Nad Žižkovým náměstím se včera v poledne vznášela obří dřevěná bedna s rozměrným plátnem Václava Brožíka zachycující kazatele Jana Husa před kostnickým koncilem.

Před půl dvanáctou už před muzeem parkuje jeřáb. Jeho úkolem bude vyzdvihnout bednu s cenným obsahem k balkonu, kde se jí ujmou silné chlapské ruce a usadí do gotického sálu. Tady bude dílo významného českého akademického malíře vystaveno. Veřejnost tak po několika letech bude mít možnost prohlédnout si výjev z upálení mistra Jana Husa.

Výstava Jan Hus 1415/2015
s obrazem Václava Brožíka nazvaného Mistr Jan Hus na koncilu kostnickém bude v gotickém sále Husitského muzea k vidění od 6. června do 31. října.

Přesně na čas přijíždí na náměstí očekávaný náklad. Z korby se opatrně sune bedna, na niž dohlíží i šéfrestaurátor Národní galerie Petr Kuthan. „Naposledy byl tento obraz pro veřejnost vystaven ve Valdštejnské jízdárně při velké retrospektivní výstavě Brožíkova díla v polovině 90. let. Obraz nemáme ve stálé expozici, je uložen v depozitu, neboť Národní galerie nemá prostor pro vystavování takto velkých pláten," zdůraznil jedinečnost táborské výstavy, která je součástí programu k 600. výročí upálení MJH. To se už Brožíků Jan Hus vznáší ve vzduchu a pomalu se stáčí k balkonu muzea. Nahoře na něj čekají ruce dalších pracovníků odborné firmy, která se na převoz uměleckých děl zaměřuje. „Musíme to nejdřív zvednout a až potom povolit," domlouvají se chlapi, když se šest metrů dlouhá a metr vysoká bedna vážící kolem 400 kilogramů zasekne v balkonových dveřích. Opřít se o historický balkon nesmí. Nemusel by vydržet.

Ale nakonec vydržel, hrálo se sice o milimetry, ale jak uvedl ředitel muzea Jakub Smrčka, měli natrénováno. „Doufali jsme, že plátno bude možné sem nastěhovat, byť pouze přes balkonové dveře. Věděli jsme, že to bude natěsno, proto jsme udělali model bedny a s tou to zkoušeli a vše dvakrát přeměřovali. Také jsme museli připravit konstrukci, která obraz po napnutí do rámu ponese," zmiňuje přípravy před skutečným stěhováním s tím, že z bedny, v níž je ještě válec s navinutým plátnem, obraz vyndají až v pondělí. Nejdřív se totiž vzácné dílo musí řádně zaklimatizovat na táborské podmínky.

Gotický sál by mu měl vyhovovat, neboť si dokáže udržovat stálou teplotu i vlhkost. Přesto je muzeum připravené na případné výkyvy.
„Ačkoli je klima v sále stabilní, připravili jsme si jak zvlhčovače, tak odvlhčovače, abychom hlavně přes léto mohli vlhkost upravovat," potvrdil Jakub Smrčka. Pro jistotu ale řadu měsíců před instalací obrazu tyto důležité parametry pozorně sledovali.

Za půjčení obrazu muzeum galerii neplatí, taková pravidla mezi kulturními institucemi všeobecně fungují. O zápůjčce je sice podepsaná smlouva, ale funguje i na bázi důvěry a záruky, že se o dílo Táborští dobře postarají. To souvisí i s jeho ochranou. V gotickém sále bude Jana Husa „jistit" posílená stráž a muzeum také posílilo své standardní pojištění výstav.

Nelehko v Táboře

Zatímco Jakub Smrčka přibližoval okolnosti zapůjčení Brožíkova plátna, bedna se prodrala balkonovými dveřmi a dosedla na připravený podvozek v sále. Celý transport jistil jednatel společnosti Kunsttrans Libor Veselý. „Vstupní podmínky nebyly úplně jednoduché, protože standardně po schodišti to nešlo a ani se nám nepodařilo dohledat údaje o nosnosti balkonu. Tím pádem jsme se nesměli dopustit nepřiměřeného náklonu břemene a ani neohrozit balkon," uvedl Libor Veselý, kterého na konci října zase čeká stěhování obrazu zpět do Prahy. Z gotického sále se dostane stejným oknem.

„Bude to sice z kopce, ale zase jednodušší, neboť už budeme vědět, jak postupovat. Návratová cesta bývá snazší, ale velkou neznámou bude počasí," připouští Libor Veselý, který táborský transport zařadil mezi ty obtížnější, a to s ohledem na historickou budovu staré radnice.