Aktuálně je na veřejném prostranství v Táboře jen několik soukromých nabíječek, město samo má jen jednu v parkovacím domě Centrum pod Střelnicí. To se má ale podle starosty Štěpána Pavlíka brzy změnit.

„Chceme být připraveni a nezaspat dobu. Elektromobilita je jednou z našich priorit, předpokládá se, že tento trend poroste, a tak chceme mít na území města Tábora dostatek dobíjecích stanic,“ vysvětlil starosta.

Už v minulém volebním období samospráva společně s Technickými službami města Tábora zvažovala a připravovala možnost vzniku desítek dobíjecích bodů. „Tyto snahy pokračují, chceme mít pokrytí v rozumné míře, v dobře přístupných a samoobsluhovatelných lokalitách,“ naznačil Pavlík s tím, že aktuálně je v jednání asi 28 takových míst.

Radní posvětili záměr

Vše ale závisí na přístupnosti a přivedení napájecích elektrických kabelů ze sloupů veřejného osvětlení. „To je všechno v plánu, nyní rada města schvalovala záměr společnosti C-Energy, která chce vybudovat 18 míst se dvěma nabíjecími body. Ta by je vybudovala ve své režii a následně by je i spravovala,“ uvedl dále s tím, že vše se musí ještě právně ošetřit.

Nabíjecích stanic pro elektromobily a stanic pro vozidla na CNG přibývá v České republice i na jihu Čech (na snímku CNG stanice firmy E.ON ve Strakonicích).
Dobíječky pro elektromobily přibyly v Budějovicích i Volarech, chystají se další

Město záměr posvětilo a oznámilo i vytipované lokality, ty se nachází u zimního a plaveckého stadionu, u sportovního areálu Komora, základní školy Helsinská, v Dobrovské ulici či v blízkosti nádraží u Husova parku.

Všeobecně vítaný krok

Jak připustil tajemník Elektromobilní Platformy Lukáš Folbrecht, takový přístup měst a obcí je vítaný. „Veřejnou dobíjecí infrastrukturu je třeba s rostoucím vozovým parkem dál rozvíjet, posilovat a zlepšovat její rozmístění,“ popsal pro Deník.

Podobně o rozvoji dobíjecí infrastruktury hovoří i další odborníci. „Pokud chceme splnit cíle Národního akčního plánu čisté mobility a do roku 2030 mít pro české řidiče 35 tisíc veřejných dobíjecích míst, je třeba pokračovat v tempu instalací. Za stejně důležité považuji i to, že výstavba infrastruktury jde nejen cestou kvantity, ale i kvality. Růst počtu vysokorychlostních dobíjecích hubů je zásadní pro další rozvoj elektromobility v Čechách,“ řekl před časem vedoucí českého zastoupení firmy Škoda Auto Jiří Maláček.

Nové místo pro nabíjení elektromobilů vznikne u Plané nedaleko Českých Budějovic.
V Budějovicích staví novou pumpu i velkou elektronabíječku aut

V Čechách bylo loni podle ministerstva dopravy registrováno na 4,6 tisíce dobíjecích bodů a 22 500 osobních bateriových elektrických vozidel, nejčastěji jde o značky Tesla, Volkswagen, Škoda, BMW a Hyundai. Podle nejnovějších statistik je na našem území v provozu i 10 tisíc motocyklů na elektrický pohon, zejména jde o značky jako Hecht, Lmi, Super Soco, Horwin a Smarda.

Síť veřejných dobíjecích stanic provozuje například společnost ČEZ. Jejich mapu lze najít online ZDE. Více o elektromobilitě se lze dozvědět ZDE.