Proti sobě stojí peníze a bezpečí. Řidiči kamionů nemají kvůli letnímu víkendovému omezení kde parkovat, dopravci přicházejí o peníze a stát chce větší bezpečnost na silnicích.
Na začátku měsíce začalo opět platit prázdninové omezení jízd kamionů během víkendu. Nákladní auta nad 7,5 tuny nemohou jezdit po silnicích v pátek mezi 17. až 21. hodinou, v sobotu od 7 do 13 hodin a v neděli od 13 do 22 hodin. Důvod? Snížení počtu nehod, na nichž mají kamiony velký podíl. „Kvůli kolonám kamionů vzniká stres, a i když nehoda nevznikne přímo střetem s kamionem, může k ní dojít předjížděním a různými manévry, které jsou kolonami vynuceny,“ řekl pro ČTK děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.
Zákaz se netýká pouze kamionů převážejících čerstvé potraviny a pohonné hmoty.

Dopravní povodně
Nehodám se sice tímto omezením zabránit může, jenže vzniká problém s odstavením těžkotonážního vozidla. Podle odhadů sdružení Česmad, které zájmy dopravců hájí, chybí na hlavních tazích až 2000 parkovacích míst. Za poslední rok jich přitom vzniklo jen 80. Řidiči jsou tak téměř bez šance auto odstavit. Na nevhodné parkování pak nejvíce doplácejí vedlejší silnice a obce, kde kamiony ucpávají průjezdnost.
„Řidiči nemají opravdu kde zastavit. Musíme dodržovat předpisy, neustále nás někdo kontroluje, ale lepší podmínky pro nás nejsou. Zákon je zásahem k horšímu. Přirovnal bych to k dopravní povodni, protože kamiony se zastaví, nakumulují a pak jsou naráz vypuštěné. Jde se proti přírodě. Voda stejně jako doprava musí plynout,“ říká jednatel dopravní firmy na Táborsku Josef Brož.
Tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka tvrdí, že jde spíš o nafouknutou bublinu, přesto dává naději. „Jel jsem nedávno trasy, kde parkoviště v pátek byla dostačující. Je ale pravda, že například na dálnici D1 problém je. Situaci budeme řešit, ale je to složitý proces. U nově budovaných dálnic se již s parkovišti počítá, u starých je to těžké, protože je třeba zasáhnout do územních plánů, životního prostředí, vypsat výběrová řízení na realizátory staveb, vykoupit pozemky a podobně. Na D1 už ale máme vytipovaná tři místa, kde by se dalo parkoviště vybudovat.“


Peníze, nebo zdraví
Podle dopravců však stáním vznikají finanční škody.
„Ztráty nějaké určitě jsou. Kvůli stanoveným časům a neustálým změnám nejsme schopni dodržet domluvené časy dodání zboží, což se do hospodaření firmy promítne. Velké problémy nám zákaz dělá v organizaci práce, protože naruší zavedený režim. Jde i o zásah do osobního volna šoférů, kteří mnohdy zůstanou stát třeba jen několik desítek kilometrů od domova,“ sdělil opařanský dopravce Josef Kafka.
Finanční škoda podle Brože vzniká i proto, že řidičům platí čas stání a opotřebovávají se topná tělesa i klimatizace aut. Upozornil, že řidič po pauze dohání ztracený čas, čímž roste riziko nehod.
„Jsou různé pohledy na tuto problematiku. Cílem státu je bezpečnost dopravy a ochrana života obyvatel, na druhé straně stojí hospodaření dopravců. Vše se řeší už dlouho a stále se hledá rozumný kompromis. Nejde však o protikamionovou politiku,“ ubezpečil Hanzelka.


Vyšší mýtné
Ve zbytku roku platí zákaz jízd kamionů jen v neděli odpoledne, ale jedná se o tom, že by se od září zákaz rozšířil i na páteční odpoledne.
„V sobotu máme krizové jednání dopravců v Praze, kde se bude o omezeních jednat. Nechápeme, proč bychom měli mít pouze čtyři pracovní dny místo pěti, jako mají ostatní. Když to nepůjde řešit domluvou, vyjdeme s nátlakovými akcemi,“ pohrozil Kafka.
„Budeme jednat i o zvyšující se ceně nafty, která tvoří třetinu našich nákladů. Dopravci se už dostávají do krize. Na jednání budeme požadovat úpravy, které by vedly ke zlepšení podmínek. Uvidíme, co z jednání vzejde,“ doplnil Brož.
Cenu nafty nejvíce ovlivňuje spotřební daň, která je v Čechách vysoká. Hanzelka pro Deník uvedl, že její výše je plně v rukou ministerstva financí a souhlasí, že by se mohla regulovat.
Kromě zmíněných problémů se hovoří i o zvýšení mýta pro nákladní automobily.
„Je to jen prvotní úvaha Evropské komise. Záměr by se mohl realizovat v příštích několika letech. Rozhodně se tak nestane příští rok a tato zpráva je neoficiální,“ uklidňuje mluvčí ministerstva.
Mýtné se ale nakonec řidičům kamionů možná opravdu zvýší, a to až o 100 procent. Současná průměrná sazba mýtného pro nákladní automobil je 4,05 koruny na kilometr. Podle Hanzelky má vláda tři řešení regulace celoročního pátečního provozu nákladních aut.
„První z nich je zavedení hodinového omezení, jako je tomu o prázdninách. Druhou variantou je, že by se letní páteční zákaz rozšířil i na jarní měsíce. Poslední verzí je zvýšení mýtného o sto procent. Nejsem si ale jist, zda by tato možnost byla efektivní. Vláda má ale o všem teprve diskutovat.“

David Peltán