Tábor – Nevšední zážitek, který si lidé mohou dopřát pouze jednou do roka. Řeč je o sobotní jízdě tradičním výletním vlakem na nejstarší české elektrifikované železniční trati z Tábora do Bechyně. V červnu uplynulo 109 let od chvíle, kdy na Křižíkově Bechyňce vyjela první vlaková souprava.

„Už se na jízdu moc těším. Vyrazila jsem i s dětmi, které ještě na Bechyňce nejely. Ve voze je i bufet a taková lokomotiva se nevidí každý den," pochvaluje si jedna z cestujících Jana Zelinková.

Výletní vlak vyrazil z táborského nádraží v 10. 20 hodin. Až do poslední chvíle u soupravy postávali lidé, kteří se na jízdu sice nevydali, ale chtěli se alespoň na chvíli vrátit do minulosti.
„Dneska se bohužel nesvezu. Historickou soupravou jsem ale už jela několikrát. Byla jsem zvědavá a chtěla jsem ji zase aspoň vidět. Mám strach, že už moc příležitostí totiž nebude," míní přihlížející Soňa Mikulová.

Cestující se svezli půvabnou krajinou přes nový most nad Budějovickou ulicí a také přes slavný most Bechyňská duha.

Nahradila ho Bobina

Vyjížďku pořádal s Českými drahami Klub přátel elektrické dráhy Tábor – Bechyně. Letos ale bohužel nevypravil historický motorový vůz EM 400 z roku 1903, který je majetkem Národního technického muzea.

„Lokomotivu nahradila velmi zajímavá Bobina z řady E 422. 001. Ta je již historická, stejně jako vozy," upřesňuje předseda Klubu přátel elektrické dráhy Jan Stránský.

To, že vyráží jiná lokomotiva ale cestující neodradilo. Místa ve voze byla skoro všechna obsazena. Jízdenky si kupovali přímo u vlaku. „Lokomotivy, které se vyráběly dříve se nedají s těmi dnešními vůbec srovnávat. Doopravdy obdivuji, jaké to byly krásné stroje. Už jenom proto stojí za to přijít. To se o současných vlacích říct doopravdy nedá," usuzuje cestující Milan Král a dodává: „Jízdné je sice sto korun, ale jednou do roka to člověka nezruinuje."

Chybí peníze

Doby, kdy historická souprava jezdila přes celé léto, jsou pryč. Na její provoz chybí totiž peníze. Proto se Klub přátel elektrické dráhy snaží zrealizovat jízdu v rámci výročí alespoň jednou do roka.

„Zájem lidí bych řekl, že určitě je. Na to, aby tyto soupravy jezdily i přes léto, ale nejsou finance. Je to prostě neúnosné, ceny se neustále zvyšují. Proto se je snažíme představit lidem touto cestou alespoň jednou do roka," vysvětluje Jan Stránský.