VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jihočeští vědci si připsali další úspěch, našli slabinu klíšťat

České Budějovice - České Budějovice -Dosud neznámou bílkovinu v těle klíšťat objevil tým vědců z Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity a Parazitologického ústavu Biologického centra Akademie věd v Českých Budějovicích. Právě tato bílkovina by v budoucnu mohla hrát klíčovou roli při vývoji nové vakcíny proti klíšťatům.

30.1.2009
SDÍLEJ:

Dnes je možné nechat se očkovat jen proti klíšťové encefalitidě. Objev jihočeských vědců otevírá cestu k vývoji nových vakcín. Nyní se bude vakcinace zkoušet na kravách. Foto: Deník/Karel Pech

Tým biologů pod vedením mladého vědce Ondřeje Hajduška nový protein, který pojmenoval jako feritin 2, přesně popsal, zjistil, jakou plní v těle klíštěte funkci, a také vyzkoušel, co se stane, když klíštěti tuto bílkovinu zablokuje.

Půlka uhynula

„Zhruba půlka klíšťat uhynula, půlka nemohla klást vajíčka,“ prozradil Ondřej Hajdušek výsledky pokusů, které prováděl na laboratorních morčatech a králících, na nichž byla klíšťata přisátá.

Osudnou se cizopasníkům stává vlastně krev, kterou sají ze svých hostitelů, ať zvířat, či lidí. Z krve totiž přijímají velké množství železa, které právě feritin 2 roznáší ze střev do jiných částí těla nebo vylučuje.

A když biologové funkci feritinu 2 zablokovali, klíšťata měla velké potíže s hospodařením se železem a měla narušené rozmnožování a vývoj. Za zvlášť důležité ovšem vědci považují to, že klíšťata měla velké problémy se sáním krve.

Do budoucna by tak nově objevená bílkovina mohla sehrát důležitou roli jako vakcína. Feritin 2 se totiž velmi liší od bílkovin, které mají v těle savci, a proto, když se do těla naočkuje, si hostitel vytvoří velké množství protilátek. Ty by mohly sajícímu klíštěti značně škodit, čímž by se snížilo riziko nákazy nemocemi, jež klíšťata přenášejí.

Lidská vakcína

„Mluvit o lidské vakcíně je předčasné, ale chtěli bychom to zkoušet. Teoreticky se může zabránit šíření patogenu,“ nastínil Hajdušek s tím, že primárně se jeho tým zaměří na dobytek.

V nejbližších měsících se bude vakcinace zkoušet na kravách v Mexiku. Ve Střední a Jižní Americe a v Austrálii je totiž problém s klíšťaty největší. Na jednu krávu se přisaje až několik tisíc klíšťat, která způsobují různé nemoci. Farmářům tak cizopasníci způsobují miliardové škody. Oproti tomu v Čechách se chytí na skot jen několik klíšťat.

Českobudějovičtí vědci také do budoucna plánují zkoušet na myších, půjde–li zabránit nákaze borrelií, kterou klíšťata přenášejí.

V Čechách se nejvíce vyskytuje klíště obecné, které je přenašečem klíšťové encefalitidy a lymské boreliózy. Na prvně jmenované onemocnění pro člověka vakcína existuje, na druhé ne.

Využití objevu pro vývoj vakcín a další praktické uplatnění mají českobudějovičtí vědci kryto patentem.

„Je to velký objev,“ zhodnotil práci svého bývalého studenta děkan Přírodovědecké fakulty Libor Grubhoffer a poukázal na to, že studie byla otištěna ve velmi prestižním vědeckém časopise Národní akademie věd Spojených států (Proceedings of the National Academy of Sciences USA).

„Je to obecný objev. Ukazuje něco nového z hlediska zpracování železa. Možná vakcinace je teprve sekundární efekt objevu,“ dodal Grubhoffer.

Autor: Daniela Procházková

30.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Silnice I/34 splňuje na úseku od Okružní křižovatky v Českých Budějovicích až po lokalitu Na Klaudě nedaleko Lišova základní technické parametry pro zavedení nejvyšší dovolené rychlosti 110 kilometrů v hodině. Komunikace má čtyři jízdní pruhy oddělené upr

Sto desítku do Lišova dovolí řidičům na jaře

Ilustrační foto.

Na co zajít do kina

Narozeniny planetária oslaví ohňostrojem

České Budějovice – Budějovická hvězdárna slaví 80. výročí od založení.

Odkup vepřína v Letech stvrdila smlouva

Praha, Lety – Muzeum romské kultury (MRK) ve čtvrtek podepsalo smlouvu s firmou AGPI o odkupu vepřína v Letech u Písku za 450 mil. korun.

Na Písecku byla potvrzena Aujeszkyho choroba u uhynulého loveckého psa

Písecko - Na Písecku byla v tomto týdnu potvrzena Aujeszkyho choroba u uhynulého loveckého psa. Pes se s největší pravděpodobností nakazil od divočáka, se kterým přišel do kontaktu během lovu.

Podzimní Kreativ nabídne přehlídku nápadů

Soběslav – Více než 60 vystavovatelů naplní v pátek a sobotu od 9 hodin sál kulturního domu, kde budou ke koupi i modely módních návrhářů, modní doplňky, přírodní kosmetika, mýdla i vánoční dekorace.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.