Od listopadu loňského roku mají úřady a právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku povinnost mít aktivovanou datovou schránku. Tato úložiště sice fungují dobře, někteří jim však stále nedůvěřují.

Táborskému městskému úřadu se schránky osvědčily. „Máme spoustu uživatelů, kteří jsou nadšení. Nemusí tolik tisknout a ušetří za obálky,“ uvedla Jaroslava Svobodová z Odboru vnitřních věcí.

Radnice ušetří

Díky datovým schránkám ušetří i táborská radnice. Za korespondenci dříve vydala čtvrtletně okolo 250 tisíc korun. „Škoda jen, že nemůžeme dokumenty takto posílat i všem fyzickým osobám,“ míní Jaroslava Svobodová. Kvůli tomu musí úředníci některé dokumenty vyhotovovat v elektronické i listové podobě.

Službu hojně využívá i táborský finanční úřad. Přes datové schránky odešle asi 50 a přijme 15 zpráv denně.

Provoz datových schránek si už vyzkoušely i firmy. Některé větší tak už komunikovaly i dříve, než byly schránky povinné. Menší firmy zatím spíše čekají. „Do schránky nám ještě nic nepřišlo,“ říká Jan Matějíček, jednatel firmy Střechy Matějíček ze Sezimova Ústí. Právě kvůli tomu si nastavil informování o příchozí zprávě přes mobil.

Zrnka nedůvěry

Ne všichni novince důvěřují. „Některé instituce nám informaci, kterou poslali přes datovou schránku, posílají i poštou,“ posteskla si Svobodová.
Stejnou zkušenost mají i na úřadě v Nadějkově. „S provozem schránky zatím problémy nebyly, ale často se stává, že jeden úřední dokument přijde nejprve poštou a pak ještě do datové schránky,“ podělila se o zkušenosti Marcela Chocholatá z obecního úřadu.

To jí přijde zbytečné. Jednak to působí zmatky a také je to finančně náročné. „Hodně úředníků asi zatím nemá k datovým schránkám dostatečnou důvěru. Možná se bojí, že si příjemce schránku nezkontroluje,“ hádá Marcela Chocholatá.