bezbolestný a nové zkušenosti nenabudu zadarmo. Přesto jsem přesvědčena, že bezprostřední kontakt s jazykem a místní kulturou, ale i s mezinárodní obcí učitelů v rámci Fulbrightova výměnného programu, budu profesionálně i osobně čerpat ještě dlouho poté, co se vrátím zpátky,“ shrnula Kateřina Kubešová.

Díky Fulbrightově programu bude českým středním školám v tomto školním roce pomáhat s výukou angličtiny celkem deset amerických stipendistů – tři američtí učitelé, kteří přijedou v rámci učitelských výměn, a sedm asistentů při výuce.
Kromě Tábora převezmou američtí učitelé práci svých českých kolegů ještě ve Vsetíně a Olomouci, čeští učitelé naopak budou rok učit americké žáky v Aspenu v Coloradu a v Napoleonu v Ohiu. Asistenti ve výuce angličtiny míří do Frýdku-Místku, Havlíčkova Brodu, Ostrova, Hradce Králové, Oder, Opavy a Ostravy.

„Zvláště o asistenty při výuce byl z české strany velký zájem, o zapojení do programu požádalo téměř sto středních škol. Přednost dostaly většinou školy z neuniverzitních měst. Abychom přítomnost rodilých mluvčích v regionech co nejlépe využili, v řadě míst budou působit na dvou školách, celkem tedy sedm asistentů bude vyučovat na deseti školách,“ objasňuje detaily programu ředitelka Fulbrightovy komise Hana Ripková.
Program je financován společně českou a americkou vládou.

O komisi:Komise J. Williama Fulbrighta byla založena v roce 1991 na základě mezivládní dohody mezi Českou republikou a Spojenými státy za účelem podpory vzdělávacích, vědeckých a kulturních výměn mezi USA a naší republikou. Komise spravuje česko-americký program vládních stipendií a poskytuje informační a poradenské služby pro zájemce o studium v USA.