Luboš Spálenka studuje Přírodovědné lyceum v Benešově, bydlí nedaleko Votic v malé vesnici, na pomezí Jihočeského a Středočeského kraje. Když mu na brigádě snížili mzdu, přemýšlel o tom, jak si přivydělat a zároveň tím být užitečný. Napadlo ho doučovat jeho oblíbený předmět – Matematiku, ale zvládá i další předměty. A tak vznikl projekt Pětky do koše (www.petkydokose.cz).
Vše by však nezvládl sám, má kolektiv spolupracovníků, kteří se věnují lektorské činnosti. „Aktuálně mám v týmu sedmnáct lidí, ale postupně se rozrůstáme. Děti rozděluji podle zaměření lektora a momentální obsazenosti. Cena doučování se odvíjí od místa, ve kterém se doučuje, ale pohybuje se za hodinu individuálního doučování od sto padesáti do dvě stě korun,“ upřesnil podnikavý student úvodem.
V Táboře jsou jeho aktivity zatím v počátcích. „Prostory tu zatím nemáme, to kde se bude výuka konat nechávám na domluvě mezi lektory a studenty, aby jim to vyhovovalo. Prozatím jsme v Táboře požádali některé obchody, aby u sebe umístily naše letáky. Velká část studentů si nás najde na webových stránkách, ale chystáme se spustit taky sociální sítě. V prosinci jsme měli dvacet devět žáků,“ zhodnotil Luboš Spálenka.
HLAVNÍ ZBRAŇ
Mladí lektoři mají jiný styl výuky než ve škole, ale speciální pomůcky nepoužívají. Pouze se snaží předat to, co sami znají a bezpečně ovládají. V čem tedy tkví, jejich úspěch. „Naší hlavní zbraní je podobný věk, v jakém jsou naši žáci. Díky srovnatelnému věku se boří bariéry, celá výuka je jednodušší, protože žák je na stejné vlně jako lektor a rozumí si lépe než se starším učitelem,“ vysvětlil, že tykání může být výhodou a uvolňuje konverzaci mezi studentem a učitelem.
PRVOTNÍ IMPULS
Myšlenka na vznik „matematického podniku“ ho napadla o prázdninách. „Byl jsem zrovna na brigádě na ranči a z ničeho nic mi snížili hodinovou mzdu o třicet korun. Dokonce jsem dostal navíc práci, která byla časově náročná. V té době jsem si řekl, že něco podobného už nechci nikdy zažít. Tak jsem začal uvažovat o tom, co by mi vyneslo nějakou korunu, bavilo by mě to a ještě to pomohlo ostatním lidem,“ popsal zrod nápadu.
Jednoznačným rozhodnutím byla matematika. „Je to předmět, který mi jde přirozeně, navíc se mi daří své znalosti úspěšně předávat druhým, tak aby to pochopili,“ popisuje svůj cit pro věc.
ÚSPĚCHY SE DOSTAVÍ
Doučují počty v rozsahu základní školy, ale také připravují děti na přijímací zkoušky. „Vloni se díky nám dostalo bez problémů deset lidí na střední školy, jeden klučina udělal reparát z matematiky a jedné paní, která si dodělává maturitu, jsme pomohli zvládnout dvě zkoušky,“ uvedl několik dobrých výsledků práce.
Někdy se zlepšení dostaví dříve, někdy později. Rozhodně není nutné se vzdávat na začátku. „U některých jedinců dochází ke zlepšení po několika málo hodinách, ale u některých je to práce na delší dobu. Razíme takové motto, že nekoukáme na věk, ale učíme to, co sami už umíme,“ udal na závěr hlavní myšlenku. Doučit se u něj a jeho kolektivu můžete třeba i fyziku a jiné předměty, prostě to, co sami umí, také zvládnou učit!
