Kruté zklamání může přinést už telefonní účet za získání zdánlivě prosté informace. „Známe případ firmy, která zadala nabídku pracovní pozice s telefonním číslem, na které uchazeči v dobré víře volali,“ zmiňuje jednu z možností neseriózního chování Jaroslav Hlavinka, specialista společnosti, která zprostředkovává nabídky práce přes internet.

Taxa za minutu hovoru byla 99 korun a lidé byli co nejdéle udržováni telefonistou společnosti v kontaktu. „Po zjištění této skutečnosti jsme firmu okamžitě zablokovali a stáhli jejich inzerci,“ popsal postup zprostředkovatelského internetového portálu Hlavinka a dodal, že se také okammžitě zpřísnil monitoring nabídek.

K menším problémům patří, pokud například nabídky na práci jsou nepřesné nebo zavádějící, ale to se podle Hlavinky dá většinou napravit upozorněním dané firmy.

Nejen inzeráty na hlavní zaměstnání, ale i reklama na domácí práci může skrývat zklamání. „Koukal jsem se na možnosti práce z domova,“ popisuje svou zkušenost Tomáš Široký z Českých Budějovic. Za padesát korun jsem dostal obálku, ve které byla nabídka, že za padesát korun také mohu rozesílat obálky. Měly se rozesílat texty,“ dodává Široký.

Jenže, aby se dostalo až na slíbené texty, musel by zaplatit registrační poplatek 350 korun. Protože se měl obnos jen vložit do obálky a poslat na určenou adresu, tak mladý muž nechal „nabídku“ bez další odpovědi. „Kamarád poplatek zaplatil, ale nic se nestalo, už žádný dopis nedostal,“ doplňuje nepříjemné finále příběhu o „domácí práci“ Široký. Zmíněné případy jsou svým způsobem mimořádné a neobvyklé, ale stávají se.

„Jednoduchá rada je těžká,“ uznává obtížnost obrany Ivan Loukota, ředitel Úřadu práce v Českých Budějovicích. Jednou z možností je podle Loukoty vycházet z nabídek úřadu práce, jinou důkladné hodnocení nabídky. Pro nabídku zprostředkovatelských agentur doporučuje Loukota zkontrolovat zprostředkovatele s oficiálním portálem ministerstva práce a sociálních věcí.