Někteří táborští dopravci dokonce své náklaďáky dočasně odstavili z provozu. Také na mýtném vybral stát asi o deset procent méně.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které mýtné provozuje, a ministerstvo dopravy (MD) tvrdí, že za situaci může ekonomická krize.
„Krize se určitě promítne do pohybu aut na dálnicích a již nyní můžeme konstatovat nižší tržby na mýtném o deset procent. Obecně je také méně zboží k přepravování,“ konstatoval mluvčí MD Martin Kupka.
Táborští autodopravci si zatím nechávají ve svém tvrzení rezervu, přestože ztráty v obchodní činnosti hlásí také. „Celkově jezdíme méně, asi tak o dvacet procent. Dvě auta jsme odstavili do depozitu a o dalších uvažujeme. Ale je únor a takový stav je v tomto měsíci normální. Nemyslím si, že je to důsledek krize,“ reagoval Josef Brož z Plané nad Lužnicí za svou tranzitní firmu Brož – cz.
„Žádnou krizi v tom nevidím. Spíš mi to přijde, jako bychom byli na vrcholu a teď z něho spadli,“ shrnul.
Dopravce Lukáš Sekeli z Tábora zatím jezdí se svojí dodávkou bez omezení.
„Zatím mě nic podobného nepostihlo, stagnaci očekávám v průběhu února. Ale podobná situace je na začátku každého roku,“ uklidňoval.


O čtvrtinu méně aut
Podle Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA přeprava v republice skutečně poklesla, a to o desítky procent.
„Nejvíce záleží na komoditě, kterou dopravce převáží, a na tom, odkud má zákazníky. Propad asi nejvíce postihl autodopravce z automobilového nebo sklářského průmyslu. Obecně se jezdí o dvacet až třicet procent méně,“ potvrdil Martin Felix za ČESMAD.
V klidu zatím mohou zůstat speditéři s menšími auty. Nový ministr dopravy Petr Bendl (ODS) totiž uvažuje o možnosti odložit rozšíření mýtné povinnosti pro vozidla nad 3,5 tuny.
„Ministr také včera zveřejnil postoj, podle kterého nebude zastáncem pátečního zákazu jízd kamionů mimo prázdniny a rozšíření mýtného pro všechna auta nad tři a půl tuny,“ upřesnil Kupka s tím, že by to mohlo ohrozit a zkomplikovat podnikání v České republice.

„Řidiči zásobování, kteří jezdí krátké vzdálenosti, by tak hledali další alternativy, jak úsek objet. Důsledkem by byl přesun nákladní dopravy do měst,“ zakončil.


Mýtné všude?
ČESMAD ovšem upozorňuje, že daleko zásadnější ekonomický dopad by mělo rozšíření mýta na silnice nižších tříd. Podle malých dopravců z Táborska by to byl likvidační krok.
„Při těch cenách, za které dnes jezdíme, by to byla totální likvidace malých dopravců,“ připojil se Sekeli.
Brož připustil, že mýtné na silnicích nižších tříd by přineslo problémy hlavně zásobování, nikoliv velkým dopravcům.
„Zpoplatnění silnic nižších tříd by zcela jistě zdražilo zásobování a zvýšilo většině firem náklady na dopravu. Po zkušenostech se zavedením mýta na dálnicích, které mělo odklonit tranzitní dopravu a posílit zájem o železnici, což se ukázalo jako naprostá utopie, je rovněž značně pochybný jeho dopad na regulaci místní dopravy,“ řekl Felix.