Předchozí
1 z 3
Další

Kašnu schovají za plachtu

Kašnu na Žižkově náměstí v Táboře čeká celková oprava.Kašnu na Žižkově náměstí v Táboře čeká celková oprava.Zdroj: Deník/Lenka Pospíšilová

Velká a komplexní obnova čeká největší táborskou kašnu z druhé poloviny 16. století. Podle místostarosty Radoslava Kacerovského rada města již schválila zadání výběrového řízení na zhotovitele. „V roce 2019 jsme nechali udělat restaurátorský průzkum, loni jsme ho aktualizovali. S realizací počítáme od dubna do srpna. Do Táborských slavností bude hotovo,“ slíbil místostarosta s tím, že s investicí asi 1,5 milionu bez DPH počítá i letošní rozpočet.

Dominanta Starého města je již ve špatném technickém stavu. „Navíc jde o kulturní památku, práce na této kašně tak nemůže zajistit každý. Musí mít příslušná oprávnění pro restaurování a počítat s dohledem památkářů,“ doplnil Radoslav Kacerovský.

Historické kašny na Starém městě v Táboře.
VIDEO: Tábor opravuje historické kašny. Příští rok se dočká i ta největší

Renesanční kašna na Žižkově náměstí byla vystavěna v letech 1567-1568 podle Ondřeje ze Sušice. Kámen na její stavbu pochází ze skály u Dobré Vody na Pelhřimovsku. Ústřední dominantou je sloup s kopií původní sochy s praporkem.

Součástí zařízeného staveniště se stanou zábrany. „Kašna bude samozřejmě vypuštěná, pohledově to bude komplikované, ale zajímavé,“ zmínil místostarosta. Samotnou památku má totiž zahalit speciální plachta s potiskem. „Bude to, řekl bych, vzhledově snesitelná alternativa. Zábradlí chceme zakrýt síťovinou s potiskem vyobrazujícím skrytý objekt. Tak, aby návštěvníci viděli, co se za plachtou skrývá. Rádi bychom k tomu přidali i motivy připomínající výročí úmrtí Jana Žižky,“ prozradil místostarosta. Poslední rekonstrukce tohoto vodního prvku se datuje do 90. let minulého století.

Virtuální prohlídku s pohledem na kašnu na Žižkově náměstí zde.

Digitalizace ve veřejné dopravě

Inteligentní označníky zastávek jsou dosud v Táboře jen u nádraží a polikliniky, ještě letos by mohly být na dalších jedenácti zastávkách ve městě.Inteligentní označníky zastávek jsou dosud v Táboře jen u nádraží a polikliniky, ještě letos by mohly být na dalších jedenácti zastávkách ve městě.Zdroj: Deník/Lenka Pospíšilová

V Táboře přibudou chytré zastávky, které jsou dosud jen na autobusovém nádraží či u polikliniky na Budějovické ulici. „Akci připravujeme s odborem dopravy od loňského podzimu, inteligentními označníky informujícími o odjezdech autobusů osadíme celkem 11 frekventovaných zastávek,“ upřesnil další plány místostarosta Martin Mareda.

S investicí má pomoci dotace z IROP na telematiku po veřejnou dopravu. „Sešly se nám tři nabídky na vyprojektování, nejlevnější činí 595 tisíc korun bez DPH. Předpokládáme, že projekt bude hotový v květnu,“ konstatoval s tím, že žádost o dotaci je nutné podat do 26. června.

Inteligentní označníky jsou v Táboře aktuálně jen na autobusovém nádraží a u polikliniky na Budějovické ulici.
V Táboře přibudou chytré zastávky. Dosud jsou jen u nádraží a polikliniky

Digitální panely mají dostat zastávky U Zubatky (1 ks), Písecké rozcestí (2 ks), Křížkovo náměstí (2 ks), Černé mosty (2 ks), Na Kopečku (2 ks), U Soudku (1 ks) a Sídliště nad Lužnicí - střed (1 ks).

Martin Mareda zmínil také užitečný tip pro cestující, který se týká využívání online aplikace myBus v chytrém telefonu. Aplikace může suplovat chytré zastávky. „V mobilu pak vidíte v podstatě totéž, co na digitálních obrazovkách zastávek. Navíc si můžete zjistit aktuální polohu autobusu a odhadnout tak například, kdy vyrazit z domu na zastávku i v případě zpoždění autobusu,“ poradil místostarosta.

Více o aplikaci myBus zde.

Most na Babinu napadla dřevokazná houba

Most Na Dílech mezi Čelkovicemi a Babinou čeká na opravu, město Tábor zatím omezilo vjezd vozidlům těžším 3,5 tuny a přidalo na napadenou mostovku pojezdové plechy.Most Na Dílech mezi Čelkovicemi a Babinou čeká na opravu, město Tábor zatím omezilo vjezd vozidlům těžším 3,5 tuny a přidalo na napadenou mostovku pojezdové plechy.Zdroj: Deník/Lenka Pospíšilová

Opravit je nutné mostek nad železnicí spojující místní části Čelkovice s Babím vrchem, kde se nachází oblíbená rozhledna Babina. „Při pravidelné prohlídce zaměstnanci odboru dopravy zjistili, že stav mostu je již nevyhovující,“ vysvětlil místostarosta Martin Mareda. Následovala mimořádná revize, z níž vzešly konkrétní závady. „Největším problémem je silné poškození mostovky, která je napadená hnilobou a dřevokaznou houbou,“ přibližuje.

Radnice tak přikročila k preventivním opatřením. „Na most nesmějí vozidla, jejichž hmotnost přesahuje 3,5 tuny. Pokud tam budou i nadále vjíždět například zemědělské stroje, přidáme ke značkám i šířkové bariéry,“ varoval místostarosta.

Železniční most v Táboře s Křižíkovou elektrárnou.
Křižíkův most v Táboře bude brzy minulostí. Správa železnic postaví nový

Přemostění Na Dílech samo o sobě není nebezpečné pro pěší ani pro osobní vozidla. Podle mluvčího města Tábora Luboše Dvořáka most využívají především výletníci a místní k procházkám. „Je to taková oblíbená zkratka s krásnou vyhlídkou na Tábor. V žádném případě nehrozí zhroucení, ale oprava mostu je nutná,“ sdělil.

Mostovku pro zvýšení bezpečnosti Táborští zakryli pojezdovými plechy. „Rada města uložila odboru investic zahájení projektové přípravy na opravu a její realizaci. Ideálně bychom to chtěli zvládnout v období rekonstrukce Křižíkova mostu na Bechyňce, kdy bude na trati úplná výluka,“ uzavřel Martin Mareda. Kopie historického mostu na trati Tábor – Bechyně za 150 milionů, kterou místostarosta zmínil, má být podle prosincových informací Správy železnic hotová až příští rok.