Firma vznikla před 25 lety a od roku 2015 se zabývá silniční dopravou převážně sypkých materiálů. Kamionů na pohon LNG se v Česku zatím moc nepohybuje. Společnost Giomir je v tomto směru druhá v republice. V Kaplici Nádraží slavnostně představila nový kamion IVECO S-WAY LNG. „Naše firma se zajímá o ekologii, proto pořídila první tahač s návěsem na ekologický pohon,“ vysvětlila jednatelka společnosti Kamila Smudková. „Jeho provoz je čistý, tichý, kamion je velkým přínosem pro životní prostředí. Nezůstaneme ale jenom u jednoho vozu, plánujeme pořídit celou flotilu nákladních aut na LNG. Chceme být inspirací pro ostatní dopravce, aby se zamysleli nad tím, jak snížit škodlivé spaliny a produkci kysličníku uhličitého.“

Kromě toho firma v Kaplici Nádraží zřídí čerpací stanici na LNG. Tím její plány nekončí. „V areálu společnosti Egal spolu s touto firmou chceme vybudovat Truck park, který bude tvořit kompletní zázemí pro řidiče,“ říká Kamila Smudková. „Truck park jim bude poskytovat monitorované parkování, ubytování včetně sociálního zařízení, stravování. K dispozici v něm budou mít čerpací stanice, myčku a podobně. Věříme, že to bude pro region veliký přínos.“

Slavnostní předání a křest nového vozu Iveco moderoval Petr Studenovský z Jihočeské televize. „Přichází budoucnost, která není tak vzdálená, jak by se mohlo zdát,“ uvedl mimo jiné. „Budoucnost, která brzy zboří zavedené zvyklosti a budoucnost, jejíž cestou se teď vydávají jen ti, kteří se jí dokáží podívat do očí. A přesně tohle v GIOMIRu udělali. Když budu parafrázovat slavné dílo a větu Ernesta Hemingwaye, tak naftovým motorům pomalu zvoní hrana.“

Předání se zúčastnili majitel společnosti Giomir a Egal, jednatelka Giomir, manažeři Iveco a zástupci firmy GasNet i náměstek hejtmanky Jihočeského kraje a další hosté.

Využívání zkapalněného zemního plynu (LNG) českými dopravci zatím brání nedostatek čerpacích stanic a pořizovací cena nákladních vozů na toto palivo, protože je vyšší než u naftových verzí. Vyšší cenu tahačů na LNG ale kompenzuje nejen čtvrtinová úspora nákladů na pohonné hmoty.

Po tuzemských silnicích sice už jezdí pár desítek kamionů na zemní plyn, ty však využívají CNG. Mohou ale jezdit jen na pravidelných kratších trasách. Stlačený zemní plyn totiž zabírá asi třikrát větší prostor, než když se zkapalní. Kamion s pohonem na LNG má plně srovnatelnou dojezdovou vzdálenost s dieselovými motory.