Zelená elektrická lokomotiva, která táhne dva červené vagóny. Taková změna nastane s platností nového jízdního řádu, tedy od 15. prosince, na trati z Tábora do Bechyně. Po téměř třech letech tak po nejstarší elektrifikované trati ve střední Evropě přestane jezdit dieslový vlak.

Jak vysvětlil Pavel Kosmata z Krajského centra osobní dopravy Českých drah v Českých Budějovicích, jde hlavně o reakci na jízdní řád rychlíků z Prahy do Českých Budějovic a zpět.

„Nový jízdní řád upravuje čas přípojných vlaků v Táboře, což znamená, že vznikne dostatek času na to, aby elektrická souprava dojela do Bechyně a včas se vrátila zpět," říká Pavel Kosmata s tím, že v Bechyni se musí počítat ještě s přepřaháním lokomotivy.

Vyloučil však, že by návrat do starých kolejí souvisel s vyřešením otázky úspor. „Klade se důraz na ekologii a za to, že jsme pod dráty používali diesel, jsme museli platit ekologickou daň," zmínil Pavel Kosmata.

Nyní budou cestujícím, kteří v Táboře nastupují na další vlak do Prahy, Českých Budějovic či do Bechyně, spoje lépe navazovat.
Palec nahoru jednoznačně dává i předseda Klubu přátel elektrické dráhy Tábor Bechyně Jan Stránský. „Jsem rád, že se elektrická trakce vrátila. Přece jen je dráze 110 let, je to kus historie a jsme na ni zvyklí," neskrýval radost Jan Stránský.

Předsedovi Klubu přátel elektrické dráhy se špatně dívalo na to, jak elektrifikovanou trať brázdí vlak na naftu. „Křižík na této železnici ukázal, že elektrika jízdu zvládne a vyjede i terén, který je místy prudký. Navíc se všude mluví o ekologii a tady pak pod elektrickými dráty jezdí nafta," nedokázal pochopit Jan Stránský. Podle něj má trať historii a je potřeba o ní pečovat.

Pohodlná Regionova

Žlutá Regionova nejdříve cestujícím hučela, pak si ale zvykli. Nízkopodlažní řešení poskytlo pohodlí při nastupování jak seniorům, tak maminkám s kočárky, otvírání dveří nežádalo sílu, ale stačilo zmáčknout tlačítko. Ani strojvedoucí na bechyňském a táborském nádraží nemuseli s lokomotivou šíbovat. Jednoduše přešli na druhou.

Dosud vlak zastavoval na znamení. To se ale 15. prosincem také změní. „Vlak zastaví ve všech zastávkách. Ve vagónech totiž nebude tlačítko, které dá strojvedoucímu signál, že chce někdo vystoupit," doplnil Pavel Kosmata.

Podle Jana Stránského ale luxus není vše. „Myslím, že lidé by Elinkou jezdili i ve chvíli, kdyby se v ní topilo v kamnech. Jako to bylo dřív," dodal s nadsázkou.