Pondělní dopoledne jako přes kopírák vrátilo centrum města do poloviny září roku 2007. Dopravu tehdy odrovnala ulice ČSLA, v níž kraj ten den začal frézovat povrch silnice. Na veřejnost se ale tato zpráva včas nedostala.

Telefony od rozčílených řidičů v ten den na radnici neutichaly. Starostka Hana Randová přerušila jednání radních a situaci začala řešit. Tajemník a mluvčí úřadu Lubomír Šrámek vyslal přes média do světa omluvu, že řidiče včas o akci neinformovali. Ta včerejší se moc nelišila, jen chybí ujištění, že už se něco takového nebude opakovat.

„Město Tábor se omlouvá občanům za zhoršení průjezdnosti oblastí náměstí Františka Křižíka a dovoluje si požádat o toleranci," rozeslal v pondělí Lubomír Šrámek.

Včera na sebe narazily dvě akce, které řidiče na dlouhé minuty zastavily: na Budějovické před vjezdem do náměstí Františka Křížka a v Bechyňské ulici kolem skladu Sika ke Švehlovu mostu. Na obou místech ráno pracovníci instalovali mobilní semafor. Stálá světla na Křižíkově náměstí tím ztrácela smysl 
a křižovatka celá zkolabovala.

„Ty semafory spolu vůbec nefungovaly, proto jsme začali dopravu řídit sami, což je pro provoz flexibilnější," vysvětlil ranní komplikace Jan Pelikán, který řídí práce 
v místech bývalých WC.

Za komplikace před mostem už omluva nepřišla, byť odbor dopravy byl o práci na silnici informován. Občané se ale o ní nedočetli ani z Novin táborské radnice. Opravu financuje kraj, za zhotovitelem jde značení.

Dopravní kolaps

Když už jsme jednou zmínili kolaps v roce 2007, mohlo by z něj vyjít poučení. Tehdy totiž místostarosta za T2020 Martin Jirovský dostal za úkol, že napříště budou stavební místa na silnicích včas osazena tabulemi, ze kterých se řidiči dopředu dočtou o chystaných omezeních průjezdnosti.

Podle vedoucí odboru dopravy Štěpánky Voráčkové mohou takto postupovat pouze v případě, že se opravy týkají městských silnic.
„Na základě žádosti zhotovitele díla odsouhlasí dopravní značení policie a ještě je akce zveřejněna na stránkách Ředitelství silnic a dálnic v centrální evidenci uzavírek. Zvláštní požadavky můžeme mít pouze na našich komunikací, v Bechyňské ulici ale naše není," popsala postup s tím, že pokud firma Janev, která v místě běžné opravy vozovky včera osadila dopravní značky, nedostala od zhotovitele díla pokyn dodat i tabuli s upozorněním pro řidiče, město si ji vyžádat na krajské silnici nemohlo.

„Z vlastní zkušenosti by ale město na takovém opatření mělo trvat. Myslím, že domluvit je možné všechno, zvláště když se jedná o lidi," nesouhlasí s oficiálním postupem Jaroslav Svačil z Tábora.

Oprava v Bechyňské ulici se ještě dotýká rekonstrukce Křižíkova náměstí. Jde totiž o část tehdejší objízdné trasy. Na podzim se ale povrch silnice již opravit nepodařilo, neboť v tuto dobu již obalovna firmy směs nevyráběla. Jde o částečnou uzavírku, mimo provoz bude vždy jeden jízdní pruh. Práce potrvají do 27. března. Kvalita díla jde tedy ještě za firmou K-Building, která náměstí Františka Křižíka rekonstruovala a nyní pracuje i na úpravě prostoru před hotelem Palcát.

Tady připojení nových WC na vodu a kanalizaci může komplikovat provoz ještě v úterý. Od večera by se už měla situace zlepšit. „Až místo výkopů zasypeme, překryjeme ho plechy, přes které se už bude moci jezdit," slibuje stavbyvedoucí Jan Pelikán.

