„Současná výše tarifů už se stala neudržitelnou, inflace stoupá. Zatímco v roce 2021 byla míra inflace na hodnotě 3,8 procenta, podle Českého statického úřadu činila letos v říjnu 15,1 procenta. Právě ekonomický tlak a zodpovědná péče o veřejné finanční prostředky přiměly Tábor jednat,“ uvedl mluvčí radnice Luboš Dvořák.

Nový ceník schválili táborští zastupitelé, projednat ho musejí také zastupitelstva v Sezimově Ústí a Plané nad Lužnicí a také Sdružení města a obcí okresu Tábor, které MHD subvencuje.

Jak vysvětlil starosta Tábora Štěpán Pavlík, už letos bude složité vykrýt stoupající provozní ztrátu. Vyhlídky na příští rok jsou ještě méně příznivé. Řeč ekonomických čísel je neúprosná. Prokazatelná ztráta MHD (náklady mínus tržby) v roce 2021 činila 66 milionů, v roce 2022 je 87 milionů a podle odhadů se v roce 2023 dostane na 113 milionů. „Máme možnost zatáhnout za záchrannou brzdu a tarify od prvního ledna upravit,“ vysvětlil starosta Pavlík.

Hračky našeho dětství.
Hračky našeho dětství. Na radost z dárků se nezapomíná

Místostarosta Martin Mareda sdělil, že situaci kolem financování MHD se vedení města intenzivně zabývá od srpna letošního roku. „MHD je oblast, kde se střetávají dva efekty: veřejný zájem a péče řádného hospodáře,“ uvedl místostarosta.

Rozhodnutí o navýšení jízdného nevzniklo nahodile. Město Tábor si nechal zpracovat dopravní analýzu, ze které vyšly dvě možné cesty, kudy se ubírat. Jedna uvažovala rušení spojů v úrovni zhruba 15 procent.

Město se rozhodlo touto cestou nejít a raději zvolilo úpravy tarifů. „Zvolená varianta se nijak nedotkne omezení robustního rozsahu MHD, která je druhá nejrozsáhlejší v Jihočeském kraji,“ zdůraznil starosta Štěpán Pavlík. Usnesení přijali táborští zastupitelé na svém listopadovém zasedání.