„V souvislosti s představením Pomáda, které jsme dnes v podání klientů Rolničky viděli, jsem si vzpomněl na krásný citát, že každý člověk je svým způsobem originální a že si zasluhuje respekt. Rolnička chce, aby lidé mohli žít spokojeně v prostředí, které mají rádi. Spolu se svými rodinami, a to se jí daří. Ale někdy je potřeba, abychom zase my pomohli Rolničce," pronesl na úvod aukce starosta města Jiří Fišer, pod jehož záštitou se celá akce konala.

Program přitom začal již ve čtyři hodiny, a to prezentací Rolničky. Lidé si mohli koupit výrobky z jejích chráněných dílen a děti  potěšily výtvarné koutky, kde si mohly vyrobit něco pro radost.

Peníze na plošinu

Šestnáct děl, vystavených před aukcí v prostoru sálu, přilákalo dohromady 26 kupců. Našlo se však jen málo volných židlí, protože každý sledoval, zda výtěžek překročí stotisícovou hranici. Taková je totiž cena plošiny pro vozíčkáře, kterou by vedení Rolničky chtělo nainstalovat do jednoho ze svých tří mikrobusů.  Po divadelním představení známé pohádky O Červené karkulce předvedli klienti Rolničky ukázku z muzikálu Pomáda a krátce po sedmé začala samotná aukce.

Těsně před ní však ještě moderátoři, herci Jitka Schneiderová a Jaroslav Dušek, představili autory obrazů. Lucie Marková se chopila štětce hned sedmkrát, byla tudíž nejvíce zastoupeným autorem. Zbyněk Zenkl je výjimkou mezi všemi malíři. Jako jediný svůj obraz nenamaloval, ale nakreslil. Předlohou k jeho dílu byl obraz od německého malíře Albrechta Dürera s názvem Matka.

Pak se už poprvé rozezněl gong a všichni, kteří si přišli koupit obraz a přispět na dobrou věc, nastražili uši.
Ačkoliv vyvolávací cena všech obrazů byla dva tisíce korun, některá díla se prodala i za pětinásobek. Velikým překvapením a radostí zároveň byly okamžiky, kdy se zájemci navzájem přeplácelii. Za nejvyšší sumu, 13 tisíc korun, se prodaly dva obrazy: Jaro od Ivy Kokrmentové a Podzim od Dagmar Pejšové. Celkem se aukcí podařilo vybrat přes 112 tisíc korun. Tím bylo jasné, že největší překážka, která neumožňovala zřízení plošiny pro vozíčkáře do rolničkovského mikrobusu, byla překonána.

Klienti mají fantazii

„Měla jsem vyhlédnuté dva favority,"  říká Ruth Šormová, která přišla Rolničku podpořit. „Usilovala jsem o obraz Lovci ve sněhu a o Snoubence pod Eiffelovou věží, ani na jeden z obrazů jsem ale nedosáhla, nicméně velmi to Rolničce přeji, protože je vidět, že jsou tu lidé se zájmem i s mnohem lepšími finančními možnostmi. Doufala jsem, že obrazy získám hlavně proto, že mám ráda nejenom originální malíře původních děl, ale hlavně jde o moje oblíbené autory z klientů," vysvětlila Ruth Šormová a zdůraznila, jak ráda viděla, že se za největší sumy prodaly právě obrazy, které klienti malovali bez předlohy. „Cena maleb mi vůbec nepřijde nízká. Naopak, myslím si, že je hezké, když obrázky, které jsou skutečnými originály, byly nakonec oceněné nejvíc. To jen ukazuje, že je vidět, že mají lidé z Rolničky nejenom schopnost si vybrat skvělou předlohu, ale že mají i vlastní invenci a představivost," uzavřela Ruth Šormová.

Autor: Veronika Gigalová