Definitivní úprava povrchu položením asfaltu je plánovaná na pondělí 24. března. „Předpokládáme tedy, že od úterý pětadvacátého bude opětovně umožněn oboustranný průjezd bez jakéhokoliv omezení," dodává za úřad Lubomír Šrámek.

Jako preventiské selhali

Táborští radní před šesti lety i teď jsou něco jako pyromani. Také raději hasí velké požáry, než aby se věnovali prevenci a u občanů sklidili pár tolik potřebných kladných bodů. Jako preventisté by se tedy v žádném případě neuživili. Přitom stačilo redakcím včas rozeslat jeden email, který by na ranní problémy v dopravě upozornil. Řidiči by zřejmě stejně nadávali, ale to už by bylo jejich věcí, že se nezařídili jinak. Soudný člověk totiž chápe, že některé práce se bez přerušení dopravy udělat nedají.

Otázka dne: Jak se vám dnes jezdilo Táborem
a hlavně po Křižíkově náměstí?

Vendula ŠvehlováVendula Švehlová
Ze situace na Křižíkově náměstí jsem pěkně naštvaná. Od té doby, co prostor prošel rekonstrukcí, je celý zasekaný a jet tam ráno je nesmysl. Bydlím na Horkách, takže se centrum snažím objet přes Údolní ulici. V ulici Na Parkánech stojí obvykle fronta až ke škole a ani odpoledne si nepolepšíte. Jedním slovem: tragédie.









Václav RůžekVáclav Růžek
Křižíkovým náměstím projíždím po „povedené" rekonstrukci jen v nezbytných případech. V pondělí ráno mi trvalo čtvrt hodiny, než jsem přejel jordánskou hráz směrem do města. Kvůli opravě prostoru před bývalými záchodky se navíc tvořila taková fronta, že doprava začala kolabovat a vůbec mě nepřekvapilo, že o situaci mluvili i v rádiu.








Tereza KrejčováTereza Krejčová
Od rekonstrukce náměstí je město víc ucpané. Hlavně kolem 15. a 16. hodiny, kdy všichni jedou z práce domů nebo pro děti do školy. To samé v pátek. Myslím, že návrh na obnovu měl být více prodiskutován. Podle mě by se zde hodil kruhový objezd. Včera byla taková zácpa, že autobus přijel o deset minut později. Pak chvátá, aby zmenšil zpoždění.








Reakce na sociální síti:

Martin Špaček: • Křižíkovu náměstí se raději vyhýbám. Je to tam o nervy. Raději jezdím Údolkou, to je rychlejší.
Jan Mašek: • Nic proti Táboru, ale vyhýbám se mu obloukem přes Planou.
Jitka Legátová: • Pro ty, kteří jedou od Bechyně, je asi nejlepší jet Údolní. Protože jinak je to mazec.
Iveta Knotková: • Nechápu, k čemu je tam semafor.
Pavel Soukup: • Jo jo, jel jsem tam a je to opět paráda. Bych tam toho projektanta nahnal, ať si tam řídí dopravu, když to tak hezky vymyslel!
Petra Šmejkalová: • Zajímalo by mě, co by zastupitelstvo mělo dělat s tím, že je někde potřeba vybudovat kanalizační přípojka a je kvůli tomu nutné na 1,5 týdne na daném místě omezit dopravu? Neříkám, že je zastupitelstvo svaté, ale za tohle asi fakt nemůže. O kus níž na Bechyňské se pak opravuje povrch vozovky – to mi taky přijde jako normální věc.
Alena Smažíková: Tábor je pohroma! Zastupitelstvo a ti, kteří sedí nahoře by s tím už měli něco udělat! Dělá se jedna blbost za druhou! Copak to nikdo nevidí?
Miluše Doubková: • Všimla jsem si, že od té doby, co je „nový" Křižíkáč, tak se vesměs dost z dopravy stáhlo do Lužnické ulice… ouha, zas kalamita kvůli jedné uzavřené silnici a doprava se táhne opět přes Čekanice.