„V současnosti je osvěta už na takové úrovni, že leváci žádné velké potíže nemají,“ míní psycholožka Julie Bláhová. Mezi lidmi pod 40 let by už neměl být žádný tvrdě přeučovaný levák. K dispozici jsou i školní pomůcky.
Děti si prý svou cestu najdou. Není pravidlem, že když dítě píše levačkou, má obráceně všechno. „Záleží na vyhraněnosti. Pokud v tom ale jasno nemá, je dobré před nástupem do školy navštívit poradnu nebo klinického psychologa, aby se ujasnil další postup,“ doporučila Bláhová.

Předsudky škodí

Psycholog Jiří Kadlec tvrdí, že nejde ani tak o to, jakou rukou kdo píše, jako spíš o funkční spolupráci obou mozkových hemisfér. „Každá mozková polokoule má jiné funkce. Hovoříme o takzvané funkční mozkové asimetrii. Pro lidskou psychiku je podstatné, aby se tyto funkce doplňovaly,“ nastínil Kadlec.
V případě levorukosti je motorika ruky ovládána z pravé mozkové polokoule a naopak „Řečové centrum je umístěno vlevo, pravá hemisféra je názorová. Většina lidí má řečové centrum v levé hemisféře. A to platí i pro leváky, ačkoli mají ruce ovládány z pravé mozkové polokoule,“ uvádí psycholog. Problematika je poněkud složitější. Zjištuje se upřednostňování vždy jednoho ze všech párových orgánů. Když někdo píše levačkou, neznamená to, že preferuje i levou nohu nebo oko.
Psychologické problémy vznikají při násilném přeučování. To může vycházet už z rodiny. „Někteří lidé stále trpí předsudky, že levorukost je škodlivá. Potlačování přirozeného vývoje v oblasti dominance hemisfér může vést až k neurotizujícím následkům,“ vysvětlil Kadlec.