Táborské dovolání do projektu dálnice zdrželo rekonstrukci čtyřpruhu i zprovoznění dálnice o půl až jeden rok. Zastupitel a poslanec za ODS František Dědič zaútočil na vedení města.

Jeho informace ho prý vedou k tvrzení, že posunutý termín dokončení úseku Tábor – Veselí n/L na červen 2013 má na svědomí Tábor. Z důvodu, že se tak zvaným rozkladem domáhal řešení cesty pro cyklisty a pěší z Měšic směrem ke Knížecímu rybníku. Tábor tak zájmy svých občanů nadřadil zájmu všech lidí v kraji.

Starosta Jiří Fišer se proti takové interpretaci ohradil. Zastupitele zahrnul termíny, kdy se začalo o propojení Měšic mluvit: v roce 2008, kdy byl radním i Dědič, se radnice usnesla, že se na investora dálnice Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vznese požadavek na stavbu lávky.

O dva roky později, ještě před komunálními volbami, se ti samí radní zavázali, že tento požadavek uplatní u generálního projektanta D3. Pak přišly volby, do čela radnice se posadil Fišer a usnesení radních bral jako závazná.

Loni v létě bylo jasné, že s lávkou nepochodí. Společně s ŘSD proto hledali jiné řešení. Nedávno padlo v podobě stezky, která povede po mostě.

Dávno před tím už starosta Plané Jiří Šimánek věděl, že na konci letošního roku se nákladních aut nezbaví.

„O tom, že dálnice bude zprovozněna až v červnu 2013 vím minimálně rok,“ říká Šimánek. Podle něj ale v tom nemá prsty pouze Tábor.

Starosta Plané Jiří Šimánek vidí posunutí termínu startu nového dálničního úseku i jinde, než jen na stavbě u motelu Elzet.

„Podle mne je hlavním důvodem změna projektu u Kozího hrádku, kde se dlouho nedařila dohoda s majitelem pozemků panem Bezecným. Táboru já vyčítám jiné věci, bahno z Jordánu,“ říká s tím, že je smířen i s tím, že právě v letošním roce je kromě nákladních aut s bahnem zatíží ještě vozy s kamenem z lomu, které budou mířit na stavbu vlastního tělesa dálnice.

Na stranu Tábora se staví také senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 Pavel Eybert. I on zmiňuje vleklé jednání u Kozího hrádku, čímž zhotovitel dálnice neměl pozemky a tím ani potřebné stavební povolení.

„Ani to by však nemuselo znamenat zdržení o půl roku, kdyby v prosinci bylo vhodné počasí pro asfaltování. To, co Tábor podal jako rozklad, zdrželo opravu úseku Tábor – Stoklasná Lhota, nikoli úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí. To jsou dvě různé stavby, i když na sebe navazují,“ zdůvodňuje Eybert.

Opravovaný úsek od motorestu ke Stoklasné Lhotě prozatím není dálnicí, tou se stane až po rekonstrukci. Současně s opravou dojde ke zrušení čerpací stanice ve směru na Prahu.

„Tábor tedy skoro o rok zdržel převedení silnice I/19 na dálnici, čímž hrozilo, že by uprostřed dálnice byl úsek, který by dálnicí nebyl,“ dodává senátor s tím, že stejné práce čeká na čtyřpruhu i opačný směr, kde však dosud není vydané stavební povolení.

Tady totiž stále není dořešen osud Motocentra. V tomto případě zase Eybert shledává pochybení u táborského stavebního úřadu, který Motocentru vydal povolení na dobu neurčitou, zatímco čerpací stanice měla svůj provoz omezený s ohledem na stavbu D3.

Ředitel českobudějovického ŘSD Josef Pešl se sice staví za názor Františka Dědiče, nicméně podotýká, že Tábor měl na takový postup nárok.
„Vidím v tom spíš morální rovinu, Jihočeši mohli mít dálnici dřív,“ domnívá se.

Pešl doplnil, že alespoň největší dálniční mosty od Tábora do Veselí budou v letošním roce hotové. Jde o mosty přes rybník Koberný, Lužnici a Černovický potok.

„Na čtyřpruhu bude letos hotová jedna polovina, v příštím roce na podzim druhá. To už by v červnu měl být úsek Tábor Veselí předán do užívání,“ věří Pešl.

Dálnici s velkými nadějemi na zkrocení dopravy očekávají občané po celé trase.

„Už jsem ale slyšel takových termínů, že uvěřím až když po dálnici do Veselí skutečně pojedou auta,“ naznačil své zklamání Václav Kolář z Tábora.

Každé zdržení a prodlužování realizace s sebou nese i vyšší výdaje. To u D3 potvrdila i zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu. Například stavba most přes Koberný měla dle původních projektů skončit v roce 2008 a stát 501 milionů. Nyní už jeho hodnota vychází na 1,2 miliardy.

Posuny termínů

Kdy měl být úsek Tábor – Veselí nad Lužnicí hotový:
1. v červnu 2011
2. v prosinci 2012
3. v červnu 2013
Stavba začala mostem přes rybník Koberný v září 2008.

Dálniční mosty

Na úseku mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí povede dálnice po třech velkých mostech:
1. přes rybník Koberný je dlouhý 575 metrů
2. mos přes Černovický potok měří 765 metrů
3. přes Lužnici se překlenul nejdelší dálniční most v republice, měří  přes kilometr