Zdaleka není město ve svém snažení vytlačit z ulic těžké nákladní vozy u cíle. První krok má ale již tři dny za sebou. Místostarotska Michaela Petrová potvrdila, že na některých místech jsou již osazené značky zákazu vjezdu pro auta nad 12 tun.

Na omezení tranzitní nákladní dopravy začal Tábor pracovat jakmile to dovolila novela zákona o pozemních komunikacích. V platnost vstoupila na začátku loňského roku a již v únoru místostarostka oznámila, že chtějí vjezd kamionů omezit. V tu samou dobu totiž začala na táborské dálnici pro nákladní auta fungovat mýtná brána.

Tábor chce omezit tranzit těžké dopravy.
Tábor se vydal cestou proti vjezdu těžkých kamionů

Aby se řidiči vyhnuli placení, zbytečně sjížděli z dálnice a zahušťovali ulice Tábora. Tábor se začal bránit a snažil se město "uzavřít".

Michaelu Petrovou ale brzdí zákon, který neumožňuje razantnější přístup.

„Tato novela zákona říká, že těžkotonážní tranzit smí být zakázán pouze v místech, kde existuje adekvátní objízdná trasa, a to i zpoplatněná. Což je v našem případě jen dálniční obchvat,“ vysvětluje s tím, že zákon ale není jedinou překážkou. Tou další je například neexistující přeložka z Měšic do Vožické ulice.

Vytlačení těžkých aut předcházelo vyjednávání o obchvatu. Vedení města se podařilo přesvědčit ministerstvo dopravy, aby původní starý obchvat Tábora mezi Čekanicemi a Měšicemi vyjmulo pro osobní auta ze zpoplatněných úseků dálnice. I to pomohlo zklidnění dopravy především v Čekanicích.

Teď přibylo další opatření, i když zatím jen částečné. „Přesto jsme jedno z prvních měst, která toto opatření uvádějí do praxe,“ říká Michaela Petrová jakoby na omluvu například Čelkovickým a lidem z Lužnické a Údolní ulice. Z těchto ulic se těžká doprava vykázat zatím nedá. Chybí jim adekvátní náhradní silnice.

Vedoucí odboru dopravy Jan Pávek tak čeká na krajskou investici.

„Jakmile vznikne obchvat Tábora ze směru od Slap, tedy alternativní trasa pro Čelkovice, Údolní a Lužnickou ulici, tak se opět budeme snažit rozšířit chráněné oblasti,“ vzkazuje obyvatelům této části Tábora. K chráněným nyní patří například oblast Pražského Sídliště a Čekanic. Úlevu by měli lidé pocítit v ulicích Družstevní a U Kovárny.

Nevyřešená situace dosud platí i pro Zavadilskou ulici na trase do Mladé Vožice. Tady je pro uplatnění zákazu důležitá stavba přeložky Měšice – Vožická. Její první část již získala stavební povolení a nyní bude záležet na rychlosti investora, jímž je Jihočeský kraj.

Ministerstvo dopravy zvažuje zavedení mýtného pro nákladní automobily také na silnici I/19.
Tábor vytlačí tranzit, chybí poslední krok

U SV. ANNY BEZ ZMĚN
Tábor ale dopravně trápí i jiná místa. Především z pohledu bezpečnosti.

Například na křížení E55 se Svatou Annou jsou řidiči nuceni při odbočení vlevo přejíždět tři jízdní pruhy, na nichž je povolená osmdesátikilometrová rychlost.

Nebezpečná je také autobusová zastávka u městské části Hlinice, kde lidé z vozu vstupují přímo do hlavní silnice na Vožici. Ještě nedávno se tu jezdilo devadesátkou, nyní sice sedmdesátkou, přesto lidé po nedávné tragické nehodě volají po razantní změně.

Kamarádi zemřelé Elišky na místo nehody v Hlinici stále nosí svíčky, plyšové hračky i obrázky.
Tábor hledá lék na místo smrti

V tomto ale Jan Pávek zatím pro občany nemá pozitivní zprávy.

„Pro Sv. Annu máme od policie už dvě negativní vyjádření na naše návrhy. Po Novém roce předložíme další, v pořadí třetí variantu. Věřím, že se na něčem dohodneme, ale stavební řešení, jímž je kruhová křižovatka, to určitě nebude,“ upozorňuje Jan Pávek příznivce kruhových objezdů. V úvahu v této křižovatce připadá změna vodorovného značení, která by v místě snížila počet jízdních pruhů, nebo plastové sloupky.