Odborné přednášky, vyučování dějepisu v angličtině či experimenty ve školní laboratoři. Pro studenty Táborského soukromého gymnázia běžná součást vyučovacích hodin. Jenže včera se poněkud lišila. Škola slaví dvacet let od svého založení, a proto nejen do tříd přišli zavzpomínat absolventi či bývalí učitelé. Den oslav završilo taneční a hudební vystoupení studentů v Jihočeské univerzitě.

Podle zřizovatelky školy Věry Komzákové se gymnázium může pyšnit osobitým přístupem ke studentům: „Studenti mají vlastní divadlo a děvčata z kvinty si sama napsala divadelní hru. Za vzor jim posloužila vietnamská pohádka Bílá orchidej. Předvedla ji včera při oslavách. Studenti mohou ve škole uplatnit autorskou tvorbu. Měli jsme i tvůrčí psaní," přibližuje Věra Komzáková. „Když projeví někdo o nějaký kroužek zájem a děti se sejdou, bez ohledu na peníze jsme ochotni ho otevřít," dodává.

close Martin Hošek. zoom_in Vstřícnost ze strany školy panuje i vůči seminářům. I pro pouhých pět studentů nechá vedení školy close Radek Zachoval. zoom_in seminář otevřít.
Právě osobitý přístup přesvědčil Martina Hoška z kvarty, aby před čtyřmi lety podal přihlášku právě na soukromé gymnázium. „U státního gymnázia mi přišlo, že je to jen o biflování. Tady je nás méně ve třídě, učitelé k nám mají individuální přístup a je tady rodinné prostředí," chválí si student.
„Učitelé si na nás vždy najdou čas například s doučováním, které občas využiji. A i kroužky jsou zadarmo," uzavřel Martin Hošek.

Zavzpomínal i bývalý student Radek Zachoval: "Maturoval jsem v roce 1998. Když jsme si teď prošel 
učebny, dýchla na mě atmosféra z doby, kdy i já jsem studoval a mám možnost zavzpomínat. Škola se změnila. Je určitě lépe vybavená, ale hlavně, já jsem se změnil".

Z historie školy:

• Historie školského zařízení se datuje od 1. září 1993, kdy svou činnost zahájilo Táborské soukromé gymnázium; jako první a jediné soukromé gymnázium na Táborsku.
• Gymnázium – osmileté, šestileté nebo čtyřleté, studuje celkem 133 studentů, které učí
20 pedagogů
• Školu vede ředitelka Markéta Švadlenová

Každý student potřebuje individuální přístup

Věra Komzáková se vrátila v čase a prozradila, co ji vedlo k založení soukromého gymnázia v Táboře.

close Věra Komzáková. zoom_in Kde se ta myšlenka vzala?
Původně jsme učila na státním gymnáziu, ale měla jsem i praxi na základní škole. Porovnávala jsem si zkušenosti mezi sebou a říkala si, že by nebylo špatné začít s dětmi pracovat jiným způsobem a dát šanci děvčatům.

Proč jim? Vy jste plánovala, že u vás budou hlavně dívky?
Vznikli jsme ze začátku jako škola, která je orientovaná na jazyky, management, spíše humanitně zaměřená. Jenže se postupem ukázalo, že veliký zájem mají i hoši, tak jsme propracovali i přírodovědnou větev. Také se ukázalo, že angličtina předběhla němčinu a ačkoliv jsme měli navázanou výbornou spolupráci s rakouským gymnáziem Rohrbach, která trvá dodnes, tak se angličtina stala prostředkem pro využití v dalších odborných studiích.

Jak to funguje v praxi?
Pro šestileté studium jsme od prvního ročníku ustanovili angličtinu nejen jako samostatný předmět, ale vyučujeme v ní dějepis a také základy společenských věd.

Mluvila jste o jiném přístupu. V čem se liší od dalších škol?
Pokud chce člověk postavit dobrou školu a děti široce vzdělat, má malý manévrovací prostor. Proto je potřeba mít kvalitní učitele, kteří budou mít porozumění třeba i pro slabosti studentů a každého budou brát jako individualitu. Třeba pochopit, že byl student například dlouho nemocný. Vytvořili jsme systém doučování pro každou třídu. Když bude žák nemocný, učitel mu ho zašle a on si může pracovat. Takto jsme vyšli vstříc třeba vrcholovým sportovcům, kteří tu byli, nebo studentům se zdravotními problémy.